UEV_09 Didaktika estetické výchovy II.

Filozofická fakulta
jaro 2020
Rozsah
1/1. 4 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: k.
Vyučující
prof. PhDr. Lubomír Spurný, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Martina Želazková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Kateřina Radoš Minaříková (pomocník)
Garance
Mgr. Jan Špaček
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 18:00–19:40 N42
Předpoklady
NOW( UEV_09cv Didaktika est. výchovy II. )
Úspěšné absolvování Didaktiky estetické výchovy I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je tvorba, realizace a evaluace ukázkových hodin estetické výuky s ohledem na možná pojetí kurikula a aktuální tendence ve vzdělávání v estetickovýchovné oblasti. Po absolvování kurzu budou studenti schopni: 1.)volit téma estetickovýchovné vzdělávací jednotky vzhledem k potřebám a možnostem cílové skupiny 2.)plánovat po stránce časové, didaktické i organizační estetickovýchovnou vzdělávací jednotku 3.)pracovat poučeně s cíli vzdělávací jednotky při plánování, realizaci i evaluaci 4.)volit v široké škále metod a technik ty nejadekvátnější vzhledem k cíli a cílové skupině 5.)realizovat estetickovýchovnou vzdělávací jednotku 6.)reflektovat a konstruktivně hodnotit svoji didaktickou práci i práci svých kolegů
Osnova
  • Postup při přípravě, realizaci a evaluaci vzdělávací jednotky Didaktická transformace tématu, volba adekvátních metod a pedagogických cílů Realizace a evaluace ukázkové lekce studenty (téma: cesta k estetické kategorii, pojmu) Realizace a evaluace ukázkové lekce studenty (téma: cesta k autorovi) Realizace a evaluace ukázkové lekce studenty (téma: cesta k uměleckému dílu a poučené recepci) Realizace a evaluace ukázkové lekce studenty (téma: cesta k epoše, směru, skupině) Realizace a evaluace ukázkové lekce studenty (téma: cesta k materiálu a vlastní umělecké tvorbě) Realizace a evaluace ukázkové lekce studenty (téma: cesta k synkrezi estetického vnímání)
Literatura
  • BERAN, Vít. Učím s radostí :zkušenosti, lekce, projekty. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 2003, 237 s. ISBN 80-86106-09-8. info
  • BLAŽKE, Jaroslav. Kouzelné zrcadlo literatury. Vyd. 1. V Brně: Atlantis, 1998, 254 s. ISBN 8071081612. info
  • FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní: malá učebnice technik tvůrčího psaní. 1. vyd. Brno: Paido. Edice pedagogické literatury., 2002, 164 s. ISBN 80-85931-99-0. info
  • HORÁČEK, Radek a Jan ZÁLEŠÁK. Aktuální otázka zprostředkování umění. Teorie a praxe galerijní pedagogiky, vizuální kultura a výtvarná výchova. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 190 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, s. ISBN 978-80-210-4371-8. info
  • CHLUP, Otokar a Antonín SYCHRA. O estetické výchově. 1. vyd. Praha: Státní nakladatelství dětské knihy, 1956, 76 s. URL info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
  • SPOUSTA, Vladimír. Umění jako prostředek výchovy ve volném čase. Kapitola 3. In Spousta, Vladimír, et al. Metody a formy výchovy ve volném čase. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1995, s. 26-37. ISBN 80-210-1275-7. info
  • ZHOŘ, Igor a Jaromír UŽDIL. Výtvarné umění ve výchově mládeže. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1964. info
  • VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 352 s. ISBN 9788024718651. URL info
  • ZHOŘ, Igor. Výtvarná výchova v projektech. 2. vyd. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 1997, 87 s. ISBN 80-85808-49-8. info
Výukové metody
teoretická příprava, prezentace studentských projektů a jejich skupinová reflexe
Metody hodnocení
Odevzdání kompletního realizačního plánu vyučovací jednotky a jeho realizace v dohodnutém termínu. V jarním semestru 2020 bude v důsledku restriktivních opatření hodnocen pouze realizační plán odevzdaný v dohodnutém termínu, a to v rozmezí 0-80 bodů na základě předem stanovených kritérií.
Informace učitele
Výuka probíhá, jak je uvedeno v rozvrhu v ISu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.