SPVDUDid2 Didaktika dějin umění II

Filozofická fakulta
jaro 2023
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Romana Šimurdová (přednášející), prof. Mgr. Ondřej Jakubec, Ph.D. (zástupce)
Garance
Mgr. et Mgr. Romana Šimurdová
Seminář dějin umění – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Romana Šimurdová
Dodavatelské pracoviště: Seminář dějin umění – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je připravit absolventy dějin umění na pedagogickou praxi na středních odborných školách a vyšších odborných školách uměleckého zaměření a gymnáziích.
V návaznosti na Didaktiku umění I. jsou studenti schopni formulovat pedagogické cíle a na základě didaktické transformace učiva sestavit výukovou jednotku. Další uplatnění mohou najít absolventi v lektorských odděleních galerií, jako animátoři a zprostředkovatelé umění. Předmět klade důraz na specifičnost jednotlivých uměleckých oblastí a nabízí různé prostředky k jejich přiblížení studentům z hlediska charakteru jednotlivých odvětví.
Součástí předmětu je seznámit studenty s institucemi zabývajícími se zprostředkováním uměním prostřednictvím galerijních animací. Dále se frekventanti učí rozvíjet IT kompetence žáků prostřednictvím výuky dějin umění v rámci kontaktní i online synchronní a online asynchronní výuky a také používat IT prostředky ve vzdálené i kontaktní výuce.
Osnova
  • 1. Percepce, recepce, apercepce a interpretace uměleckého díla.
  • 2. Dvourozměrný výtvarný projev v historických proměnách- specifika malby, kresby.
  • 3. Dvourozměrný výtvarný projev v historických proměnách- grafické techniky.
  • 4. Architektura - hmota a prostor, duchovní a nehmotné aspekty architektury, adekvátní odborná terminologie pro střední školy.
  • 5. Umělecké řemeslo - užité versus volné umění.
  • 6. Design – od počátků po současnost.
  • 7. Specifičnost sochařského tvaru a jeho vztahu k prostoru. Materiály, techniky, vztah k architektuře a malířství. Proměny materiálu a tvaru a působení na diváka v moderním a postmoderním sochařství.
  • 8. Formy akčního umění, body art, konceptuální umění a umění instalace jako zdroj vlastní výtvarné akce.
  • 9. Galerijní animace a zprostředkování umění.
  • 10. Návštěva animačního programu v některé z Brněnských galerijních institucí a rozbor výukových metod zde použitých.
Literatura
  • STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana, Jiří HAVLÍČEK, Kateřina HRUŠKOVÁ, Jan CHARVÁT, Petr KUNČÍK, Jiří LANGER, Michaela MATĚJKOVÁ, Hana NOVOTNÁ, Michaela SLIVKOVÁ, Jan SOBOTA, Romana ŠIMURDOVÁ, Irena RODRIGUEZ TOČÍKOVÁ, Petra VENCLÍKOVÁ a Júlia ZORKOVSKÁ. Vize v umění a ve výchově uměním. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 198 s. ISBN 978-80-210-8451-3. info
  • STUCHLÍKOVÁ, Alice. Zprostředkování architektonického dědictví. In Veřejný diskurs výtvarného umění. 1. vyd. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 2010, s. 129-140. Spisy Pedagogické fakulty MU, sv. 146. ISBN 978-80-210-5390-8. info
  • HORÁČEK, Radek a Jan ZÁLEŠÁK. Aktuální otázka zprostředkování umění. Teorie a praxe galerijní pedagogiky, vizuální kultura a výtvarná výchova. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 190 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, s. ISBN 978-80-210-4371-8. info
  • HORÁČEK, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění. 1. vyd. Brno: CERM, 1998, 142 s. neoznačeno. ISBN 80-7204-084-7. info
Výukové metody
Výuka probíhá blokově.
Metody hodnocení
Kolokvium s prezentací návrhu výukového projektu se zaměřením na zprostředkování kulturního dědictví v Brně (forma architektonické procházky, animační program k některé ze stálých expozic nebo probíhajících výstav, zprostředkování soch ve veřejném prostoru).
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2023/SPVDUDid2