FF:PGB103 Dějiny čes. škol. a pedagog. - Informace o předmětu
PGB103 Dějiny českého školství a pedagogiky
Filozofická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Michal Šimáně, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Oto Polouček, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tereza Kolumber (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Čt 10:00–11:40 B2.22, kromě Čt 18. 4.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 6/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- Digitální technologie ve vzdělávání (program FF, B-PG_)
- Pedagogika (program FF, B-PG_) (3)
- Cíle předmětu
- Předmětem tohoto kurzu je studium novodobých dějin českého školství a pedagogiky. Ke stěžejním tématům patří: vývoj a proměny vzdělávacích institucí, vzdělávání učitelů, školského zákonodárství apod. Zvláštní důraz je kladen na dějiny české pedagogiky jako samostatné vědecké disciplíny a její hlavní představitele od druhé poloviny 19. století do poloviny století dvacátého. Studium dané problematiky je založeno zejména na literatuře a na dostupných autentických pramenech. Základní formou (metodou) výuky jsou studentské výzkumné projekty. Studenti aplikují svoje poznatky o práci historika při řešení konkrétních výzkumných projektů. Budou schopni realizovat malý výzkum v oblasti dějiny pedagogiky a školství. Měli by mít rovněž základní přehled o dějinách školských institucí i pedagogické teorii v období novověku (až po současnost) na našem území. Studenti budou znát základní terminologii, pojmy a vývojové trendy, které jsou klíčové pro další studium českých dějin pedagogiky a školství. Podstatnou částí poznatkové báze tvoří problematika české pedagogiky ve 20. století.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- popsat a vysvětlit dějiny školských institucí i pedagogické teorie (dějiny pedagogiky jako oboru) v období novověku (až po současnost) na našem území;
- vysvětlit a používat základní terminologii, pojmy a vývojové trendy, které jsou klíčové pro studium českých dějin pedagogiky a školství;
- aplikovat svoje poznatky o práci historika při řešení konkrétních výzkumných projektů;
- realizovat výzkum v oblasti dějiny pedagogiky a školství; - Osnova
- Dějiny české pedagogiky jako vědecké disciplína, její pojetí a členění. Historický výzkum v Dějinách pedagogiky, jeho metody, fáze, interpretace výsledků. Etapy historikovy výzkumné práce. České školy, školství, školské reformy, školská legislativa, vzdělávání učitelů od 18. století do r. 1989.
- Literatura
- povinná literatura
- ZOUNEK, Jiří, Dana KNOTOVÁ a Michal ŠIMÁNĚ. Normální život v nenormální době : základní školy a jejich učitelé (nejen) v období normalizace. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer, 2017, 192 s. ISBN 978-80-7552-709-7. info
- ZOUNEK, Jiří, Michal ŠIMÁNĚ a Dana KNOTOVÁ. Socialistická základní škola pohledem pamětníků : sonda do života učitelů v Jihomoravském kraji. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer, 2017, 201 s. ISBN 978-80-7552-493-5. info
- ZOUNEK, Jiří, Michal ŠIMÁNĚ a Dana KNOTOVÁ. Dějiny socialistického školství : terra inkognita historicko pedagogického výzkumu? K problematice zdrojů poznání minulosti. Pedagogická orientace. Brno: Masarykova univerzita, 2015, roč. 25, č. 3, s. 319-344. ISSN 1211-4669. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2015-3-319. URL info
- VANĚK, Miroslav a Pavel MÜCKE. Třetí strana trojúhelníku : teorie a praxe orální historie. 2., přepracované a doplně. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015, 326 stran. ISBN 9788087398623. info
- ZOUNEK, Jiří a Michal ŠIMÁNĚ. Úvod do studia dějin pedagogiky a školství. Kapitoly z metodologie historicko-pedagogického výzkumu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 89 s. ISBN 978-80-210-6944-2. Digitální knihovna FF MU info
- VANĚK, Miroslav a Pavel MÜCKE. Třetí strana trojúhelníku : teorie a praxe orální historie. 1. vyd. Praha: Fakulta humanitních studií UK v Praze, 2011, 293 s. ISBN 9788072851454. info
- doporučená literatura
- RÁKOSNÍK, Jakub, Matěj SPURNÝ a Jiří ŠTAIF. Milníky moderních českých dějin : krize konsenzu a legitimity v letech 1848-1989. Vydání první. Praha: Argo, 2018, 395 stran. ISBN 9788025725184. info
- Pedagogické myslenie a školstvo na Slovensku od obdobia normalizácie po pád komunizmu. Edited by Blanka Kudláčová. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis, 2018, 244 stran. ISBN 9788056801239. info
- ZOUNEK, Jiří, Dana KNOTOVÁ a Michal ŠIMÁNĚ. “You have betrayed us for a little dirty money!” The Prague Spring as seen by primary school teachers. Paedagogica Historica. International Journal of the History of Education. Belgie, 2018, roč. 54, č. 3, s. 320-337. ISSN 0030-9230. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1080/00309230.2017.1394884. URL info
- THOMPSON, Paul a Joanna BORNAT. The voice of the past : oral history. Fourth edition. New York: Oxford University Press, 2017, xii, 484. ISBN 9780190671587. info
- ZOUNEK, Jiří, Michal ŠIMÁNĚ a Dana KNOTOVÁ. Cesta k učitelství v socialistickém Československu pohledem pamětníků. Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2016, roč. 21, č. 3, s. 131-159. ISSN 1803-7437. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/SP2016-3-7. Digitální knihovna FF info
- ZOUNEK, Jiří, Michal ŠIMÁNĚ a Dana KNOTOVÁ. Diktafon a/nebo dokument/historický pramen? Orální historie a archivní materiály ve výzkumu dějin socialistického školství. In Mücke, P.; Brychta, M. Na hranicích mezi minulostí a přítomností. Současné perspektivy orální historie. Vydání první. Praha: Česká asociace orální historie, 2016, s. 83-96. ISBN 978-80-7464-880-9. info
- ABRAMS, Lynn. Oral history theory. Second edition. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2016, xi, 238. ISBN 9781138905399. info
- YOW, Valerie Raleigh. Recording oral history : a guide for the humanities and social sciences. Third edition. Lanham: Rowman & Littlefield, 2015, xxi, 425. ISBN 9780759122673. info
- KNAPÍK, Jiří. Děti, mládež a socialismus v Československu v 50. a 60. letech. Opava: Slezská univerzita, 2014, 207 s. ISBN 9788075100573. info
- STORCHOVÁ, Lucie. Koncepty a dějiny : proměny pojmů v současné historické vědě. Vydání první. V Praze: Scriptorium, 2014, 449 stran. ISBN 9788087271872. info
- ČECHUROVÁ, Jana a Jan RANDÁK. Základní problémy studia moderních a soudobých dějin. Vyd. 1. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2014, 756 s. ISBN 9788073085568. info
- MOREE, Dana. Učitelé na vlnách transformace : kultura školy před rokem 1989 a po něm. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2013, 185 s. ISBN 9788024622989. URL info
- RITCHIE, Donald A. The Oxford handbook of oral history. Oxford: Oxford University Press, 2011, xvii, 542. ISBN 9780199945061. info
- KASPER, Tomáš a Dana KASPEROVÁ. Dějiny pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 224 s. ISBN 9788024724294. URL info
- WALTEROVÁ, Eliška. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. Brno: Paido, 2004, 295 stran. ISBN 8073150832. info
- THOMPSON, Paul. The voice of the past : oral history. 3rd ed. Oxford: Oxford University Press, 2000, xii, 368. ISBN 0192893173. info
- neurčeno
- Pedagogické myslenie, školstvo a vzdelávanie na Slovensku v rokoch 1945 - 1989. Edited by Blanka Kudláčová. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis, 2019, 441 stran. ISBN 9788056803691. info
- ŠIMÁNĚ, Michal. České obecné menšinové školy a jejich učitelé v období první Československé republiky. In Komenský. Brno: Masarykova univerzita, 2015, s. 26-30. ISSN 0323-0449. URL info
- Pedagogické myslenie a školstvo na Slovensku v medzivojnovom období. Edited by Blanka Kudláčová. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis, 2014, 157 stran. ISBN 9788080828110. info
- KUČEROVÁ, Silvie a Michal ŠIMÁNĚ. Birth and death of Czech elementary schools during the 20th century in border region – The common features of two stages of evolutional continuum. In XV. International Conference of Historical Geographers, August 6–10, 2012, Prague, Czechia. 2012. info
- History and material culture : a student's guide to approaching alternative sources. Edited by Karen Harvey. First published. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2009, xiv, 210. ISBN 9780415468497. info
- YOW, Valerie Raleigh. Recording oral history : a guide for the humanities and social sciences. 2nd ed. Walnut Creek, Calif.: AltaMira, 2005, xvi, 398. ISBN 0759106541. info
- JŮVA, Vladimír. Dějiny pedagogiky. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981, 193 s. info
- Výukové metody
- vysvětlení zadání seminárních projektů; společná práce studentů na projektech; prezentace a diskuze o výsledcích projektů
- Metody hodnocení
- Prezentace v hodině; Písemná zpráva (v elektronické podobě, online).
- Informace učitele
- Všechny základní informace o průběhu kurzu jsou publikovány v online kurzu v prostředí ELF, do něhož mají studenti kdykoliv přístup. Základní informace obsahují program kurzu, podmínky jeho absolvování předmětu, témata seminárních prací, požadavky na jejich zpracování, způsoby prezentace prací (jsou-li zadány) apod. Studenti jsou povinni se s těmito podmínkami seznámit. Termíny zkoušek jsou zveřejňovány v IS MU.
- Studijní opora
- https://elf.phil.muni.cz/24-25/
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/PGB103