ROMIA051 Jazyky světa - italické a románské jazyky

Filozofická fakulta
jaro 2024
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
prof. RNDr. Václav Blažek, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Petr Dytrt, Ph.D.
Ústav jazykovědy a baltistiky – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav jazykovědy a baltistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
každou sudou středu 10:00–11:40 B2.13, kromě St 17. 4.
Předpoklady
Kurz je určen pro filology. Studenti obecné jazykovědy se v tomto kurzu přpojují ke studentům romanistických oborů.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 16 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Přednáška sestává ze dvou částí. První podává přehled jazyků Apeninského poloostrova a přilehlých ostrovů ve starověku a informuje o jejich místě mezi indoevropskými, případně neindoevropskými jazyky. Druhá přináší přehled současných románských jazyků, jejich základní charakteristiky a informace o jejich rozšíření. Pochopit kontinuitu vývoje od latiny k románským jazykům, včetně role, kterou sehrály substrátové a adstrátové jazyky.
Osnova
  • 1. Přehled jazyků Apeninského poloostrova a přilehlých ostrovů ve starověku, jejich zařazení. 2. Místo italických jazyků mezi indoevropskými jazyky; jejich vnitřní klasifikace. 3. Epigrafické památky jazyků starověké Itálie. 4. Šíření latiny mimo Itálii, vývoj lidové (vulgární) latiny. 5. Vliv jazyků substrátových (etruský, oskoumberské, iberský, akvitánský, keltiberský, galský, illyrský, dácký) a jazyků adstrátových (germánské, slovanské, arabský). 6. Klasifikace románských jazyků a jejich přehled: 6.1. Iberorománské: portugalský, galicijský, španělský, katalánský (přechod k okcitánským dialektům, zejména gaskoňskému). 6.2. Galorománské: francouzský, okcitánský, frankoprovensálský. 6.3. Rétorománské: engadino, sur- & subselvánský, ladinský, friulský. 6.4. Sardinský. 6.5. Italský. 6.6. Balkanorománské: dalmatský; istrorumunský, makedorumunský = arumunský, meglenorumunský, dákorumunský & moldavský.
Literatura
  • Šabršula a kol. 1962/80. Úvod do srovnávacího studia románských jazyků. Praha: SPN.
Výukové metody
Vyučující uvede základní informace o jazykové a etnické situaci starověké Itálie. Poté posluchači představují své vlastní popisy jednotlivých románských jazyků.
Metody hodnocení
Výstupem kursu je písemné zpracování zadaného tématu, nejčastěji jde o popis zvoleného jazyka či porovnání gramatických struktur dvou jazyků. Od kvality písemné práce se pak odvíjí výsledek zkoušky nebo kolokvia.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuku zajišťuje Ústav jazykovědy pro všechny obory společně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, podzim 2024, jaro 2025.