ROM1BKA02 Katalánština II (pro nekatalánštináře)

Filozofická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/2/2. 5 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jiří Pešek (přednášející)
Garance
Mgr. Lucie Kuzmová, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 14:00–15:40 L34
Předpoklady
ROM1BKA01 Katalánština I && ! ROM0B101 Katalánština II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Jiné omezení: Nemohou zapisovat posluchači oboru francouzština.
Mateřské obory/plány
předmět má 16 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Navazující kurz Katalánštiny I, ve kterém se znalosti z předcházejícího kurzu prohloubí tak, aby byl student schopen úspěšně absolvovat základní úroveň mezinárodní zkoušky z katalánštiny každoročně vypisovanou institutem Ramon LLull. Continuació del cicle d'assignatures de llengua catalana, que té una durada de quatre semestres (Llengua catalana I - IV). L'objectiu de l'assignatura es que els estudiants aconsegueixin un nivell basic de llengua catalana que els permeti comprendre frases i expressions utilitzades habitualment i relacionades amb temes d'importancia immediata (per exemple, informacions personals basiques, informacions familiars, compres, geografia local, ocupació), que també els permeti de comunicar-se en situacions senzilles i habituals que exigeixin un intercanvi simple i directe d'informació sobre temes familiars i habituals. Pot descriure, de manera senzilla, aspectes de la seva experiencia o bagatge personal, aspectes de l'entorn immediat i assumptes relacionats amb necessitats immediates. Aquesta assignatura es complementa amb el seminari de conversa II, que es recomana seguir simultaniament. L'assignatura de llengua catalana II treballa els quatre nivells comunicatius fent ús de material multimedia.
Výstupy z učení
Student získá úroveň A2 v katalánštině podle Evrospkého referenčního rámce.
Osnova
  • Po absolvování tohoto kurzu by měl student ovládat základní slovní zásobu katalánštiny, umět pohovořit na nejrůznější témata z každodenního života a osvojit si základní gramatické jevy. En finalitzar aquest curs l'estudiant hauria de ser capaç de comprendre expressions i el vocabulari més freqüent sobre temes dinterčs personal (per exemple, informació personal i familiar molt basica, compres, lloc de residencia, ocupació laboral). Entendre la idea principal de missatges i avisos curts, clars i senzills. Llegir textos molt curts i senzills. Pot trobar informació específica i previsible en documents escrits senzills i quotidians com ara anuncis, prospectes, menús i horaris, i pot comprendre cartes personals curtes i senzilles. Comunicar-se en tasques senzilles i habituals que exigeixen un intercanvi senzill i directe dinformació sobre temes i activitats familiars. Mantenir intercanvis socials molt breus encara que, en general, no els entengui prou com per mantenir o dirigir ell mateix una conversa. Utilitzar una serie d'expressions i frases per descriure de manera senzilla la seva família i altra gent, les seves condicions de vida, el seu bagatge educatiu i la seva feina actual o l'última que va tenir. Escriure notes i missatges curts i senzills relatius a necessitats immediates. Poder escriure cartes personals molt senzilles, per exemple, per agrair alguna cosa a algú.
Literatura
    doporučená literatura
  • UTRERA DOMINGUEZ, David. Cvičení z katalánštiny. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 145 s. ISBN 978-80-210-7436-1. Digitální knihovna FF MU info
    neurčeno
  • Digui, digui... Curs de catalŕ per a no-catalanoparlants. Collectiu, Enciclopedia catalana, 1999
  • Catala sense distancies. Gabinet de didactica, Gen.Cat, Barcelona: Portic, 1998
  • Gramatica catalana. P. Fabra, 15a ed. Barcelona: Teide, 1991
  • Exercicis de pronunciació del catala. Dolors Badia, Salvador Comellas, Barcelona: Eumo, 1983
  • Učebnice katalánštiny. Diana Tvrdá-Moix, Praga: Státní Pedagogické nakladatelství, 1977
Výukové metody
Přednáška : popis literárního pole, výklad a definice základních pojmů a jejich exemplifikace na konkrétních textech od různých autorů. Seminář: Aplikace nabytých teoretických znalostí na autentických textech. Formou prezentace student prokazuje schopnost samostatně propojit své teoretické znalosti při práci s konkrétním textem.
Metody hodnocení
Kurz je zakončen zkouškou. L'assignatura finalitza amb un examen escrit.
Informace učitele
http://www.phil.muni.cz/utrera/Catala/indexbr.htm
Doporučuje se navštěvovat Konverzační seminář I. Es recomana l'assistencia a Konverzacni seminar I
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.