FJURS01J Reflektivní seminář praxe francouzštiny I - jednooborové studium

Filozofická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Alena Němcová Polická, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martina Tinková (přednášející)
Mgr. Milada Malá, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Alena Němcová Polická, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Alena Němcová Polická, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Rozvrh
každý sudý čtvrtek 14:00–15:40 G25, kromě Čt 18. 4.
Předpoklady
NOW( FJUPP01J Pedagogická praxe FJ I 1Ob )
Předpokladem je ukončení bakalářského studia francouzštiny a úspěšné absolvování předmětu Didaktika I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je, aby studenti začali utvářet svá sebepojetí učitele, aby dokázali reflektovat praxi a rozvinuli základní didaktické dovednosti.
Další cíle jsou:
- umožnit studentům hospitovat ve výuce svého provázejícího učitele v reálném prostředí příslušných vzdělávacích institucí;
- poskytnout studentům příležitost, aby pod vedením zkušených pedagogů a odborníků z praxe mohli rozvíjet důležité dovednosti, které jsou pro pedagogickou profesi klíčové;
- poskytnout prostor pro důkladnou analýzu praxe v rámci (sebe)reflexe praxe s oborovým didaktikem;
- absolvování blokových kurzů zaměřených na využití moderních technologií ve výuce a jejich aplikace v další výuce.
Výstupy z učení
Student bude schopen: - produktivně využívat poznatky z náslechů; - aplikovat teoretické poznatky z oblasti výuky francouzského jazyka do praxe a následně o tom referovat; - reflektovat výuku jiného pedagoga, výuku kolegů a sebereflektovat vlastní výuku; - postihnout klady a zápory vlastní výuky a stanovit si rozvojové cíle; - poskytnout a přijmout konstruktivní zpětnou vazbu .
Osnova
  • Reflexe náslechové praxe, reflexe stínování, reflexe vlastní praxe. Vše v návaznosti na praxi popsanou níže. Praxe probíhá na střední škole vybrané ze sítě škol spolupracujících s FF MU ve spolupráci s provázejícím učitelem a oborovým didaktikem. Student je na začátku semestru informován o průběhu a podmínkách pro úspěšné absolvování praxe. Následuje samotný průběh praxe a průběžná evaluace. Součástí praxe jsou hospitace oborového didaktika ve výuce studenta, absolvování nabízených didaktických workshopů a průběžná písemná reflexe absolvované praxe v rámci učitelského reflexivního deníku a vedení si učitelského portfolia. Těmito závěrečnými dokumenty (včetně elektronického Sebehodnotícího dokumentu) student na konci semestru svou praxi vykáže a při závěrečném reflexivním setkání s oborovým didaktikem zreflektuje svoje pedagogické kompetence a stanoví si dílčí seberozvojové cíle pro další semestr. Náplň a předepsaná dotace: 12 hodin stínování (2 celé dny) + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem 18 hodin náslechu výuky a žáků ve výuce (3 celé dny, vždy celý den u jedné třídy, tzn. bez orientace pouze na předměty dle studované aprobace) + 3 hodiny reflexe s provázejícím učitelem 4 vyučovací hodiny vlastní výuky + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem 6 vyučovacích hodin výuky v tandemu + 3 hodiny reflexe s provázejícím učitelem 20 hodin dalších činností přímo ve škole
Literatura
    povinná literatura
  • ROBERT, Jean-Pierre. Dictionnaire pratique de didactique du FLE. 2e éd. rev. et augm. Paris: Ophrys, 2008, 224 s. ISBN 9782708011977. info
  • DESMONS, Fabienne. Enseigner le FLE (français langue étrangère) : pratiques de classe. Paris: Belin, 2005, 271 s. ISBN 270113997X. info
    doporučená literatura
  • CAMUSSI-NI, Marie-Armelle a Annick COATÉVAL. Comprendre la grammaire : une grammaire à l'épreuve de la didactique du FLE. Grenoble: Presses universitaires de Grenoble, 2013, 275 stran. ISBN 9782706118012. info
  • BERTOCCHINI, Paola a Edvige COSTANZO. Manuel de formation pratique pour le professeur de FLE : cours activetés corrigés. [Paris]: CLE International, 2008, 271 s. ISBN 9782090353792. info
  • CHAUVET, Aude. Référentiel des contenus d'apprentissage du FLE en rapport avec les six niveaux du Conseil de l'Europe, à l'usage des enseignants de FLE. Edited by Isabelle Normand - Sophie Erlich. Paris: Alliance française, 2008, 159 stran. ISBN 9782090352795. info
  • YAICHE, Francis. Les simulations globales, mode d’emploi. Hachette FLE, collection simulations globales (niveau perfectionnement). 1996. info
    neurčeno
  • COURTILLON, Janine. Élaborer un cours de FLE. Paris: Hachette, 2003, 159 s. ISBN 9782011552143. info
Výukové metody
blokové semináře, workshopy
reflexivní deník k vlastní pedagogické zkušenosti
reflexivní diskuze s oborovým didaktikem
Metody hodnocení
reflexivní deník
učitelské portfolio
sebehodnotící dokument (reflexe studenta - provázejícího učitele - oborového didaktika)
hospitace
reflexe s oborovým didaktikem
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/FJURS01J