NJK002 Didaktika II - metodologie

Filozofická fakulta
jaro 2023
Rozsah
1/1/0. 18 hodin za semestr. 6 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Johannes Benjamin Köck, BA, MA (přednášející)
Berthold Linder (přednášející)
doc. Mgr. Sylvie Stanovská, Dr. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Sylvie Stanovská, Dr.
Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 24. 2. 14:00–15:40 G23, Pá 10. 3. 12:00–13:40 G23, Pá 24. 3. 14:00–15:40 G23, Pá 21. 4. 14:00–15:40 G23, Pá 5. 5. 14:00–15:40 G23, Pá 19. 5. 12:00–13:40 G23
Předpoklady
Voraussetzung für die Teilnahme am Kurs ist der Abschluss eines germanistischen oder vergleichbaren Bachelorstudiums und der Besuch, bzw. der Abschluss der Lehrveranstaltung "NJDII_001 Didaktika I - pozorování" und des Hospitationspraktikums "NJDII_004 Pedagogická praxe průběžná I".
Předpokladem je absolvování germanistického nebo srovnatelného bakalářskéhoé studia a ukončení kurzů NJDII_001 a NJDII_004
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seminář je zaměřen na studenty učitelství, poskytuje základní didaktické znalosti. Kromě principálních znalostí zaměřených na přípravu, provedení a hodnocení výuky jsou prostředkovány a metodologicky kontextualizovány základní kompetence (čtení, poslouchání, mluvení, psaní, rozbor filmů). Dále se čtou odborné texty a simuluje se výuka, jež je následně diskutována.
Výstupy z učení
Studenti budou schopni se orientovat v pěti klíčových kompetencích.
Studenti budou disponovat znalostmi o teoreticko-metodologických základech oboru.
Osnova
  • 1. Fremdsprachenunterricht im Allgemeinen - Methodik, Didaktik - Begriffsbestimmung;
  • 2. Die Methoden des Fremdsprachenunterrichts im historischen Wandel; ein Überblick:
  • a) Die Grammatik-Übersetzungs-Methode und die direkte Methode
  • b) Die audiolinguale und audiovisuelle Methode
  • c) Die kommunikativ-pragmatische Methode
  • d) Der interkulturelle Ansatz
  • e) Der migrationspädagogische Ansatz
  • 3. Ausspracheschulung
  • 4. Grammatik im Fremdsprachenunterricht
  • 5. Wortschatz und Wortschatzvermittlung im DaF
  • 6. Leseverstehen
  • 7. Hörverstehen
  • 8. Hör-Seh-Verstehen
  • 9. Sprechen
  • 10. Schreiben
Literatura
  • JANÍKOVÁ, Věra. Methodik und Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache im Überblick. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita Brno, 2000, 97 s. 3231/Pd-9/2000-17/92. ISBN 80-210-2344-9. info
  • HUNFELD, Hans a Gerhard NEUNER. Methoden des fremdsprachlichen Deutschunterrichts : eine Einführung. Berlin: Langenscheidt, 1992, 184 s. ISBN 3468. info
  • DOYÉ, Peter. Typologie der Testaufgaben für den Unterricht Deutsch als Fremdsprache. 5. Aufg. Berlin: Langenscheidt, 1992, 223 s. ISBN 3468494378. info
  • HEYD, Gertraude. Deutsch lehren :Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache. 2. überarbeitete und erweit. Frankfurt am Main: Moritz Diesterweg, 1991, 290 s. ISBN 3-425-04373-0. info
  • FUNK, Hermann a Michael KOENIG. Grammatik lehren und lernen. Berlin: Langenscheidt, 1991, 160 s. ISBN 3-468-49679-6. info
  • HENDRICH, Josef. Didaktika cizích jazyků. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 498 s. URL info
Výukové metody
Práce ve skupinách
Plenární diskuse
Domácí úlohy
Účast minimálně 75%
Metody hodnocení
Referát na téma zadané z plánu semináře
Průběžně hodnocené prezentace
Vyučovací jazyk
Němčina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2024, jaro 2025.