FF:DU4000b Didaktika dějin umění II - Informace o předmětu
DU4000b Didaktika dějin umění II
Filozofická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 2/0/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Romana Šimurdová (přednášející), prof. Mgr. Ondřej Jakubec, Ph.D. (zástupce)
- Garance
- Mgr. et Mgr. Romana Šimurdová
Seminář dějin umění – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Romana Šimurdová
Dodavatelské pracoviště: Seminář dějin umění – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Dějiny umění (program FF, M-HS)
- Dějiny umění (program FF, M-OT)
- Dějiny umění (program FF, N-OT)
- Studium v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů středních škol (program FF, C-CV, směr Dějiny umění)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je připravit absolventy dějin umění na pedagogickou praxi na středních odborných školách a vyšších odborných školách uměleckého zaměření a gymnáziích. V návaznosti na Didaktiku umění I. jsou studenti schopni formulovat pedagogické cíle a na základě didaktické transformace učiva sestavit výukovou jednotku. Další uplatnění mohou najít absolventi v lektorských odděleních galerií, jako animátoři a zprostředkovatelé umění. Předmět klade důraz na specifičnost jednotlivých uměleckých oblastí a nabízí různé prostředky k jejich přiblížení studentům z hlediska charakteru jednotlivých odvětví. Součástí předmětu je seznámit studenty s institucemi zabývajícími se zprostředkováním uměním prostřednictvím galerijních animací.
- Osnova
- 1. Percepce, recepce, apercepce a interpretace uměleckého díla. 2. Dvourozměrný výtvarný projev v historických proměnách- specifika malby, kresby . 3. Dvourozměrný výtvarný projev v historických proměnách- grafické techniky. 4. Architektura - hmota a prostor, duchovní a nehmotné aspekty architektury, adekvátní odborná terminologie pro střední školy. 5. Umělecké řemeslo- užité versus volné umění. 6. Design – od počátků po současnost. 7. Specifičnost sochařského tvaru a jeho vztahu k prostoru. Materiály, techniky, vztah k architektuře a malířství. Proměny materiálu a tvaru a působení na diváka v moderním a postmoderním sochařství. 8. Formy akčního umění, body art, konceptuální umění a umění instalace jako zdroj vlastní výtvarné akce. 9. Galerijní animace a zprostředkování umění. 10. Návštěva animačního programu v některé z Brněnských galerijních institucí a rozbor výukových metod zde použitých.
- Literatura
- STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana, Jiří HAVLÍČEK, Kateřina HRUŠKOVÁ, Jan CHARVÁT, Petr KUNČÍK, Jiří LANGER, Michaela MATĚJKOVÁ, Hana NOVOTNÁ, Michaela SLIVKOVÁ, Jan SOBOTA, Romana ŠIMURDOVÁ, Irena RODRIGUEZ TOČÍKOVÁ, Petra VENCLÍKOVÁ a Júlia ZORKOVSKÁ. Vize v umění a ve výchově uměním. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 198 s. ISBN 978-80-210-8451-3. info
- STUCHLÍKOVÁ, Alice. Zprostředkování architektonického dědictví. In Veřejný diskurs výtvarného umění. 1. vyd. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 2010, s. 129-140. Spisy Pedagogické fakulty MU, sv. 146. ISBN 978-80-210-5390-8. info
- HORÁČEK, Radek a Jan ZÁLEŠÁK. Aktuální otázka zprostředkování umění. Teorie a praxe galerijní pedagogiky, vizuální kultura a výtvarná výchova. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 190 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, s. ISBN 978-80-210-4371-8. info
- HORÁČEK, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění. 1. vyd. Brno: CERM, 1998, 142 s. neoznačeno. ISBN 80-7204-084-7. info
- Výukové metody
- Výuka probíhá blokově.
- Metody hodnocení
- Kolokvium s prezentací návrhu výukového projektu se zaměřením na zprostředkování kulturního dědictví v Brně (forma architektonické procházky, animační program k některé ze stálých expozic nebo probíhajících výstav, zprostředkování soch ve veřejném prostoru).
- Informace učitele
- Předmět je vyučován každý semestr.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2022/DU4000b