TIM_M_010 Názorová publicistika

Filozofická fakulta
jaro 2024
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Tomáš Herman (přednášející)
Mgr. Ondřej Krajtl (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 14:00–15:40 L42, kromě St 17. 4.
Předpoklady
Zájem o publicistiku
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 2/10, pouze zareg.: 0/10, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/10
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámení studentů s názorovými publicistickými žánry, především psané žurnalistiky, a to teoreticky i prakticky. Studenti získají znalosti o klíčových žánrech názorové publicistiky (recenze, kritika, komentář, poznámka, glosa) a šířeji také publicistiky (rozhovor, reportáž, feature, story, fejeton), o současné podobě žánrů v české publicistice a budou pravidelně vytvářet jednotlivé žánry publikovatelné v médiích.
Výstupy z učení
Studenti budou po absolvování předmětu znát pravidla pro psaní názorové publicistiky a šířeji publicistických žánrů, získají přehled o současné podobě české publicistiky, budou schopni vytvořit jednotlivé publicistické žánry na profesionální úrovni včetně kritické reflexe.
Osnova
  • 1. Úvod, požadavky, časový plán, zadání, seznámení se studenty (kratší seminář)
  • 2. Historie žurnalistiky - přednáška o historii – cca 10-15 min - poté praktické ukázky z historických novin – ČR i zahraničí – debara nad nimi - cca 20-25 min - porovnání jazyka a témat tehdy a teď – cca 15-20 min - zadání dvou hlavních prací – individuální a kolektivní
  • 3. Vymezení základních pojmů a rozdíly mezi zpravodajstvím a publicistikou plus situace na mediálním trhu v ČR - přednáška o základech - poznávací cvičení – poznávání subjektivních a objektivních prvků v konkrétních ukázkách
  • 4. Zpravodajské a zpravodajsko publicistikcé žánry - zpráva, rozšířená zpráva, story, storytelling, newsfeatue - poznávací cvičení – konkrétní příklady jednotlivých žánrů
  • 5. Publicistické žánry základní – názorové – psaná/online – objektivní vs. subjektivní v názorové žurnalistice - poznámka, glosa, komentář a další - pasivní cvičení plus aktivní pokusy o formát komentáře – specializace na formát komentář
  • 6. Publicistické žánry v umění - specifické žánry v umění plus základy recenze – přednáška a pasivní poznávací cvičení - diskuze nad konkrétními uměleckými publicistickými útvary - upřesnění zadání recenze
  • 7. Recenze jako základ publicistiky v kultuře
  • 8. Nové metody práce s recenzí – videoformáty a další - příklady, online ukázky, youtube publicistika
  • 9. Umělá inteligence a její využití v publicistice a žurnalistice - příkaldy využití umělé inteligence v žurnalistice a názorové publicistice - jak lze využít v umění - praktická cvičení s konkrétními nástroji AI (dle zájmu i 10/11/12
  • 10. Seminář s otázkami s lidmi z praxe – publicistika a kulturní žurnalistika - pozvání vybraného hosta z redakce - diskuze s odborníkem z praxe
  • 11. Práce v terénu – pocitová publicistika - jak na to. Možnosti. Co by v takovém žánru nemělo chybět. Otázky a odpovědi
  • 12. Exkurze do vybrané redakce - jak pracuje redakce printového média po tranformaci na online žurnalistiku
Literatura
  • O komentáři, o komentátorech : (kolektivní monografie k žánru). Edited by Barbora Osvaldová. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2013. 109 s. ISBN 9788024622378.
  • Frye, Northrop: Anatomie kritiky : čtyři eseje. Brno: Host, 2003.
  • BLAŽEJOVSKÁ, Alena. Rozhovory o interview. Edited by Barbora Osvaldová - Radim Kopáč. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2009. 166 s. ISBN 9788024616186.
  • Haman. Aleš: Nástin dějin české literární kritiky. Jinočany: H & H, 2000.
  • O reportáži, o reportérech. Edited by Barbora Osvaldová - Radim Kopáč - Alice Němcová Tejkalová. Vyd. 1. V Praze: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2010. 130 s. ISBN 9788024617817.
  • Blažíček, P.: Kritika a interpretace. Praha: Triáda, 2002.
  • Černý, Václav: Co je kritika, co není a k čemu je na světě. Brno: Blok, 1968.
  • STANDRING, Suzette Martinez. The art of column writing: insider secrets from Art Buchwald, Dave Barry, Arianna Hufflington, Peter Hamill an other great kolumnists. Oak Park : Marion Steet Press, 2008. 200 s. ISBN 9781933338262.
  • PAPE, Susan a Sue FEATHERSTONE. Feature writing : a practical introduction. 1st pub. London: SAGE Publications, 2006. 163 s. ISBN 1412908000.
  • BECH-KARLSEN, Jo. Být přitom : reportáž jako žánr a metoda. 1. vyd. Oslo: Universitetsforlaget, 1991. 208 s. ISBN 8271470949.
  • How to write comment - 15. kapitola z knihy Richard Keeble: Print Journalism. A Critical Introduction. (Routlege, London 2005).
  • Eco, Umberto - Rorty, Richard - Culler, Jonathan - Brook-Roseová, Christine (1995): Interpretácia a nadinterpretácia. Bratislava: Archa, ed. Stefan Collini (orig. Interpretation and Overinterpretation, 1992; přel. Zdeňka Kalnická).
  • O fejetonu, s fejetonem : (sborník textů k žánru). Edited by Barbora Osvaldová - Radim Kopáč. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2007. 103 s. ISBN 9788024612867.
  • HÁJEK, Jiří. Teorie umělecké kritiky. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1986
Výukové metody
Teoretická příprava (četba), praktická cvičení, skupinové diskuse, analýza a kritická reflexe textů, domácí seminární práce. Vytváření mediálního produktu.
Metody hodnocení
Požadavky na seminář – stačí splnit 80 ze 120 bodů:
Povinný základ: Společný projekt – pocitová recenze z malé čtvrti Brna/města/vesnice v okolí – 30 bodů
Volitelné možnosti:
Recenze na vybrané umělecké dílo – individuální výběr a formát – 30 bodů
Komentář/Glosa na jedno ze zadaných témat – 10 bodů
Bodová analýza – 10 bodů
Práce s AI v publicistice – 10 bodů
Účast na semináři – 3 body za každou aktivní přítomnost (max. 30 bodů)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/TIM_M_010