DESB25 Inkluzivní design

Filozofická fakulta
jaro 2024
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
RNDr. Robert Osman, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Simona Kramosilová (cvičící)
Garance
RNDr. Robert Osman, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je naučit se přemýšlet o designu v kontextu rozličných uživatelských nároků. Předmět je zaměřen na rozvoj imaginace o tom, co vše může být bariéra, co vše může být přístupnost a jak mocným nástojem v této problematice může být inkluzivní design.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu bude student/ka schopen:
- kriticky přemýšlet nad tématem přístupnosti
- používat základní konceptuální a jazykový aparát kritických studií přístupnosti
- identifikovat bariéry v existujících designových řešeních
- reflektovat svou designérskou praxi, aby nekriticky nereprodukovala zbytečné či neuvědomované bariéry.
Osnova
  • 1. Co je to bariéra z pohledu Geografie znevýhodnění? Seznámíme se s termíny veřejný prostor, přístupnost, postižení, znevýhodnění, inclusive design, apartheid design, ableismus, eco-ableismus.
  • 2. Jak chápat cílové skupiny z pohledu Kritických studií přístupnosti? Seznámíme se s termíny absolutní bariéra, relační bariéra, průměrný uživatel, design for all, intersekcionalita.
  • 3. Jaké jsou modely postižení z pohledu Kritických studií postižení? Seznámíme se s termíny medicínský model, sociální model, politicko-relační model, supermrzák, crip.
  • 4. Znevýhodnění prostorem a časem. Seznámíme se s termíny crip space, crip time, crip spacetime, chronos, kairos, chrononormativita, allochronismus, čas kartografie, čas korpografie.
  • 5. Univerzální designy přístupnosti. Seznámíme se s termíny design zaměřený na člověka, univerzální design, design pro všechny.
  • 6. Alternativní modely přístupnosti. Seznámíme se s termíny inkluzivní design, akupunkturní architektura, taktický urbanismus, disability art, estetika přístupnosti.
Literatura
    povinná literatura
  • OSMAN, Robert. Geografie bariér. Příklady dobrých bezbariérových realizací. Online. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2021, 477 s. ISBN 978-80-210-9910-4. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9910-2021. Čítárna Munispace info
  • Disability, space, architecture : a reader. Edited by Jos Boys. First published. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2017, 1 online. ISBN 9781317197157. URL info
  • OSMAN, Robert. Jet pěšky / Geografie „vozíčkářů a vozíčkářek“. In Robert Osman, Lucie Pospíšilová. Geografie „okrajem“: Každodenní časoprostorové zkušenosti. Praha: Karolinum, 2019, s. 29-67. ISBN 978-80-246-4255-0. info
    doporučená literatura
  • Inclusive design for a digital world : designing with accessibility in mind. Edited by Regine M. Gilbert - Ron Rateau. Berkeley: Apress, 2019, 1 online. ISBN 9781484250167. URL info
  • HOLMES, Kat. Mismatch : how inclusion shapes design. Edited by John Maeda. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 2018, 1 online. ISBN 9780262349635. URL info
  • HAMRAIE, Aimi. Building acces : universal design and the politics of disability. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2017, xiv, 333. ISBN 9781517901639. info
  • Jinakost - postižení - kritika : společenské konstrukty nezpůsobilosti a hendikepu : antologie textů z oboru disability studies. Edited by Kateřina Kolářová, Translated by Zuzana Šťastná - Sylva Ficová. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2012, 581 s. ISBN 9788074190506. info
Výukové metody
Synchronní přednášky, asynchronní studium literatury a videí, asynchronní úkoly v prostředí Miro.
Metody hodnocení
Semestrální práce (identifikace bariér na pracovišti a návrh jejich odstranění) - výstupem může být prezentace, poster, text, či video.
Informace učitele
Financováno z projektu MUNI 3.2.1, reg. číslo NPO_MUNI_MSMT-16606/2022, realizovaného v rámci Národního plánu obnovy pro oblast vysokých škol pro roky 2022–2024. Financováno z projektu MUNI 3.2.1, reg. číslo NPO_MUNI_MSMT-16606/2022, realizovaného v rámci Národního plánu obnovy pro oblast vysokých škol pro roky 2022–2024.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023, jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/DESB25