FF:CJBB181 Zákl. výuky čj pro děti - Informace o předmětu
CJBB181 Výuka češtiny jako druhého/cizího jazyka pro děti a mládež I
Filozofická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Marie Hanzelková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Radim Ošmera, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Marie Hanzelková, Ph.D.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Silvie Hulewicz, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 8:00–9:40 N41, kromě Út 16. 4.
- Předpoklady
- CJBB178 Čj jako druhý/cizí jazyk
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 5/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20 - Mateřské obory/plány
- předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- V semináři se zaměříme na výuku dětí-cizinců a dětí s odlišným mateřským jazykem (OMJ) od předškolního věku do dospělosti. Navážeme na teoretické poznatky z přednášky Úvod do výuky češtiny jako druhého/cizího jazyka a přeneseme je do praxe. Seznámíme se s tím, co, kdy a jak máme děti každé věkové skupiny učit, jaké existují výukové a metodické materiály a jakých lingvodidaktických zásad je žádoucí se držet. Pozornost budeme věnovat také jazykovému testování a hodnocení a možnostem jazykové diagnostiky v předškolním věku. Komunikací s odborníky z praxe zjistíme, jak jazyková podpora a výuka dětí-cizinců (dětí s OMJ) a žáků-cizinců (žáků s OMJ) probíhá v různých oblastech (např. jazykové kurzy, výuka ve školském systému, doučování a podpora v rámci činností neziskových organizací, nízkoprahové kurzy, státní integrační program apod.).
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- používat adekvátní výukové postupy a aktivity pro konkrétní cílové skupiny;
- tvořit výukové a diagnostické materiály;
- využívat nástrojů, jako např. Společný evropský referenční rámec pro jazyky a Evropské jazykové portfolio;
- mít přehled od dostupných metodických materiálech a možnostech dalšího vzdělávání;
- mít přehled o online technologiích, jež je možné využít ve výuce češtiny jako cizího jazyka;
- umět naplánovat lekci a uskutečnit ji;
- umět dávat i získávat zpětnou vazbu;
- uvědomit si důležitost sebereflexe a seberozvoje. - Osnova
- 1. Učitel ve třídě dětí s OMJ: čeština jako druhý/cizí jazyk, setkání jazyků, vzdělávacích systémů, očekávání a různých mentalit
- 2. Výukové materiály a metodické příručky. Nástroje EU – EJP / SERRJ v praxi. Jazyková diagnostika dětí.
- 3. Metody nácviku správné výslovnosti. Rozbor audionahrávek.
- 4. Metody výuky. Důraz na výuku bez zprostředkujícího jazyka. Rozbor videonahrávek hodin.
- 5. Učíme češtinu jako druhý jazyk pro děti předškolního věku. Rozvoj řečových dovedností a práce s chybou.
- 6. Učíme češtinu jako druhý jazyk pro děti mladšího školního věku. Rozvoj řečových dovedností a práce s chybou.
- 7. Učíme češtinu jako druhý jazyk pro náctileté. Rozvoj řečových dovedností a práce s chybou.
- 8. Náslech / Hry a další aktivizační prostředky ve výuce češtiny jako druhého jazyka. + Adaptace textu pro nižší jazykové úrovně.
- 9. Náslech / Online nástroje do prezenční (i online) výuky. + Adaptace textu pro nižší jazykové úrovně.
- 10. Setkání s odborníkem z praxe: Výuka dětí s OMJ v rámci školní docházky. Státní podpůrná opatření a jazyková politika MŠMT, úloha dalších institucí.
- 11. Závěrečná reflexe
- Literatura
- doporučená literatura
- DOLEŽÍ, Linda. Interdisciplinarita jako nutnost: Psycholingvistika a výuka češtiny jako druhého jazyka pro děti. In Klíč k češtině jako cizímu jazyku. 2015. info
- DOLEŽÍ, Linda. K aktuálním metodickým materiálům pro výuku češtiny jako druhého jazyka u dětí. Providence: International Association of Teachers of Czech (IATC-NAATC), 2015, 3 s. International Association of Teachers of Czech (IATC-NAATC), roč. 43. ISSN 1095-2950. URL info
- DOLEŽÍ, Linda a Svatava ŠKODOVÁ. Výuka češtiny pro děti-cizince v předškolním věku – základní doporučení. Online. In Linda Doleží. Začínáme učit češtinu pro děti-cizince - předškolní věk. Praha: AUČCJ, 2015, s. 75-82. ISBN 978-80-260-7506-6. info
- DOLEŽÍ, Linda, Zuzana JANOUŠKOVÁ, Barbora NOSÁLOVÁ a Markéta SLEZÁKOVÁ. Vzdělávací obsah čeština jako druhý jazyk. Meta - společnost pro příležitosti mladých migrantů, o. p. s., 2015. URL info
- DOLEŽÍ, Linda. Začínáme učit češtinu pro děti-cizince (mladší školní věk). Příručka pro lektorky a lektory. 2014. URL info
- DOLEŽÍ, Linda. Čeština jako cizí jazyk – psycholingvistická perspektiva. In Richard Vacula. Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ). Praha: Akropolis, 2013, s. 259-268. ISBN 978-80-7470-053-8. info
- Výukové metody
- Prezentace, diskuse, nácvik.
- Metody hodnocení
- Aktivní účast, test, seminární práce.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/CJBB181