MVK_30 Knižní kultura a praxe

Filozofická fakulta
jaro 2021
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. Ing. František Svoboda, Ph.D. (přednášející)
Petra Ludvová Hašková, DiS. (pomocník)
Garance
doc. Ing. František Svoboda, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
každý lichý čtvrtek 10:00–11:40 N41
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem přednášek je představit studentům tento segment kultury a ukázat jim, jak se z umělecké i odborné literatury stává zboží - ekonomický statek, který si však uchovává svá specifika.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- popsat aktuální situaci a strukturu českého knižního trhu v historickém kontextu
- popsat a analyzovat proces vzniku knihy, financování, marketing a distribuce
- popsat současnou podobu fungování nakladatelského provozu prakticky a využít osvojené znalosti v praxi
Osnova
  • 1) Čuchni ke knize aneb Jak kniha vzniká, co potřebuje a kdo to udělá
  • 2) Aktuální situace na tuzemském knižním trhu
  • 3) Jak zaplatit vznik knihy aneb Finanční stránka nakladatelství
  • 4) Marketing knih
  • 5) Prodejní cesty
  • 6) Panelová diskuse s hosty
Literatura
    povinná literatura
  • Aktuální zpráva o českém knižním trhu SČKN
  • PISTORIUS, Vladimír. Jak se dělá kniha : příručka pro nakladatele. 3., dopl. a přeprac. vyd. Příbram: Pistorius & Olšanská, 2011, 280 s. ISBN 9788087053508. info
  • TRÁVNÍČEK, Jiří. Rodina, škola, knihovna : náš vztah ke čtení a co ho ovlivňuje (2018). První vydání. Praha: Národní knihovna České republiky, 2019, 178 stran. ISBN 9788070507155. info
Výukové metody
Přednášky, samostatné úkoly, diskuse
Metody hodnocení
Esej a colokvium
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.