CJCC17 Tvůrčí psaní pro cizince II

Filozofická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Bromová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 16:00–17:40 C31
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Práce v semináři je založena na řízeném individuálním psaní, v tandemu nebo v kolektivu za pomoci stimulačních technik, technik na odblokování a technik asociativních (např. clustering, abecedář, akrostich, automatické psaní k tématu).
Absolvent kurzu bude schopen porozumět tvůrčím principům tvorby složitých textů různých žánrů; vyložit rozdílné komunikační funkce textu a tvořit úspěšně komunikující texty v češtině na úrovni C2.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- používat přiměřené metody a techniky postupných fází tvorby esejistického textu;
- používat přiměřené strategie tvorby textu středního rozsahu literárního žánru;
- imitovat dominantní charakteristiky textů rozličných literárních žánrů;
- variovat výrazové prostředky rozličných druhů textu podle dominantní komunikační funkce (psaní autobiografické, esejistické, literární, publicistické).
Osnova
  • Tandemový text.
  • Automatický text řízený vs. clustering.
  • Akrostich (Moje čeština, Moje město).
  • Variace experimentální poezie.
  • Intertextualita v literárním textu.
  • Variace a mísení žánrů.
  • Variace vypravěčské perspektivy (Sestup do minulosti – point of view).
  • Clustering k uměleckému dílu, ekfráze.
  • Příběhy podle cyklu fotografií.
  • Líčení a reportáž.
  • Metatextualita v textu.
  • Balení kufru.
Literatura
  • FIŠER, Zbyněk, Dagmar DVOŘÁKOVÁ, Jitka CHOLASTOVÁ, Petr KUBĚNSKÝ, Pavla KOPEČNÁ a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. Online. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2017, 226 s. ISBN 978-80-210-8545-9. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8545-2017. Čítárna Munispace info
  • HORÁČEK, Radek, Zbyněk FIŠER a Vladimír HAVLÍK. Slovem, akcí, obrazem - příspěvek k interdisciplinaritě tvůrčího procesu. 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 208 s. SPISY PEDAGOGICKÉ FAKULTY MU sv. 146. ISBN 978-80-210-5389-2. info
  • MÜLLER, Frank. Lesen und kreatives Schreiben : die Freude am Wort wecken. Basel: Beltz, 2007, 240 stran. ISBN 9783407625922. info
  • BRHELOVÁ, Eva. Tvorba dramatického textu a její pedagogické aplikace. Vyd. 1. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2006, 285 s. ISBN 8086928179. info
  • FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní: malá učebnice technik tvůrčího psaní. 1. vyd. Brno: Paido. Edice pedagogické literatury., 2002, 164 s. ISBN 80-85931-99-0. info
  • RICO, Gabriele L. Writing the natural way : using right-brain techniques to release your expressive powers. Rev. ed. New York: Tarcher/Putnam, 2000, xix, 262. ISBN 0874779618. info
Výukové metody
Výklad, nápodoba, procvičování dovedností vlastním psaním, diskuze a reflexe tvůrčího procesu.
Metody hodnocení
Portfolio obsahující soubor textů ze seminářů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2023/CJCC17