PAMK004 Kvantitativní výzkum

Filozofická fakulta
jaro 2023
Rozsah
10/8/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 17. 2. 13:00–14:40 D41, 15:00–16:40 D41, 17:00–18:40 D41, Pá 31. 3. 8:00–9:40 D41, 10:00–11:40 D41
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Metodologický kurz je koncipován tak, aby jeho absolventi jednak rozuměli východiskům kvantitativního výzkumu a jeho možnostem, a jednak byli schopni samostatně realizovat a interpretovat empirický výzkum v sociálních vědách. Studenti dostávají teoretickou podporu k metodologii kvantitativního přístupu. Praktická rovina kurzu je naplněna týmovou prací studentů na vlastním výzkumném projektu. Realizace empirického projektu se skládá z výběru výzkumného problému, tvorby konceptuálního rámce, konstrukce hypotéz, tvorby pozorovacího postupu či měřícího nástroje, sběru a analýzy dat a tvorby výzkumné zprávy. Výzkumný projekt realizovaný v kurzu má charakter pilotního šetření a slouží studentům k pilotáži diplomových prací. Osnova
Výstupy z učení
Absolvent po úspěšném ukončení studia je schopen:
- navrhnout a realizovat výzkumný projekt se všemi náležitostmi;
– formulovat výzkumný problém;
- popsat sběr dat;
- aplikovat analytické postupy;
- sepsat výzkumnou zprávu.

Druhou rovinu přestavuje ucelení poznatků předchozích metodologických kurzů. Absolventi budou schopni rozpoznat a posoudit přednosti a slabiny realizovaných výzkumů.
Osnova
  • 1. Od tématu výzkumu k měření: možnosti kvantitativního výzkumu, schéma výzkumu, teorie, téma, operacionalizace, apod.
  • 2. Studium výzkumů – hledání problémů
  • 2. Výběr tématu výzkumu.
  • 2. Formulace výzkumného problému.
  • 3. Tvorba měřícího nástroje.
  • 4. Výzkumné šetření.
  • 5. Vyhodnocení dat.
  • 6. Zpracování závěrečné zprávy.
  • 7. Zpracování posudku.
Literatura
    povinná literatura
  • BLAIKIE, Norman W. H. Designing social research : the logic of anticipation. 2nd ed. Cambridge: Polity Press, 2010, ix, 298. ISBN 9780745643380. info
  • Advanced Lazarsfeldian methodology. Edited by Hynek Jeřábek - Petr Soukup. 1st ed. Prague: Karolinum, 2008, 250 s. ISBN 9788024615219. info
  • MAREŠ, Petr, Ladislav RABUŠIC a Petr SOUKUP. Analýza sociálněvědních dat (nejen) v SPSS. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 508 s. ISBN 978-80-210-6362-4. Projekty Nakladatelství Munipress info
  • DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 1993, 374 stran. ISBN 8070668229. info
  • KERLINGER, Freed N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum : Foundations of behavioral research : educational and psychological inquiry (Orig.). Translated by V. Smékal. Vyd. 1. Praha: Academia, 1972, 705 s. info
    neurčeno
  • FIELD, Andy. Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics. 5th. Sage Publishing, 2017. ISBN 978-1-5264-4578-0. URL info
  • BABBIE, Earl R. Adventures in social research : data analysis using IBM SPSS statistics. 8th ed. Los Angeles: Sage, 2013, xxiii, 456. ISBN 9781452205588. info
  • MUIJS, Daniel. Doing quantitative research in education with SPSS. 2nd ed. Los Angeles: SAGE, 2011, xv, 247. ISBN 9781849203241. info
  • Úvod do metodologie psychologického výzkumu : jak zkoumat lidskou duši. Translated by Petr Bakalář, Illustrated by Ján Ferjenčík. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010, 255 s. ISBN 9788073678159. URL info
  • HENDL, Jan. Přehled statistických metod : analýza a metaanalýza dat. 3., přeprac. vyd. Praha: Portál, 2009, 695 s. ISBN 9788073674823. info
  • HENDL, Jan. Přehled statistických metod zpracování dat :analýza a metaanalýza dat. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 583 s. ISBN 8071788201. info
  • GAVORA, Peter. Výzkumné metody v pedagogice : příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1996, 130 s. ISBN 808593115X. info
Výukové metody
Kurz je veden v přednáškové i seminární formě. V rámci kurzu studenti pracují na skupinových projektech.
Metody hodnocení
Závěrečný skupinový projekt a ústní zkouška
Informace učitele
https://elf.phil.muni.cz/elf3/course/view.php?id=361
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2024, jaro 2025.