PGB103 Dějiny českého školství a pedagogiky

Filozofická fakulta
jaro 2024
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Michal Šimáně, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Oto Polouček, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tereza Kolumber (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 10:00–11:40 B2.22, kromě Čt 18. 4.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 6/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmětem tohoto kurzu je studium novodobých dějin českého školství a pedagogiky. Ke stěžejním tématům patří: vývoj a proměny vzdělávacích institucí, vzdělávání učitelů, školského zákonodárství apod. Zvláštní důraz je kladen na dějiny české pedagogiky jako samostatné vědecké disciplíny a její hlavní představitele od druhé poloviny 19. století do poloviny století dvacátého. Studium dané problematiky je založeno zejména na literatuře a na dostupných autentických pramenech. Základní formou (metodou) výuky jsou studentské výzkumné projekty. Studenti aplikují svoje poznatky o práci historika při řešení konkrétních výzkumných projektů. Budou schopni realizovat malý výzkum v oblasti dějiny pedagogiky a školství. Měli by mít rovněž základní přehled o dějinách školských institucí i pedagogické teorii v období novověku (až po současnost) na našem území. Studenti budou znát základní terminologii, pojmy a vývojové trendy, které jsou klíčové pro další studium českých dějin pedagogiky a školství. Podstatnou částí poznatkové báze tvoří problematika české pedagogiky ve 20. století.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- popsat a vysvětlit dějiny školských institucí i pedagogické teorie (dějiny pedagogiky jako oboru) v období novověku (až po současnost) na našem území;
- vysvětlit a používat základní terminologii, pojmy a vývojové trendy, které jsou klíčové pro studium českých dějin pedagogiky a školství;
- aplikovat svoje poznatky o práci historika při řešení konkrétních výzkumných projektů;
- realizovat výzkum v oblasti dějiny pedagogiky a školství;
Osnova
  • Dějiny české pedagogiky jako vědecké disciplína, její pojetí a členění. Historický výzkum v Dějinách pedagogiky, jeho metody, fáze, interpretace výsledků. Etapy historikovy výzkumné práce. České školy, školství, školské reformy, školská legislativa, vzdělávání učitelů od 18. století do r. 1989.
Literatura
    povinná literatura
  • ZOUNEK, Jiří, Dana KNOTOVÁ a Michal ŠIMÁNĚ. Normální život v nenormální době : základní školy a jejich učitelé (nejen) v období normalizace. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer, 2017, 192 s. ISBN 978-80-7552-709-7. info
  • ZOUNEK, Jiří, Michal ŠIMÁNĚ a Dana KNOTOVÁ. Socialistická základní škola pohledem pamětníků : sonda do života učitelů v Jihomoravském kraji. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer, 2017, 201 s. ISBN 978-80-7552-493-5. info
  • ZOUNEK, Jiří, Michal ŠIMÁNĚ a Dana KNOTOVÁ. Dějiny socialistického školství : terra inkognita historicko pedagogického výzkumu? K problematice zdrojů poznání minulosti. Pedagogická orientace. Brno: Masarykova univerzita, 2015, roč. 25, č. 3, s. 319-344. ISSN 1211-4669. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2015-3-319. URL info
  • VANĚK, Miroslav a Pavel MÜCKE. Třetí strana trojúhelníku : teorie a praxe orální historie. 2., přepracované a doplně. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015, 326 stran. ISBN 9788087398623. info
  • ZOUNEK, Jiří a Michal ŠIMÁNĚ. Úvod do studia dějin pedagogiky a školství. Kapitoly z metodologie historicko-pedagogického výzkumu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 89 s. ISBN 978-80-210-6944-2. Digitální knihovna FF MU info
  • VANĚK, Miroslav a Pavel MÜCKE. Třetí strana trojúhelníku : teorie a praxe orální historie. 1. vyd. Praha: Fakulta humanitních studií UK v Praze, 2011, 293 s. ISBN 9788072851454. info
    doporučená literatura
  • RÁKOSNÍK, Jakub, Matěj SPURNÝ a Jiří ŠTAIF. Milníky moderních českých dějin : krize konsenzu a legitimity v letech 1848-1989. Vydání první. Praha: Argo, 2018, 395 stran. ISBN 9788025725184. info
  • Pedagogické myslenie a školstvo na Slovensku od obdobia normalizácie po pád komunizmu. Edited by Blanka Kudláčová. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis, 2018, 244 stran. ISBN 9788056801239. info
  • ZOUNEK, Jiří, Dana KNOTOVÁ a Michal ŠIMÁNĚ. “You have betrayed us for a little dirty money!” The Prague Spring as seen by primary school teachers. Paedagogica Historica. International Journal of the History of Education. Belgie, 2018, roč. 54, č. 3, s. 320-337. ISSN 0030-9230. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1080/00309230.2017.1394884. URL info
  • THOMPSON, Paul a Joanna BORNAT. The voice of the past : oral history. Fourth edition. New York: Oxford University Press, 2017, xii, 484. ISBN 9780190671587. info
  • ZOUNEK, Jiří, Michal ŠIMÁNĚ a Dana KNOTOVÁ. Cesta k učitelství v socialistickém Československu pohledem pamětníků. Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2016, roč. 21, č. 3, s. 131-159. ISSN 1803-7437. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/SP2016-3-7. Digitální knihovna FF info
  • ZOUNEK, Jiří, Michal ŠIMÁNĚ a Dana KNOTOVÁ. Diktafon a/nebo dokument/historický pramen? Orální historie a archivní materiály ve výzkumu dějin socialistického školství. In Mücke, P.; Brychta, M. Na hranicích mezi minulostí a přítomností. Současné perspektivy orální historie. Vydání první. Praha: Česká asociace orální historie, 2016, s. 83-96. ISBN 978-80-7464-880-9. info
  • ABRAMS, Lynn. Oral history theory. Second edition. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2016, xi, 238. ISBN 9781138905399. info
  • YOW, Valerie Raleigh. Recording oral history : a guide for the humanities and social sciences. Third edition. Lanham: Rowman & Littlefield, 2015, xxi, 425. ISBN 9780759122673. info
  • KNAPÍK, Jiří. Děti, mládež a socialismus v Československu v 50. a 60. letech. Opava: Slezská univerzita, 2014, 207 s. ISBN 9788075100573. info
  • STORCHOVÁ, Lucie. Koncepty a dějiny : proměny pojmů v současné historické vědě. Vydání první. V Praze: Scriptorium, 2014, 449 stran. ISBN 9788087271872. info
  • ČECHUROVÁ, Jana a Jan RANDÁK. Základní problémy studia moderních a soudobých dějin. Vyd. 1. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2014, 756 s. ISBN 9788073085568. info
  • MOREE, Dana. Učitelé na vlnách transformace : kultura školy před rokem 1989 a po něm. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2013, 185 s. ISBN 9788024622989. URL info
  • RITCHIE, Donald A. The Oxford handbook of oral history. Oxford: Oxford University Press, 2011, xvii, 542. ISBN 9780199945061. info
  • KASPER, Tomáš a Dana KASPEROVÁ. Dějiny pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 224 s. ISBN 9788024724294. URL info
  • WALTEROVÁ, Eliška. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. Brno: Paido, 2004, 295 stran. ISBN 8073150832. info
  • THOMPSON, Paul. The voice of the past : oral history. 3rd ed. Oxford: Oxford University Press, 2000, xii, 368. ISBN 0192893173. info
    neurčeno
  • Pedagogické myslenie, školstvo a vzdelávanie na Slovensku v rokoch 1945 - 1989. Edited by Blanka Kudláčová. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis, 2019, 441 stran. ISBN 9788056803691. info
  • ŠIMÁNĚ, Michal. České obecné menšinové školy a jejich učitelé v období první Československé republiky. In Komenský. Brno: Masarykova univerzita, 2015, s. 26-30. ISSN 0323-0449. URL info
  • Pedagogické myslenie a školstvo na Slovensku v medzivojnovom období. Edited by Blanka Kudláčová. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis, 2014, 157 stran. ISBN 9788080828110. info
  • KUČEROVÁ, Silvie a Michal ŠIMÁNĚ. Birth and death of Czech elementary schools during the 20th century in border region – The common features of two stages of evolutional continuum. In XV. International Conference of Historical Geographers, August 6–10, 2012, Prague, Czechia. 2012. info
  • History and material culture : a student's guide to approaching alternative sources. Edited by Karen Harvey. First published. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2009, xiv, 210. ISBN 9780415468497. info
  • YOW, Valerie Raleigh. Recording oral history : a guide for the humanities and social sciences. 2nd ed. Walnut Creek, Calif.: AltaMira, 2005, xvi, 398. ISBN 0759106541. info
  • JŮVA, Vladimír. Dějiny pedagogiky. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981, 193 s. info
Výukové metody
vysvětlení zadání seminárních projektů; společná práce studentů na projektech; prezentace a diskuze o výsledcích projektů
Metody hodnocení
Prezentace v hodině; Písemná zpráva (v elektronické podobě, online).
Informace učitele
Všechny základní informace o průběhu kurzu jsou publikovány v online kurzu v prostředí ELF, do něhož mají studenti kdykoliv přístup. Základní informace obsahují program kurzu, podmínky jeho absolvování předmětu, témata seminárních prací, požadavky na jejich zpracování, způsoby prezentace prací (jsou-li zadány) apod. Studenti jsou povinni se s těmito podmínkami seznámit. Termíny zkoušek jsou zveřejňovány v IS MU.
Studijní opora
https://elf.phil.muni.cz/24-25/
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/PGB103