FF:FAVhp2 Filmové dějiny online II - Informace o předmětu
FAVhp2 Filmové dějiny online: jak zobrazovat minulost?
Filozofická fakultajaro 2023
- Rozsah
- 0/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Tereza Bochinová (cvičící)
Mgr. Martin Kos, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Terézia Porubčanská, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Michal Večeřa, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Patrycja Astrid Twardowska
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 16:00–17:40 C34
- Předpoklady
- ! favhp1 Filmové dějiny online
Seminář navazuje na předchozí semestr a předpokládá obeznámenost studentů s výzkumnými projekty, na které je seminář navázaný. Motivovaní studenti, kteří předchozí seminář neabsolvovali, mohou podat žádost o výjimku doplněnou o zdůvodnění svého zájmu o kurz. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- V průběhu semestru budeme intenzivně spolupracovat s mezinárodně respektovanou kreativní agenturou Little Greta, která pro nás připravuje vizualizační návrhy námi zpracovaných dat o filmové kultuře ve Zlíně. Na příkladu unikátních dějin zlínského/gottwaldovského filmového studia budeme společně řešit otázky, jak uspořádat a atraktivně vizualizovat množství informací o filmech a jejich tvůrcích. Ve filmovém studiu, které založil Jan Antonín Baťa v roce 1936, vznikala v následujících desetiletích široká škála filmů, od reklamních, přes školní a instrukční, po kreslené, loutkové a celovečerní hrané. Vznikaly zde snímky takových osobností, jako byli Alexander Hackenschmied, Elmar Klos, Hermína Týrlová, Karel Zeman, Josef Pinkava, Františel Vláčil nebo Zdenek Sirový. Na semináři budeme pracovat na textech pro připravovanou veřejnou databázi dějin zlínských ateliérů a diskutovat o tom, jak tato data strukturovat, provázat a především atraktivně vizualizovat.
- Výstupy z učení
- Studenti získají zkušenosti s týmovou prací. Vzhledem k široké škále témat, žánrů, osobností a typů produkce realizovaných ve zlínských ateliérech mohou studenti pracovat na tématech, která odpovídají jejich zájmům, případně tématu diplomové práce, a prohloubit tak své znalosti. Budou mít možnost podílet se na řešení jak základního, tak aplikovaného výzkumu (orientovaného tedy na velmi konkrétní využití v praxi: příprava databáze a mobilní aplikace, kterou budou využívat návštěvníci Zlína, školy, laičtí zájemci o historii i odborníci).
- Osnova
- Praktická cvičení s vizualizačním a analytickým softwarovým nástrojem Gephi. Testování funkčnosti databáze a nasazených vizualizačních nástrojů. Pokračování v práci v předchozím semestru, čištění dat, kontrola jejich funkčnosti v databázi.
- Literatura
- Noordegraaf, Julia, Kathleen Lotze, and Jaap Boter. 2018. “Writing Cinema Histories with Digital Databases: The Case of Cinema Context”. TMG Journal for Media History 21 (2): 106–26. DOI: http://doi.org/10.18146/2213-7653.2018.369
- Digital tools in media studies : analysis and research : an overview. Edited by Michael Ross - Manfred Grauer - Bernd Freisleben. Bielefeld: Transcript, 2009, 191 s. ISBN 9783837610239. info
- Výukové metody
- Seminární cvičení.
- Metody hodnocení
- Hodnocení dílčích úkolů během semestru.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2023/FAVhp2