FF:VIKBA25 Digitální knihovny - Informace o předmětu
VIKBA25 Digitální knihovny
Filozofická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- RNDr. Miroslav Bartošek, CSc. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Kubisová
Dodavatelské pracoviště: Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Pá 12:00–13:40 C11
- Předpoklady
- VIK_PoZ Postupová zkouška
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Informační studia a knihovnictví (program FF, B-IS) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem je seznámit studenty knihovnictví s aktuálním stavem teorie a praxe v oblasti digitálních knihoven.
- Výstupy z učení
- Na konci kurzu by student měl být schopen porozumět základním principům a souvislostem standardů, technologií a postupů používaným při návrhu a realizaci soudobých digitálních knihoven.
- Osnova
- Úvod do problematiky Digitálních knihoven (DL); vymezení pojmu DL; porovnání DL s klasickými knihovnami a webem; historie DL; zdroje informací o DL.
- Digitalizace; základní pojmy z digital imaging; technické a programové prostředky pro digitalizaci; organizace digitalizačního projektu; příklad digitalizované DL.
- Obecný rámec a architektura DL; Kahn-Wilensky Framework; digitální objekt a digitální repozitář; referenční model DL.org; začlenění DL do reálného právního a sociálního prostředí; hierarchická abstrakce intelektuálních děl dle IFLA-FRBR.
- Globální jména a identifikátory; klasické knihovnické identifikátory (ISBN, ISSN, ISTC aj.) versus digitální identifikátory (PURL, Handle, DOI); vlastnosti požadované u digitálních identifikátorů (globální jednoznačnost, persistence, směrovatelnost).
- Metadata; klasifikace metadat; porovnání a vlastnosti klasických (MARC) a síťových metadat (Dublin Core, MODS, METS); využití XML a RDF.
- Interoperabilita; protokol Z39.50, SRW/SRU; Open Archives Initiative a protokol pro sklízení metadat OAI-PMH; vytváření otevřených a kontextových vazeb mezi informačními zdroji - OpenURL a linkovací služby.
- Globální vyhledávání informačních zdrojů; porovnání DL a internetovských vyhledávačů; federativní vyhledávání versus metavyhledávání; služby typu discovery-search; sémantický web.
- Ekonomický a právní kontext digitálních knihoven; ekonomické modely pro DL; copyright; otevřený přístup k vědeckým informacím (OA) a nové iniciativy v oblasti open access; Creative Commons.
- Dlouhodobé uchovávání digitální informace; rizika při uchovávání digitální informace; základní archivační strategie; referenční model OAIS.
- Vybrané programy a projekty DL.
- Literatura
- povinná literatura
- M. Bartošek. Digitální knihovny – teorie a praxe. Národní knihovna; knihovnická revue. Rok 2004, roč. 15, č. 4, s. 233-254. http://knihovna.nkp.cz/NKKR0404/0404233.html
- M. Bartošek. Technologie digitálních knihoven. Sborník konference INFORUM 2006. http://www.inforum.cz/inforum2006/pdf/Bartosek_Miroslav.pdf
- M.Bartosek. Otevreny pristup k vedeckym informacim. Uvod do problematiky. Zpravodaj UVT MU, prosinec 2009. http://www.ics.muni.cz/zpravodaj/issues/vol20num02.html
- doporučená literatura
- WITTEN, I. H., David BAINBRIDGE a David M. NICHOLS. How to build a digital library. 2. ed. Amsterdam: Elsevier, 2010, xxiii, 629. ISBN 9780123748577. info
- WITTEN, Ian H. a David BAINBRIDGE. How to build a digital library. Amsterdam: Morgan Kaufmann Publishers, 2003, xxxiii, 51. ISBN 1-55860-790-0. info
- XIE, Iris a Krystyna K. MATUSIAK. Discover digital libraries : theory and practice. Amsterdam: Elsevier, 2016, xxiii, 364. ISBN 9780124171121. info
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou přednášek (návštěva přednášek je velmi doporučována, protože umožní studentům lépe pochopit princip přednášených technologií a vzájemné souvislostí).
- Metody hodnocení
- Zavěrečné hodnocení je formou písemného testu; studenti, kteří v testu neuspějí, musí vykonat opravnou ústní zkoušku.
- Informace učitele
- http://ics.muni.cz/mba/dl-ff2019
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2019/VIKBA25