PAM141 Interkulturní kompetence

Filozofická fakulta
jaro 2025

Předmět se v období jaro 2025 nevypisuje.

Rozsah
0/16/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Filip Gábor (přednášející), doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (zástupce)
Bc. Sára Kordová (cvičící), doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (zástupce)
doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Adéla Zajíčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Interkulturní kompetence je realizován v rámci programu Erasmus+ a projektu Among Others ve spolupráci s Domem zahraniční spolupráce při MŠMT.
Seminář se zaměřuje na problematiku interkulturních kompetencí, sleduje aktuální společenská témata a poskytuje příležitost seznámit se s rozvojem interkulturních kompetencí pomocí metod neformálního vzdělávání.
Předmět má za cíl posílit identitu a pocitu sounáležitosti s ostatními, buduje respekt a empatii k druhým, kriticky reflektuje předsudky a aktivizuje k jednání proti diskriminaci.
Seminář má interaktivní charakter, využity jsou sebezkušenostní metody, důraz je kladen na praktické zkušenosti a sebereflexi studentů a studentek.
Výstupy z učení
Studující po absolvování předmětu:
- získají lepší orientaci v tématu interkulturních kompetencí a neformálního vzdělávání
- budou si více vědomi své vlastní identity a pocitu sounáležitosti s ostatními
- budou schopni vyjadřovat své názory s větším respektem a empatií k druhým
- budou umět kriticky reflektovat předsudky a jednat proti diskriminaci
Osnova
  • Úvod do kurzu, obsah a cíle, očekávání studujících, principy neformálního vzdělávání, interkulturní kompetence a přístupy k interkulturnímu vzdělávání
  • Orientace v tématu: kulturně-standardní a transkulturní přístup k interkulturnímu vzdělávání, interkulturní kompetence.
  • Koncept identity, reflexe vlastní identity a jejích složek.
  • Stereotypy, předsudky, diskriminace - porozumění mechanismům zkreslující realitu.
  • Nenásilná komunikace, empatie.
  • Realizace aktivit studentů a zpětná vazba I.
  • Realizace aktivit studentů a zpětná vazba II, evaluace předmětu.
  • Pozn.: Plán jednotlivých setkání je předběžný a bude v průběhu upravován dle potřeb skupiny.
Literatura
    povinná literatura
  • JANSKÁ, Iva (ed.). Než začneme s multikulturní výchovou. Praha: Člověk v tísni, 2008. https://www.varianty.cz/download/docs/118_nez-zac-neme-s-multikulturni-vy-chovou-od-skupinovy-ch-konceptu-k-osobnostni-mu-pr-i-stupu.pdf
  • ● PEŠEK, Tomáš et. al. Slabikář neformálního vzdělávání. Vydání první. Asociace neformálního vzdělávání (ANEV), 2019. 192 stran. ISBN: 978-80-907579-1-2 (online ; PDF). https://www.slabikarnfv.eu/cs
  • MOREE, Dana. Základy interkulturního soužití. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 204 stran. ISBN 9788026209157. info
    doporučená literatura
  • WINKELMANN, Anna Sophie. More than culture – Víc než kultura. Plzeň: Tandem, 2016. https://www.strukturovanydialog.cz/sites/default/files/file/files/1468320566/more-than-culture-vic-nez-kultura.pdf
  • Salto-Youth. European Training Strategy II. Amended version of competences for trainers working at international level. 2014, s. 2–5, 22–24. https://www.salto-youth.net/downloads/4-17-3044/Amended%20version%20-%20Set_of_trainer_competences_low%20resoluti
  • Salto-Youth. Intercultural Competence – Research Report. 2012, s. 21–23. https://www.salto-youth.net/downloads/4-17-2740/Intercultural%20Competence%20Research%20Report%20-%20final.pdf?
  • RANDA, Jana. FELCMANOVÁ, Alena. Metodika přístupu anti-bias. Arpok, 2019. https://arpok.cz/wp-content/uploads/2017/01/Anti_bias-metodika-v-cj.pdf
Výukové metody
Seminář má interaktivní charakter, využity jsou sebezkušenostní metody, důraz je kladen na praktické zkušenosti a sebereflexi studentů a studentek. Seminář bude veden ve slovenském jazyce.
Metody hodnocení
1. Vypracování eseje - reflexe - Termín odevzdání: do 31.05.2023 - rozsah: nejméně 2 normostrany - tematické zadání bude upřesněné na základě konzultace s vyučujícími
2. Plnění průběžných praktických úkolů a cvičení - samostatná nebo skupinová práce k jednotlivým tematickým blokům (splnění alespoň 5 ze 7 těchto průběžných aktivit)
3. Skupinová práce - příprava a vedení vzdělávací aktivity na téma interkulturních kompetencí podle zadání vyučujících
4. Plná účast alespoň na 6 setkání ze 7
Informace učitele
Mgr. Filip Gábor, UČO: 397936
Som facilitátor a lektor neformálneho vzdelávania. Od roku 2015 pracujem s medzinárodnými skupinami, školami a vzdelávateľkami. Medzi moje témy patria facilitačné kompetencie, inovácie vo vzdelávaní, game-based learning a interkultúrne učenie. Koordinoval som medzikultúrne a integračné projekty, profesne som sa často venoval ľudskoprávnej problematike. Často sa pohybujem v programoch Erasmus+ a Evropský sbor solidarity v rámci práce pre Dům zahraniční spolupráce a na voľnej nohe.


MgA. Sára Kordová UČO 437701

Věnuji se organizaci a produkci událostí spojených s neformálním vzděláváním, lektorování a facilitaci. Působím hlavně v oblasti umění a designu a běžně pracuji s velmi diverzními skupinami, ať už jde o mezioborové přesahy, nebo mezinárodní skupiny. V rámci vedení workshopů na UMPRUM pracuji s kreativním myšlením, problem solving a metodou design thinking. Skrz Dům zahraniční spolupráce se pohybuji v programech Erasmus+ a Evropský sbor solidarity. Mojí druhou specializací je design keramiky a současně pracuji na materiálovém výzkumu v kontextu 3D tisku keramiky na UMPRUM. Můj přístup je charakteristický přesahem mezi uměním, designem, uměleckým výzkumem, zájmem o nové technologie a spoluprací napříč obory.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.