FF:CJJ32 Jazyk. hodnocení a testování - Informace o předmětu
CJJ32 Jazykové hodnocení a testování
Filozofická fakultajaro 2021
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Linda Krahula Doleží, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Eva Rusínová (přednášející) - Garance
- Mgr. Linda Krahula Doleží, Ph.D.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jaroslava Vybíralová
Dodavatelské pracoviště: Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 14:00–15:40 K12 nerezervovat
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20 - Cíle předmětu
- V semináři se budeme zabývat tím, jak je možné hodnotit a testovat jazyk. Pozornost bude věnována jak češtině jako jazyku mateřskému, tak češtině jako jazyku druhému/cizímu. Seznámíme se s možnostmi experimentálního výzkumu jazyků. Pozornost budeme věnovat různým typům zkoušek a testů - jejich tvorbě a ověřování jejich validity. Načrtneme si, jaké možnosti hodnocení máme k dispozici u různých cílových (nejen věkových) skupin a u rozdílných jazykových kompetencí (čtení, psaní, mluvení, poslech). Podrobněji se budeme věnovat různým typům zkoušek z češtiny jako druhého/cizího jazyka pro děti i dospělé (maturita z ČJL, zkouška k získání trvalého pobytu, státního občanství ČR, certifikovaná zkouška z češtiny apod.). V neposlední řadě na různé typy testů a zkoušek nahlédneme skrz optiku Společného referenčního rámce pro jazyky. Důraz bude kladen také na možnosti sebehodnocení, viz např. Evropské jazykové portfolio.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- orientovat se v problematice jazykového testování a hodnocení;
- využít těchto znalostí při výuce češtiny jako druhého/cizího jazyka jak pro děti, tak pro dospělé;
- umět rozlišit češtinu jako druhý a češtinu jako cizí jazyk;
- mít přehled o existujícíh zkouškách z češtiny jako druhého/cizího jazyka pro děti i dospělé v rámci ČR;
- umět připravit studenty na vybrané zkoušky z češtiny jako druhého/cizího jazyka. - Osnova
- 1. Úvod.
- 2. Jazyková diagnostika – mateřský jazyk.
- 3. Jazyková diagnostika – druhý/cizí jazyk.
- 4. Typy testovacích nástrojů a jejich tvorba.
- 5. Možnosti hodnocení.
- 6. Vstupní diagnostika a hodnocení žáků s odlišným mateřským jazykem (MŠ, ZŠ, SŠ).
- 7. Certifikovaná zkouška z češtiny pro mládež.
- 8. Certifikovaná zkouška pro dospělé.
- 9. Zkouška z češtiny pro udělení trvalého pobytu.
- 10. Zkouška z češtiny pro získání státního občanství ČR.
- 11. Sebehodnocení (EJP).
- 12. Závěr.
- Literatura
- Kostelecká, Y. et al.: Žáci-cizinci v základních školách. Fakta, analýzy, diagnostika. Praha, 2013.
- Cvejnová, J. et al.: Diagnostika úrovně znalosti českého jazyka (diagnostická příručka).
- Doleží, L., Vyšínová, P., Nikolai, T.: Diagnostika jazykových a obecně kognitivních funkcí a culture-fair testy. In: Doleží, L. (ed.): Začínáme učit češtinu pro děti-cizince (předškolní věk). Příručka pro lektorky a lektory. AUČCJ, Praha 2015.
- Vodičková, K.: Jazykové hodnocení: Testování a zkoušky. In: Doleží, L. (ed.): Začínáme učit češtinu pro náctileté cizince. Příručka pro lektorky a lektory. AUČCJ, Praha 2016.
- Pečený, P. et al.: Připravujeme se k certifikované zkoušce z češtiny, úroveň B1 (CCE B1). Karolinum, Praha 2016.
- Cvejnová, J. et al.: Připravte se s námi na zkoušku z českého jazyka pro trvalý pobyt v ČR. Nový formát testu A1. NÚV, Praha 2016.
- PRŮCHA, Jan. Dětská řeč a komunikace : poznatky vývojové psycholingvistiky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 199 s. ISBN 9788024731810. URL info
- Výukové metody
- Prezentace, diskuze, nácvik.
- Metody hodnocení
- Aktivní účast, skupinový projekt (tvorba testu), závěrečný test.
- Statistika zápisu (jaro 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2021/CJJ32