FJUPP03J Pedagogická praxe FJ III - jednooborové studium

Filozofická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/0/0. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Alena Němcová Polická, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martina Tinková (přednášející)
Mgr. Milada Malá, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jana Formanová (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Alena Němcová Polická, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Alena Němcová Polická, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Předpoklady
FJUPP02J Pedagogická praxe FJ II 1Obor
Předpokladem je ukončení bakalářského studia francouzštiny a úspěšné absolvování předmětu Didaktika II.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je:
- umožnit studentům aplikovat poznatky získané v předmětu "Didaktika I a II" v reálném prostředí příslušných vzdělávacích institucí;
- poskytnout studentům příležitost, aby pod vedením zkušených pedagogů a odborníků z praxe mohli rozvíjet důležité dovednosti, které jsou pro pedagogickou profesi klíčové;
- poskytnout prostor pro důkladnou analýzu praxe v rámci (sebe)reflexe praxe s oborovým didaktikem;
- absolvování blokových kurzů zaměřených na využití moderních technologií ve výuce a jejich aplikace v další výuce.
Výstupy z učení
Student bude schopen:
- plánovat a připravit výuku
- využít metodologické poznatky v praxi
- odučit výuku v odpovídající kvalitě
-provést (sebe)reflexi praxe
- zorientovat se v moderních technologiích a využít je ve výuce.
Osnova
  • Praxe probíhá na střední škole vybrané ze sítě škol spolupracujících s FF MU ve spolupráci s provázejícím učitelem a oborovým didaktikem. Student je na začátku semestru informován o průběhu a podmínkách pro úspěšné absolvování praxe. Následuje samotný průběh praxe a průběžná evaluace. Součástí praxe jsou hospitace oborového didaktika ve výuce studenta, absolvování nabízených didaktických workshopů a průběžná písemná reflexe absolvované praxe v rámci učitelského reflexivního deníku a vedení si učitelského portfolia. Těmito závěrečnými dokumenty (včetně elektronického Sebehodnotícího dokumentu) student na konci semestru svou praxi vykáže a při závěrečném reflexivním setkání s oborovým didaktikem zreflektuje svoje pedagogické kompetence a stanoví si dílčí seberozvojové cíle pro další semestr. Náplň a předepsaná dotace: 8 hodin náslechů v předmětu dle aprobace, nejlépe ve třídě, kde budou studenti vyučovat + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem 16 hodin vlastní výuky + 6 hodin reflexe s provázejícím učitelem 4 hodiny tandemové výuky + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem 32 hodin dalších činností přímo ve škole, např. seznamování se s danou školou, jejím chodem, vizí, ŠVP, administrativou, studium pedagogické dokumentace a individuálních vzdělávacích plánů žáků, účast na třídních schůzkách, hovorových hodinách, poradách školy, tripartitách, exkurzích, soutěžích, projektech, dozorech, reflexe výuky s provázejícím učitelem (nespadá sem reflexe na FF), plánování výuky ve spolupráci s provázejícím učitelem, společná příprava učebních pomůcek, hodnocení výsledků učení žáků ve spolupráci s provázejícím učitelem (opravování žákovských produktů a jejich hodnocení), případně také další vedení vlastní výuky či výuky v tandemu s provázejícím učitelem a další činnosti.
Literatura
    povinná literatura
  • ROBERT, Jean-Pierre. Dictionnaire pratique de didactique du FLE. 2e éd. rev. et augm. Paris: Ophrys, 2008, 224 s. ISBN 9782708011977. info
  • DESMONS, Fabienne. Enseigner le FLE (français langue étrangère) : pratiques de classe. Paris: Belin, 2005, 271 s. ISBN 270113997X. info
  • COURTILLON, Janine. Élaborer un cours de FLE. Paris: Hachette, 2003, 159 s. ISBN 9782011552143. info
    doporučená literatura
  • BAPTISTE, Auréliane, Anne-Marie HAVARD, Ève-Marie ROLLINAT-LEVASSEUR a Donatienne WOERLY. La littérature dans l'enseigment du FLE. Edited by Véronique Kuhn - Olivier Lumbroso - Myriam Suchet - Mathieu Weeger -. Paris: Didier, 2015, 338 stran. ISBN 9782278076130. info
  • CAMUSSI-NI, Marie-Armelle a Annick COATÉVAL. Comprendre la grammaire : une grammaire à l'épreuve de la didactique du FLE. Grenoble: Presses universitaires de Grenoble, 2013, 275 stran. ISBN 9782706118012. info
  • ROBERT, Jean-Pierre, Évelyne ROSEN a Claus REINHARDT. Faire classe en FLE : une approche actionnelle et pragmatique. Vanves: Hachette, français langue étrangère, 2011, 191 stran. ISBN 9782011557391. info
  • CHAUVET, Aude. Référentiel des contenus d'apprentissage du FLE en rapport avec les six niveaux du Conseil de l'Europe, à l'usage des enseignants de FLE. Edited by Isabelle Normand - Sophie Erlich. Paris: Alliance française, 2008, 159 stran. ISBN 9782090352795. info
  • Didactique du FLE et de l'interculturel : littérature, biographie langagière et médias. Edited by Luc Collès - Christine Develotte - Geneviève Geron - Françoise Tauz. Cortil-Wodon: E.M.E., 2007, 345 stran. ISBN 2930342854. info
    neurčeno
  • Français langue étrangére et Seconde. Collection Fle. info
Výukové metody
Pedagogická praxe 3 je poslední ze série tří praxí tvořících součást profesní přípravy studentů učitelství. Praxe jsou graduálně uspořádané tak, aby odpovídaly měnícím se potřebám studentů učitelství během jejich profesní přípravy. Metody uplatněné v rámci Pedagogické praxe 3 jsou následující: náslech vyučovacích hodin dle aprobace studentů, vedení vlastní výuky, vedení tandemové výuky společně s provázejícím učitelem, reflexe praxe.
Metody hodnocení
reflexivní deník
učitelské portfolio
sebehodnotící dokument (reflexe studenta - provázejícího učitele - oborového didaktika)
hospitace
reflexe s oborovým didaktikem
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/FJUPP03J