FF:FJURS01J Reflektivní seminář FJ I 1obor - Informace o předmětu
FJURS01J Reflektivní seminář praxe francouzštiny I - jednooborové studium
Filozofická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 0/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Alena Němcová Polická, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martina Tinková (přednášející)
Mgr. Milada Malá, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Alena Němcová Polická, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Alena Němcová Polická, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každý sudý čtvrtek 14:00–15:40 G25, kromě Čt 18. 4.
- Předpoklady
- NOW( FJUPP01J Pedagogická praxe FJ I 1Ob )
Předpokladem je ukončení bakalářského studia francouzštiny a úspěšné absolvování předmětu Didaktika I. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-FJU_) (2)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem je, aby studenti začali utvářet svá sebepojetí učitele, aby dokázali reflektovat praxi a rozvinuli
základní didaktické dovednosti.
Další cíle jsou:
- umožnit studentům hospitovat ve výuce svého provázejícího učitele v reálném prostředí příslušných vzdělávacích institucí;
- poskytnout studentům příležitost, aby pod vedením zkušených pedagogů a odborníků z praxe mohli rozvíjet důležité dovednosti, které jsou pro pedagogickou profesi klíčové;
- poskytnout prostor pro důkladnou analýzu praxe v rámci (sebe)reflexe praxe s oborovým didaktikem;
- absolvování blokových kurzů zaměřených na využití moderních technologií ve výuce a jejich aplikace v další výuce. - Výstupy z učení
- Student bude schopen: - produktivně využívat poznatky z náslechů; - aplikovat teoretické poznatky z oblasti výuky francouzského jazyka do praxe a následně o tom referovat; - reflektovat výuku jiného pedagoga, výuku kolegů a sebereflektovat vlastní výuku; - postihnout klady a zápory vlastní výuky a stanovit si rozvojové cíle; - poskytnout a přijmout konstruktivní zpětnou vazbu .
- Osnova
- Reflexe náslechové praxe, reflexe stínování, reflexe vlastní praxe. Vše v návaznosti na praxi popsanou níže. Praxe probíhá na střední škole vybrané ze sítě škol spolupracujících s FF MU ve spolupráci s provázejícím učitelem a oborovým didaktikem. Student je na začátku semestru informován o průběhu a podmínkách pro úspěšné absolvování praxe. Následuje samotný průběh praxe a průběžná evaluace. Součástí praxe jsou hospitace oborového didaktika ve výuce studenta, absolvování nabízených didaktických workshopů a průběžná písemná reflexe absolvované praxe v rámci učitelského reflexivního deníku a vedení si učitelského portfolia. Těmito závěrečnými dokumenty (včetně elektronického Sebehodnotícího dokumentu) student na konci semestru svou praxi vykáže a při závěrečném reflexivním setkání s oborovým didaktikem zreflektuje svoje pedagogické kompetence a stanoví si dílčí seberozvojové cíle pro další semestr. Náplň a předepsaná dotace: 12 hodin stínování (2 celé dny) + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem 18 hodin náslechu výuky a žáků ve výuce (3 celé dny, vždy celý den u jedné třídy, tzn. bez orientace pouze na předměty dle studované aprobace) + 3 hodiny reflexe s provázejícím učitelem 4 vyučovací hodiny vlastní výuky + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem 6 vyučovacích hodin výuky v tandemu + 3 hodiny reflexe s provázejícím učitelem 20 hodin dalších činností přímo ve škole
- Literatura
- povinná literatura
- ROBERT, Jean-Pierre. Dictionnaire pratique de didactique du FLE. 2e éd. rev. et augm. Paris: Ophrys, 2008, 224 s. ISBN 9782708011977. info
- DESMONS, Fabienne. Enseigner le FLE (français langue étrangère) : pratiques de classe. Paris: Belin, 2005, 271 s. ISBN 270113997X. info
- doporučená literatura
- CAMUSSI-NI, Marie-Armelle a Annick COATÉVAL. Comprendre la grammaire : une grammaire à l'épreuve de la didactique du FLE. Grenoble: Presses universitaires de Grenoble, 2013, 275 stran. ISBN 9782706118012. info
- BERTOCCHINI, Paola a Edvige COSTANZO. Manuel de formation pratique pour le professeur de FLE : cours activetés corrigés. [Paris]: CLE International, 2008, 271 s. ISBN 9782090353792. info
- CHAUVET, Aude. Référentiel des contenus d'apprentissage du FLE en rapport avec les six niveaux du Conseil de l'Europe, à l'usage des enseignants de FLE. Edited by Isabelle Normand - Sophie Erlich. Paris: Alliance française, 2008, 159 stran. ISBN 9782090352795. info
- YAICHE, Francis. Les simulations globales, mode d’emploi. Hachette FLE, collection simulations globales (niveau perfectionnement). 1996. info
- neurčeno
- COURTILLON, Janine. Élaborer un cours de FLE. Paris: Hachette, 2003, 159 s. ISBN 9782011552143. info
- Výukové metody
- blokové semináře, workshopy
reflexivní deník k vlastní pedagogické zkušenosti
reflexivní diskuze s oborovým didaktikem - Metody hodnocení
- reflexivní deník
učitelské portfolio
sebehodnotící dokument (reflexe studenta - provázejícího učitele - oborového didaktika)
hospitace
reflexe s oborovým didaktikem - Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/FJURS01J