PO2A015 Brazilská literatura

Filozofická fakulta
jaro 2024
Rozsah
2/1/1. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Eva Batličková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Silvie Špánková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Silvie Špánková, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Zuzana Burianová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 14:00–15:40 K33, kromě Út 16. 4.
Předpoklady
Pokročilá znalost portugalštiny a základní orientace v brazilské literatuře.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 5/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Rozšířit a prohloubit látku probíranou v Brazilské literatuře I, II v prvním cyklu studia. Osvítit vybraná témata a specifika brazilské literatury ne vždy z tradičních úhlů (s využitím poznatků z oborů jako je historie, antropologie a sociologie) a funkčně je mezi sebou propojit. Procvičit a zdokonalit studenta v čtení, interpretaci a dalším využití odborných textů, ve formulaci vlastních, přesvědčivých názorů, v podložené argumentaci a v přemýšlení (v širších kontextech).
Výstupy z učení
Absolventi jsou po úspěšném ukončení studia schopni: 1. interpretovat text jako významovou strukturu, aplikovat různé historické i současné metody literární analýzy na konkrétní texty a vést odbornou literární debatu; 2. v rámci literárního textu vhodně komentovat a interpretovat literární, kulturní a historické jevy, tendence a události související s brazilskou kulturní oblastí; 3. produkovat písemný i mluvený text na úrovni odpovídající kompetencím B2-C2 SERR, a to v nejrůznějších oblastech týkající se portugalského jazyka i literatur;
Osnova
  • 1. A representação do índio na literatura brasileira. Texto: Santos, Luzia Aparecida Oliva dos. „Colonização e relato: síntese e dimensão do esteorótipo indígena“ 2. A representação do negro e mulato na literatura brasileira. Texto: Ribeiro, Darcy. “Afrobrazilci”. 3. A representação da mulher na literatura brasileira. Texto: Castanheira, Cláudia. „Escritoras brasileiras: momentos-chave de uma trajetória“ 4. O conto na literatura brasileira. Texto: Schollhamer, Karl Eric. “Os cenários urbanos da violência na literatura brasileira“ 5. Soneto e epopeia na literatura brasileira. Texto: Bosi, Alfredo. „As sombras das luzes na condição colonial“ 6. Nativismo, nacionalismo e ufanismo na literatura brasileira. Textos: Holanda, Sérgio Buarque de. „O homem cordial“; Schwarz, Roberto. „Národní podle vylučovací metody“ 7. Tendências realistas na literatura brasileira 8. Regionalismo na literatura brasileira 9. Literatura engajada Textos: Candido, Antonio. „Literatura e subdesenvolvimento“, „Literatura de dois gumes“, „Revolução de 1930 e a cultura“, „A nova narrativa“. 10. Experimentalismo na literatura brasileira. Texto: Santiago, Silviano: „Apesar de dependente, universal“. 11. Literatura religiosa. Texto: Galvão, Walnice Nogueira. „O hibridismo na literatura brasileira“.
Literatura
    povinná literatura
  • STEGAGNO PICCHIO, Luciana. Dějiny brazilské literatury. Praha: Torst, 2007.
  • CANDIDO, Antonio. Educação pela noite & outros ensaios. São Paulo: Editora Ática, 1987.
  • HOLANDA, Sérgio Buarque de. Raízes do Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.
  • RIBEIRO, Darcy. O povo brasileiro (A formação e o sentido do Brasil). São Paulo: Companhia dasLetras, 2006.
    doporučená literatura
  • BOSI, Alfredo. História concisa da literatura brasileira. 52. ed. São Paulo: Cultrix, 2017.
  • SCHOLLHAMMER, Karl Eric. „Os cenários urbanos da violência na literatura brasileira“. In Pereira, Carlos Alberto M. (org.). Linguagens da violência. Rio de Janeiro: Rocco, 2000, 236–259.
  • SANTIAGO, Silviano. "Apesar de dependente, universal." In Vale quanto pesa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1980.
  • HOUSKOVÁ, Anna (org.). Druhý břeh Západu: výbor iberoamerických esejů. Praha: Mladá fronta, 2004.
  • BOSI, Alfredo. „As Sombras das Luzes na Condição Colonial“. In Literatura e Resistência. São Paulo: Companhia das Letras, 2002, 87–117.
  • GALVÃO, Walnice Nogueira. „Hibridismo religioso na literatura brasileira“. Imaginario, 2006, v. 12, n. 12, 369–385.
  • SANTOS, Luzia Aparecida Oliva dos. „Colonização e relato: síntese e dimensão do esteorótipo indígena.“ In O percurso da indianidade na literatura brasileira: matizes da figuração. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2009.
  • CASTANHEIRA, Cláudia. „Escritoras brasileiras: momentos-chave de uma trajetória“. Diadorim, Rio de Janeiro, jul./2011, v. 9, 25–36.
Výukové metody
Studentské referáty, ilustrativní, výběrová společná četba textů, vyučujícího doplnění, společná diskuze.
Metody hodnocení
Aktivní účast na hodinách, ústní prezentace, závěrečný písemný test.
Vyučovací jazyk
Portugalština
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Informace k inovaci předmětu
Předmět byl inovován v rámci projektu „Filozofická fakulta jako pracoviště excelentního vzdělávání: Komplexní inovace studijních oborů a programů na FF MU s ohledem na požadavky znalostní ekonomiky (FIFA) – reg.č. CZ.1.07/2.2.00/28.0228, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

logo image
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/PO2A015