JPNB49 Problémy a perspektivy současného Japonska

Filozofická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jan Lichý (přednášející)
Garance
Mgr. Jiří Matela, M.A., Ph.D.
Seminář japonských studií – Centrum asijských studií – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Seminář japonských studií – Centrum asijských studií – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé liché pondělí 10:00–13:40 K12 nerezervovat
Předpoklady
JAP215a Japonský jazyk IV. - výklad || JPN221 Japonský jazyk IV - výklad
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty s reáliemi současného Japonska, o nichž bude v rámci jednotlivých hodin vedena debata v japonštině. Kurz poskytne studentům možnost dozvědět se o vybraných společenských, ekonomických a politických problémech současné japonské společnosti a zároveň o nich souvisle diskutovat v jazyce, který studují. Kurz bude rozvíjet komunikační dovednosti studentů, jejich schopnost porozumět mluvené japonštině a jejich povědomí a aktuálním dění v Japonsku.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu dokážou studenti pojmenovat a kriticky nahlížet na některé jevy a mechanismy, které jsou pro současnou japonskou společnost typické a které určují její povahu. Protože část každé hodiny bude vedena v japonštině, studenti získají novou slovní zásobu, naučí se o zmíněných jevech diskutovat a rozumět jim v jazyce, který je předmětem jejich studia.
Osnova
  • Blok 1
  • 1. Úvodní hodina (představení obsahu kurzu, výukové metodiky, odborné literatury atd.)
  • 2. Základní koncepty a kategorie určující mentalitu japonské společnosti (amae, uči – soto, honne – tatemae atd.)

    Blok 2
  • 3. Dynamika japonských mezinárodních vztahů: Dozvuky japonského imperialismu a jejich dopady na regionální vztahy
  • 4. Genderová nerovnost v japonské společnosti a marginalizace žen na trhu práce

    Blok 3
  • 5. Xenofobní a diskriminační tendence v japonské společnosti
  • 6. Internacionalizace Japonska: Mýtus nebo skutečnost?

    Blok 4
  • 7. Fenomén sociální izolace hikikomori a jeho příčiny
  • 8. Japonský vzdělávací systém a jeho problémy

    Blok 5
  • 9. Atomová havárie ve Fukušimě a její následky
  • 10. Současné tendence v japonské pop kultuře

    Blok 6
  • 11. a 12. Závěrečné prezentace

Literatura
    doporučená literatura
  • DOI, Takeo. The anatomy of dependence. 1st trade pbk. ed. Tokyo: Kodansha International, 1971, 180 s. ISBN 9784770028006. info
  • Critical issues in contemporary Japan. Edited by Jeff Kingston. First published. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2014, xv, 309. ISBN 9780415857451. info
  • SUGIMOTO, Yoshio. An introduction to Japanese society. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2003, xiii, 316. ISBN 0521529255. info
  • DALE N., P. The Myth of Japanese Uniqueness, Routledge, 2012.
  • ZIELENZIGER, M. Shutting out the Sun: How Japan Created Its Own Lost Generation, Vintage, 2007.
  • KERR, Alex. Dogs and demons : tales from the dark side of Japan. 1st pbk. ed. New York: Hill and Wang, 2002, xi, 432. ISBN 9780809039432. info
    neurčeno
  • PILLING, D. Bending Adversity: Japan and the Art of Survival, Penguin Press, 2014
Výukové metody
Každá hodina bude uvedena krátkou přednáškou v češtině o vybraném tématu. Na přednášku naváže audiovizuální či textová ukázka v japonštině a diskuse o daném problému či jevu vedená částečně japonsky a částečně česky. Audiovizuálními materiály jsou myšlena videa, která vyučující zašle studentům s předstihem. Zvažovaný formát kurzu předpokládá domácí přípravu studentů (sledování poskytnutých videí a četbu vybraných textů) a jejich aktivní účast v hodinách.
Metody hodnocení
Výsledné hodnocení sestává ze dvou složek:
Závěrečná prezentace v japonštině na zvolené téma v rozsahu 8 až 10 minut – 50 %
Aktivní účast a práce v hodině – 50 %
Informace učitele
V případě distanční výuky se kurz realizuje s využitím aplikace MS Teams.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023.