UZAJ9515 Výuka literatury a kultury v hodinách angličtiny

Filozofická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/20/0. 4 pětihodinové semináře v jednom týdnu. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr Michaela Čaňková (přednášející), Tomáš Hanzálek (zástupce)
Garance
doc. PhDr. Jana Chamonikolasová, Ph.D.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Tomáš Hanzálek
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
The course is a lively, practical exploration of English cultures and literatures and how they interact. A wide range of activities and approaches to teaching this will be offered. Students will have an opportunity to try out different strategies of teaching literature and culture in its context. The following sessions will be presented on the background of the US history, highlights of the 20th-century American literature, multicultural Britain, Ireland, Northern Ireland, contemporary British literature set in the city, Wales, Scotland, festivals and celebrations in Britain.
Osnova
  • 1/ Introduction: Literature and culture in ELT classrooms
    Genres and their specifications
    Personal preferences and attitudes
    2/ Working with poetry
    3/ Working with prose I
    4/ Working with prose II
    5/ Using videos and films
    6/ Teaching Culture and culture, using realia
    7/ Using graded readers
    8/ Working with songs
    9/ Teaching creative writing
    10/ Using visuals
Literatura
  • ČAŇKOVÁ, Michaela. Open gates : a course in 20th century American culture and literature. 1. vyd. Voznice: LEDA, 2005, 171 s. ISBN 807335053X. info
  • ČAŇKOVÁ, Michaela. Open gates : a course in 20th century American culture and literature. 1. vyd. Voznice: LEDA, 2005, 99 s. ISBN 8073350548. info
  • IZAVČUK, Jaroslav a Michaela ČAŇKOVÁ. Reader-Centered Activites: Transforming. ATE Newsletter. Praha: ATE, 2005, roč. 16, č. 1, s. 13-15. ISSN 1210-0196. info
  • GILL, Simon a Michaela ČAŇKOVÁ. Intercultural activities. 1st ed. Oxford: Oxford University Press, 2002, 65 s. ISBN 0194421783. info
  • ČAŇKOVÁ, Michaela. Britská literatura 20. století. Vyd. 1. Voznice: LEDA, 1997, 128 s. ISBN 8085927349. info
  • ČAŇKOVÁ, Michaela. Britská literatura 20. století. Vyd. 1. Voznice: LEDA, 1997, 177 s. ISBN 8085927330. info
  • COLLIE, Joanne a Stephen SLATER. Short stories for creative language classrooms. 1. vyd. Cambridge, Cambridge: Cambridge University Press, University Press, 1993, 101 s., 10. ISBN 0-521-40653-6. info
  • CARTER, Ronald a Michael N. LONG. The web of words : exploring literature through language : for upper-intermediate and advanced students. Cambridge: Cambridge University Press, 1987, iv, 188. ISBN 0521307783. info
Výukové metody
Group projects, class discussion, homework
Metody hodnocení
Workshops The intensive course is completed with a written assignment. The participants choose a literary extract with a young hero and write a detailed lesson plan how they would use it in class.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: Výuka proběhne v týdnu od 11.2. 2019 v učebně G316.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2018.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2019/UZAJ9515