PGBICT07 Využití digitálních technologií ve speciální pedagogice

Filozofická fakulta
jaro 2023
Rozsah
1/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Libor Juhaňák, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh
každé sudé úterý 9:00–12:40 učebna 28a
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 4/25, pouze zareg.: 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou multimédií a digitálních technologií, včetně praktického využití při práci s osobami se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) - osobami s potřebou podpory. Zaměření bude na základní terminologické vymezení speciálních vzdělávacích potřeb, systému podpůrných opatření a speciální školství, včetně následné péče o dospělé s akcentem na důležitou roli multimédií. Praktické ukázky budou zaměřeny na “chytré” dotykové technologie (tablety, iPady, interaktivní tabule) a jejich vhodné zapojení při individuální intervenci a skupinové práci s osobami se SVP. Opomenuty nezůstanou ani další speciální digitální pomůcky. Cílem bude získat nejen teoretické znalosti, ale i praktické dovednosti ve využití multimédií, seznámení s limity jejich výběru podle zadaných kritérií a možnostech jejich přizpůsobení individuálním potřebám. Naučit se využívat multimédia jako přirozenou součást vzdělávání i běžného života.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- popsat aktuálně platný systém podpory jedinců se SVP a systém speciálního školství;
- identifikovat a shrnout důležitost multimédií ve vzdělávacím systému speciálního školství i následné speciálně-pedagogické péče
- identifikovat a shrnout důležité kritéria výběru multimédií pro osoby se SVP;
- popsat faktory, které ovlivňují výběr zařízení i volbu vhodného obsahu (včetně možností individuálního přizpůsobení);
- aplikovat a rozumět pravidlům při práci s technologiemi;
- pojmenovat vybrané další digitální pomůcky využívané ve speciální pedagogice;
- vhodně navrhnout zapojení konkrétního typu multimédií do vzdělávacího procesu nebo intervenci osoby se SVP.
Osnova
  • Úvod do problematiky speciální pedagogiky
  • Základní terminologické vymezení multimediálních technologií ve speciální pedagogice
  • Kategorizace multimédií s ohledem na stupně podpůrných opatření
  • Druhy dotykových technologií využitelných ve vzdělávacím procesu a v oblasti podpory
  • Praktické dovednosti s dotykovými technologiemi, aktivní práce s aplikacemi
  • využití iPadů u jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami v oblasti individuální intervence a podpory
Literatura
    povinná literatura
  • VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky. Rámcové kompendium oboru. 1. vydání. Praha: Portál, s.r.o., 2014. s. 104-130, 27 s. ISBN 978-80-262-0602-6
  • NEUMAJER, Ondřej, Lucie ROHLÍKOVÁ a Jiří ZOUNEK. Učíme se s tabletem - využití mobilních technologií ve vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer, 2015, 188 s. ISBN 978-80-7478-768-3. URL info
  • GAJZLEROVÁ, Lenka. Multimediální technologie a jejich využití u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí školy. první. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 283 s. ISBN 978-80-210-7608-2. info
    doporučená literatura
  • SEHNALOVÁ, V. a P. ŠKUTA. 2014. Využití tabletů ve vzdělávání osob se specifickými potřebami. Dostupné z: http://www1.osu.cz/~sehnalova/publikace/2014sehsku.pdf
  • GAJZLEROVÁ, L., NEUMAJER, O., ROHLÍKOVÁ, L. Inkluzivní vzdělávání s využitím digitálních technologií. Praha: Microsoft, Červen 2016. 90 stran.
  • ZOUNEK, Jiří, Libor JUHAŇÁK, Hana STAUDKOVÁ a Jiří POLÁČEK. E-learning. Učení (se) s digitálními technologiemi. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 280 s. ISBN 978-80-7552-217-7. info
  • Inkluzivní pedagogika. Edited by Viktor Lechta, Translated by Tereza Hubáčková. Vydání první. Praha: Portál, 2016, 463 stran. ISBN 9788026211235. info
  • HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání : teorie a praxe. Vydání 1. Praha: Grada, 2010, 217 stran. ISBN 9788024730707. URL info
    neurčeno
  • KLUBAL, Libor, Vojtěch GYBAS, Lenka SKÝBOVÁ a Veronika ČERNOTOVÁ. 55 tipů jak využít iPad ve vyučování. Ostrava-Poruba: Wichterlovo gymnázium, 2015, 69 stran. ISBN 9788087058244. info
  • SAK, Petr, Jiří MAREŠ, Hana NOVÁ, Vít RICHTER, Karolína KOLESÁROVÁ a Jarmila SKALKOVÁ. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Vydání 1. Praha: Portál, 2007, 290 stran. ISBN 9788073672300. info
Výukové metody
Přednášky, diskuse, skupinové projekty, interaktivní spolupráce
Metody hodnocení
Skupinový projekt, prezentace, aktivní práce v hodině, diskuse
V průběhu semestru student zpracovává dílčí zadané úkoly, ve skupině zpracuje a prezentuje projekt k zadanému tématu (jasnost, přehlednost zpracování, konkretizovaný výstup dle zadání a zadaných kritérií, spolupráce v rámci skupiny)
Informace učitele
www.ipadvevyuce.cz
www.i-sen.cz
www.ipadvetride.cz
ipadveskole.cz
www.i-school.cz
www.ceskaskola.cz
spomocnik.rvp.cz
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2024, jaro 2025.