FF:ISKB07 Digitální kompetence - Informace o předmětu
ISKB07 Digitální kompetence
Filozofická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Dominika Šolcová (pomocník) - Garance
- Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Pá 14:00–15:40 B2.13, kromě Pá 19. 4.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Kurz vychází z monografie Digitální kompetence v transdisciplinárním nahlédnutí: mezi filosofií, sociologií, pedagogikou a informační vědou, ale je doplněn řadou dalších úvah postřehů a témat, která se do ní nevešla. Jde o jediný český univerzitní kurz, který komplexně reflektuje DigComp a současně ho promýšlí v hlubších souvislostech odpovídajících studentům FF MU.
Cílem předmětu je rozvoj teoretických i praktických znalostí a dovedností, které umožní frekventantovi pracovat s moderními technologiemi pro vzdělávání a pro presentaci informací. Kurz kopíruje The Digital Competence Framework 2.1 - European Commission, věnuje se jeho jednotlivým částem a vztahuje jej k praktickým i teoretickým dovednostem nutných nejen pro jeho osvojení, ale také pro práci v knihovně nebo ve vzdělávací instituci. - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování schopen:
- tvořit inforgrafiku
- přemýšlet o možnostech vizualizace dat a procesů a zvolit pro ni vhodnou metodu
- tvořit obdobný text v online prostředí Medium
- kriticky reflektovat The Digital Competence Framework 2.1
- tvořit vzdělávací modul v Moodle
- chápat základní terminologii z počítačových sítí
- natočit jednoduchý film ve skupině se spolužáky
- zvolit vhodný online nástroj pro práci s digitálním obsahem
- Osnova
- The Digital Competence Framework 2.1, organisační pokyny
- Datová a informační gramotnost I.
- Datová a informační gramotnost II.
- Komunikace a spolupráce I.
- Komunikace a spolupráce II.
- Počítačové sítě
- Tvorba digitálního obsahu I.
- Tvorba digitálního obsahu II.
- Tvorba digitálního obsahu III.
- Tvorba modulu v Moodle, tvorba vzdělávacího obsahu
- Bezpečnost
- Řešení problémů a algoritmické myšlení
- Literatura
- povinná literatura
- ČERNÝ, Michal. Digitální kompetence v transdisciplinárním nahlédnutí : mezi filosofií, sociologií, pedagogikou a informační vědou. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2019, 190 s. Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-9330-0. info
- ČERNÝ, Michal. 12 trendů v české softwarové ekonomice: technologické, ekonomické, sociální a etické aspekty ICT. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 139 s. neuvedeno. ISBN 978-80-210-6803-2.
- ČERNÝ, Michal. Tvorba digitálních vzdělávací objektů pro online prostředí: didaktické a technické poznámky k tvorbě digitálních vzdělávacích objektů (převážně) v konektivistickém a konstruktivistickém paradigmatu. 1. vyd. Brno: Flow, 2017, 111 s. ISBN 978-80-88123-17-0. info
- doporučená literatura
- ČERNÝ, Michal. Kolaborativní a kooperativní systémy (nejen) v knihovnách. Knihovna, Národní knihovna ČR, 2014, roč. 25, č. 1, s. 117-125. ISSN 1801-3252.
- ROHLÍKOVÁ, Lucie a Jana VEJVODOVÁ. Vyučovací metody na vysoké škole : praktický průvodce výukou v prezenční i distanční formě studia. První vydání. Praha: Grada, 2012, 281 stran. ISBN 9788024741529. URL info
- neurčeno
- ARIEW, Susan, et al. Information Literacy and Data Literacy as Critical Thinking. 2019.
- KOLTAY, Tibor. Data literacy for researchers and data librarians. Journal of Librarianship and Information Science, 2017, 49.1: 3-14.
- FRANK, Emily P.; PHARO, Nils. Academic librarians in data information literacy instruction: a case study in meteorology. 2016.
- KAATRAKOSKI, Heli; LITTLEJOHN, Allison; HOOD, Nina. Learning challenges in higher education: an analysis of contradictions within Open Educational Practice. Higher education, 2017, 74.4: 599-615.
- WELLER, Martin, et al. Mapping the open education landscape: citation network analysis of historical open and distance education research. Open Praxis, 2018, 10.2: 109-126.
- ČERNÝ, Michal. Analýza a vizualizace dat – základ pro informační analytiky. In Jiřina Novotná. Moderní trendy ve vyučování matematiky a přírodovědných předmětů. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. s. 102-108. ISBN 978-80-210-6724-0.
- ČERNÝ, Michal, Dagmar CHYTKOVÁ, Pavlína MAZÁČOVÁ a Gabriela ŠIMKOVÁ. Distanční vzdělávání pro učitele. 1. vyd. Brno: Flow, 2015, 176 s. ISBN 978-80-905480-7-7. info
- Výukové metody
- Studenti se účastní přednášek, ke kterým je připravena sada praktických cvičení s externími odborníky z praxe. Součástí studia je průběžná práce s úkoly.
- Metody hodnocení
- Závěrečné hodnocení se skládá z následujících částí:
- Závěrečný test 42 bodů.
- Závěrečná esej 18 bodů (cca 10 000 znaků včetně mezer).
- Průběžné úkoly 40 bodů (nutné odevzdat všech pět).
- Vstupní dotazník a vstupní autoevaluace (nebodovaná, ale povinná).
- Výstupní dotazník a výstupní autoevaluace (nebodovaná, ale povinná).
Známky: 100-91 A; 90-85 B; 84-77 C; 76-70 D; 69-61 E; méně než 61 F. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- KPI33 Kurz rozvoje digitálních kompetencí
(!ISKB08) && (!ISKB03) && (!ISKB07)
- KPI33 Kurz rozvoje digitálních kompetencí
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/ISKB07