FF:PBB112 Penitenciární pedagogika - Informace o předmětu
PBB112 Penitenciární pedagogika
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 1/3/0. výuka 1x za 14 dní. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Mgr. Petr Juříček (přednášející)
Mgr. Petr Juříček (přednášející)
doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D. (náhr. zkoušející) - Garance
- doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Adéla Zajíčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a poradenství (program FF, B-SOPP_) (2)
- Cíle předmětu
- Kurz sleduje dva cíle: přiblížit studentům problematiku penologie a penitenciární pedagogiky, jako věd, které se zabývají restrikcí vůči pachatelům trestných činů v podmíněné či nepodmíněné formě trestů ukládaných justičním aparátem. Druhým cílem kurzu je zorientovat studenty v aktivitách, které zvyšují šanci odsouzených a vězněných na pozitivní změny v jejich osobnosti, představit motivační činitele, se kterými pracuje odborný personál věznic, aby u vězněných osob podpořil snahu po nápravě, motivaci k práci a především je nasměroval k pozitivnímu uvažování v průběhu výkonu trestu odnětí svobody.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování kurzu bude student schopen:
- udělat základní diagnostiku vězněných (podle diagnostiky SARPO).
- sestavit program zacházení na vězněnou osobu dle jeho osobnostního profilu, dle možnosti dalšího vzdělávání a následného využití v civilním životě.
- bude znát parametry vyhodnocení uvedeného programu a na základě toho bude schopen provést jeho tzv. aktualizaci. - Osnova
- 1. Penologie a penitenciární pedagogika
- 2. Historie trestu a trestání, pojetí trestu, právní úpravy
- 3. Vězeňská služba České republiky
- 4. Otázky spojené s výkonem vazby
- 5. Problémy spojené s výkonem trestu odnětí svobody (zaměstnávání odsouzených, drogová závislost, vězeňské subkultury, ...)
- 6. Práce s osobami ve výkonu trestu (programy zacházení a další resocializační programy)
- 7. Postpenitencirání péče s osobami propuštěnými z vězení
- Kurz je ve výše uvedených bodech koncipován jako komparace tuzemského vězeňství a vybraných vězeňských systémů v Evropě.
- Literatura
- povinná literatura
- JŮZL, Miloslav. Penitenciaristia jako věda žalářní. Vydání I. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2017, 384 stran. ISBN 9788074521317. info
- RASZKOVÁ, Tereza a Stanislava SVOBODA HOFERKOVÁ. Kapitoly z penologie. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2013, 125 s. ISBN 9788074352645. info
- HÁLA, Jaroslav. Úvod do teorie a praxe vězeňství. 2. dopl. vyd. České Budějovice: Vysoká škola evropských a regionálních studií, 2006, 183 s. ISBN 8086708306. info
- doporučená literatura
- VAŇKOVÁ, Zdeňka. Penitenciaristika v kontextu prevence sociálně patologických jevů. 2016. info
- VETEŠKA, Jaroslav. Mediace a probace v kontextu sociální andragogiky. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer, 2015, 251 stran. ISBN 9788074788987. info
- NEDBÁLKOVÁ, Kateřina. Má vězení střední rod? aneb Maskulinita a femininita ve vězeňských subkulturách. Sociologický časopis. Praha: Sociologický ústav AV R, 2003, roč. 39, č. 4, s. 469-486, 17 s. ISSN 0038-0288. info
- Koncepce vězeňství do roku 2025 (2016). Dostupné z http://vscr.cz/wp-content/uploads/2017/06/Koncepce-vezenstvi.pdf
- Výukové metody
- Přednášky, diskuse aktuálních problémů týkajících se vězněných osob, kazuistiky z prostředí věznice, praktické příklady z praxe.
- Metody hodnocení
- Studenti musí ke splnění ukončení kurzu zpracovat program zacházení pro osobu ve výkonu trestu a to vzhledem k jeho osobnostnímu profilu, délce odsouzení a dalším parametrům, vycházející z diagnostiky pachatele. Tento koncept si připraví na poslední přednášku, kde budu tento výstup prezentovat v ústní prezentaci v rozsahu cca. 5 minut. Výuku je nutné absolvovat, především vzhledem důslednému pochopení dané problematiky, neboť samotná metodika zpracování programů zacházení není v rámci publikací na dané téma zásadně zpracována.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/PBB112