FF:PB21PB20 Pedagogika rodiny - Informace o předmětu
PB21PB20 Pedagogika rodiny
Filozofická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 12:00–13:40 B2.43
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a poradenství (program FF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Pedagogika rodiny vychází z charakteristik současné rodiny v moderní společnosti a z jejích základních funkcí, z nichž se soustřeďuje především na funkci výchovnou – socializační. Zajímá se o takové uspořádání a atmosféru rodiny, které jsou z hlediska možnosti naplňování její výchovné funkce optimální a současně o ty okolnosti, které plnění této funkce znesnadňují nebo přímo znemožňují. Jedná se především o známé fenomény, jako je rozvod, neúplná rodina, zaměstnanost rodičů, rodičovství mladistvých, alkoholismus, nejednotné výchovné působení ve vícegeneračních rodinách apod. Pozornost je věnována rodině s dětmi všech věkových skupin, stejně jako rodině dospělých členů. Dalšími tématy jsou seznámení s některými z možných modelů rodinné výchovy, s otázkami komunikace a spolupráce mezi rodinou a školou a konečně také s postavením státu ve vztahu k rodině: k povinnosti rodičů pečovat o děti a k povinnosti dětí pečovat v dospělosti o rodiče. Student by měl v tomto kurzu získat přehled o aktuálních teoretických a empirických přístupech k otázkám současné rodiny a formou panelových diskusí se k nim poučeně vyjádřit a uplatnit svůj názor.
- Osnova
- (1) Základní pojmy ve vztahu k rodině, současný kontext rodinného života, proměny funkcí rodiny. (2) Rodina našich předků (pohled na rodinu v tzv. tradiční společnosti). (3) Podpora současné rodiny. Otázky prorodinné a pronatalitní politiky (trendy a změny v postavení rodiny ve společnosti, argumenty srovnávací a historické). (4) Současné a perspektivní proměny rodiny, manželství a rodičovství (z výsledků výzkumů o rodině od 90. let do současnosti u nás). (5) Pohled na rodinu na základě vybraných teorií (sociologických, sociobiologických a psychologických). (6) Socializace a výchova v rodině (obecná východiska, základní podmínky, principy, rodičovství jako celoživotní učení). (7) Vybraný model rodinné výchovy (specifické výchovné přístupy podle adlerovské koncepce rodinné výchovy, sourozenecké konstelace). (8) Výchovné problémy v rodině v souvislosti s tzv. atypickými rodinami (vymezení a charakteristika atypických rodin, vztahy v atypických rodinách, důsledky pro výchovu dětí, konkrétní příklady) (9) Rodina s dítětem školního věku (komplementárnost rodinné a školní výchovy a vzdělávání, rodičovská podpora dítěte školního věku v plnění jeho školních povinností, odkaz na teorii kulturního kapitálu a teorii řečových vzorů, spolupráce rodiny a školy). (10) Rodina s dospívajícím (stereotypy v pohledu dospívajících na rodiče, stereotypy v pohledu rodičů na dospívající, vzájemná komunikace, otázky autority v rodině). (11) Rodina dospělých členů (odchod dospělých dětí z rodiny, srovnávací pohled na vztahy v rodině s dospělými dětmi, povinnost dospělých dětí vůči rodičům, ženská a mužská role v rodině a v rodinné výchově). (12) Význam rodinných tradic a rituálů.
- Literatura
- doporučená literatura
- Alan, J.: Etapy života očima sociologie. Panorama, Praha 1989. Campbell, R.: Potřebuji tvou lásku. Návrat, Praha 1992. Campbell, R.: Hledám svou cestu. Návrat, Praha 1993. Demografie (nejen) pro demografy. SLON, Praha 1993. De Singly, F.: Sociologie souč
- Výukové metody
- Přednáška a seminář
- Metody hodnocení
- Prezentace zvoleného tématu na semináři a zápočtová písemka
- Informace učitele
- Alan, J.: Etapy života očima sociologie. Panorama, Praha 1989. Campbell, R.: Potřebuji tvou lásku. Návrat, Praha 1992. Campbell, R.: Hledám svou cestu. Návrat, Praha 1993. Demografie (nejen) pro demografy. SLON, Praha 1993. De Singly, F.: Sociologie současné rodiny. Portál, Praha 1999. Fialová, L., Hamplová, D., Kučera M., Vymětalová, S.: Představy mladých lidí o manželství a rodičovství. SLON, Praha 2000. Horská P., Kučera M., Maur, E., Stloukal, M.: Dětství, rodina, stáří v dějinách Evropy. Panorama, Praha 1990. Horský, J., Seligová, M.: Rodina našich předků. Knižnice dějin a současnosti, Praha 1996. Marhounová, J.: Od osamění k nové rodině. SPN, Praha 1988. Maříková, H. (ed.): Proměny současné české rodiny. SLON, Praha 2000. Matějček, Z.: Rodiče a děti. Avicenum, Praha 1986. Matějček, Z.: Dítě a rodina v psychologickém poradenství. SPN, Praha 1992. Matějček, Z.: O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Portál, Praha 1994. Matoušek, O.: Rodina jako instituce a vztahová síť. Slon, Praha 1993. Možný, I.: Moderní rodina (mýty a skutečnost). Brno1990. Možný, I.: Sociologie rodiny. SLON, Praha 1999. Murphy, R. F.: Úvod do kulturní a sociální antropologie. SLON, Praha 1999. Národní zpráva o rodině. MPSV ČR, Praha 2004 (on line mpsv.cz) Pachl L. a kol.: Malá abeceda rodiny. Panorama, Praha 1983. Plaňava, I.: Manželství a rodiny. Nakladatelství Doplněk, Brno 2000. Plaňava, I., Pilát, M. (eds.): Děti, mládež, a rodiny v období transformace. Barrister a Principal, Brno 2002. Pol, M., Rabušicová, M.: Rozvoj vztahů školy a rodiny: několik zahraničních inspirací. In: Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity, U2, Brno 1997. Rabušic, L.: Kde ty všechny děti jsou? SLON, Praha 2001. Rabušicová, M., Pol, M.: Vztahy školy a rodiny dnes: hledání cest k partnerství (1) (2). Pedagogika, č. 1, 2, 1996. Rabušicová, Milada, Emmerová, Kateřina. Role rodičů ve vztahu ke škole – teoretické koncepty. Pedagogika, roč. LIII, 2003, č. 2, s. 141–151. ISSN 3330-3815. Rabušicová, Milada, Čiháček, Vlastimil, Trnková, Kateřina, Šeďová, Klára.. Role rodičů ve vztahu ke škole – empirická zjištění. Pedagogika, roč. LIII, 2003, č. 3, s. 309–320. ISSN 0031-3815. Rabušicová, Milada, Šeďová, Klára, Trnková, Kateřina, Čiháček, Vlastimil. Rodina a (versus) škola. Brno: Masarykova univerzita, 2004, s. 176. ISBN 80–210–3598–6. Rymešová, J.; Žáková, M.: Škola bez tajemství (aneb co by rodiče měli vědět o škole). Kvarta, Praha 1993. Říčan, P.: Cesta životem. Panorama, Praha 1989. Satirová, V.: Kniha o rodině. PRÁH, SVAN, Praha, Brno 1994. Sobotková, I.: Psychologie rodiny. Portál, Praha 2001. Sullerotová, E.: Krize rodiny. Karolinum, Praha 1998. Šeďová, K.: Děti a rodiče před televizí. Rodinná socializace dětského televizního diváctví. Brno, Paido, 2007.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2020/PB21PB20