MVK_30 Knižní kultura a praxe

Filozofická fakulta
jaro 2022
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. BcA. Anna Štičková (přednášející)
doc. Ing. František Svoboda, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Ing. František Svoboda, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
každý lichý čtvrtek 10:00–11:40 N41
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem přednášek je představit studentům tento segment kultury a ukázat jim, jak se z umělecké i odborné literatury stává zboží - ekonomický statek, který si však uchovává svá specifika.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- popsat aktuální situaci a strukturu českého knižního trhu v historickém kontextu
- popsat a analyzovat proces vzniku knihy, financování, marketing a distribuce
- popsat současnou podobu fungování nakladatelského provozu prakticky a využít osvojené znalosti v praxi
Osnova
  • 1) Čuchni ke knize aneb Jak kniha vzniká, co potřebuje a kdo to udělá
  • 2) Aktuální situace na tuzemském knižním trhu
  • 3) Jak zaplatit vznik knihy aneb Finanční stránka nakladatelství
  • 4) Marketing knih
  • 5) Prodejní cesty
  • 6) Panelová diskuse s hosty
Literatura
    povinná literatura
  • HAWTHORNE, Susan. Bibliodiverzita : manifest nezávislé nakladatelky. Translated by Sylva Ficová. První české vydání. Praha: Wo-men, 2018, 94 stran. ISBN 9788090523999. info
  • Aktuální zpráva o českém knižním trhu SČKN
  • PISTORIUS, Vladimír. Jak se dělá kniha : příručka pro nakladatele. 3., dopl. a přeprac. vyd. Příbram: Pistorius & Olšanská, 2011, 280 s. ISBN 9788087053508. info
    doporučená literatura
  • TRÁVNÍČEK, Jiří. Překnížkováno : co čteme a kupujeme (2013). 1. vyd. Brno: Ve spolupráci s Národní knihovnou České republiky vydal Host, 2014, 190 s. ISBN 9788070506370. info
  • Knihy a jejich lidé : čtenářské životopisy. Edited by Jiří Trávníček. První vydání. Brno: Host, 2013, 534 stran. ISBN 9788072949670. info
  • CIKÁNEK, Martin, Eva ŽÁKOVÁ, Eva LEHEČKOVÁ, Zora JAUROVÁ a Pavel BEDNÁŘ. Kreativní průmysly : příležitost pro novou ekonomiku II. Nové, rozšířené a revid. V Praze: Institut umění, 2013, 165 stran. ISBN 9788070082744. info
Výukové metody
Přednášky, samostatné úkoly, diskuse
Metody hodnocení
Esej a colokvium
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.