PBB115 Předškolní pedagogika

Filozofická fakulta
jaro 2025

Předmět se v období jaro 2025 nevypisuje.

Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Adéla Zajíčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
Jiné omezení: Předmět není určen pro studenty 1. semestru
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V kurzu je věnována nejprve pozornost rodinné socializaci předškolního dítěte, neboť právě pro období od narození po jeho vstup do školy chápeme význam rodiny a rodinné výchovy jako mimořádný. V přehledné podobě jsou potom připomenuty hlavní teorie a přístupy předškolní pedagogiky (Fröbel, Montessoriová, Piaget) a jejich realizace v současných předškolních institucích. Součástí kurzu je i diskuse o postavení institucionální předškolní péče ve výchově dítěte do šesti let věku, otázky školní zralosti a kooperace mezi mateřskou školou a školou, mezi mateřskou školou a rodinou. Součástí je také seznámení s RVP PV a jeho realizací v mateřských školách. Kurz je doplněn o praktickou zkušenost formou návštěv vybraných mateřských škol, případně jeslí. Student v tomto kurzu získá představu o předškolní pedagogice jako důležitém pedagogickém oboru a současně má na základě vlastní analýzy vybraného předškolního zařízení možnost vytvořit si názor na aktuální stav předškolní výchovy a péče v ČR.
Výstupy z učení
popsat současný systém předškolního vzdělávání u nás; rozumět místu předškolního vzdělávání jako součásti celoživotního učení; uvědomit si vývojová specifika batolete a dítěte předškolního věku; znát hlavní teorie předškolní pedagogiky; identifikovat klíčové obsahy a didaktické přístupy v současné mateřské škole na základě RVP PV; posoudit kvalitu předškolní péče v konkrétní MŠ za pomoci daných kritérií; zaznamenat a analyzovat dětskou hru na základě pozorování v MŠ
Osnova
  • (1) Vymezení témat, literatura, zadání seminárních prací, informace o OMEP a o dalších organizacích zabývajících se předškolní výchovou.
  • (2) Vývojová pedagogika: 0 – 3 (různé oblasti vývoje podle příslušného věku).
  • (3) Vývojová pedagogika: 4 – 6 (různé oblasti vývoje podle příslušného věku).
  • (4) Kognitivní rozvoj a učení předškolního dítěte v klasických teoriích (Montessoriová, Piaget, Vygotský).
  • (5) Současné názory na učení a rozvoj předškolního dítěte a jejich realizace (Gardner, na příkladu programu „Začít spolu“).
  • (6) Význam hry pro kognitivní, emocionální a sociální rozvoj a rozvoj řeči, podpora ze strany dospělých, hračka pro dítě předškolního věku.
  • (7) Počátky institucionální předškolní péče (Svoboda, Froebel), vývoj ve 20. století u nás.
  • (8) Současný stav institucí pro děti předškolního věku u nás, institucionální a (versus) rodinná péče o předškolní dítě v současnosti a možnosti řešení tohoto vztahu.
  • (9) Aktuální témata předškolní pedagogiky v současnosti (z výsledků mezinárodního výzkumu OECD o předškolní péči a výchově).
  • (10) Prezentace výsledků individuálních návštěv předškolních institucí.
  • (11) Prezentace výsledků individuálních návštěv předškolních institucí.
  • (12) Prezentace seminárních prací – kontroverzní otázky pedagogiky předškolního věku: výuka cizích jazyků, sexuální výchova, mediální výchova, příprava dítěte na vstup do školy a případné další.
Literatura
    povinná literatura
  • OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2004, 35 s. ISBN 8070837861. info
  • Predškolská a elementárna pedagogika. Edited by Zuzana Kolláriková - Branislav Pupala. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 455 s. ISBN 80-7178-585-7. info
    doporučená literatura
  • ABC rodinné výchovy 1. Dítě předškolního věku. SPN, Praha 1969. Andersonov, Fischgrundov, Lobascherov: Dobrý start do školy. Portál, Praha 1993. Dostál, A. M., Opravilová, E.: Úvod do předškolní pedagogiky. SPN, Praha 1985. Early Childhood Education. An
  • SYSLOVÁ, Zora, Jana KRATOCHVÍLOVÁ a Táňa FIKAROVÁ. Pedagogická diagnostika v mateřské škole. Práce s portfoliem dítěte. Praha: Portál, 2018, 125 s. Výchova a vzdělávání (22). ISBN 978-80-262-1324-6. info
  • KREJČOVÁ, Věra, Jana KARGEROVÁ a Zora SYSLOVÁ. Individualizace v mateřské škole. První. Praha: Portál, 2015, 182 s. ISBN 978-80-262-0812-9. info
  • PRŮCHA, Jan a Soňa KOŤÁTKOVÁ. Předškolní pedagogika : učebnice pro střední a vyšší odborné školy. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 181 stran. ISBN 9788026204954. info
  • KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 193 s. ISBN 9788024715681. URL info
  • OPRAVILOVÁ, Eva. Dítě si hraje a poznává svět : metodika rozvíjení poznání dětí v mateřské škole. 1. vyd. Praha: SPN, 1988, 179 s. : i. info
Výukové metody
Přednáška a seminář
Metody hodnocení
Zpracování seminární práce na téma z předškolní pedagogiky v rozsahu 10 normostran, prezentace a obhájení seminární práce ve výuce
Informace učitele
https://elf.phil.muni.cz/24-25/course/view.php?id=641
ABC rodinné výchovy 1. Dítě předškolního věku. SPN, Praha 1969. Andersonov, Fischgrundov, Lobascherov: Dobrý start do školy. Portál, Praha 1993. Dostál, A. M., Opravilová, E.: Úvod do předškolní pedagogiky. SPN, Praha 1985. Early Childhood Education. An International Encyclopedia. Edited by Rebecca S. New and Moncrieff Cochran. Westport, Connecticut, London, Praeger, 2007, Vol. 1 – 4. Gruneliusová, M. E.: Výchova v raném dětském věku. Praha 1994. Jeřábková, B: Mateřská škola jako životní prostor. MU CDVU, Brno 1993. Kolláriková, Z., Pupala, B.: Predškolská a elementárna pedagogika. Portál, Praha 2001. Melhuish, E. C.: Předškolní péče a výchova: poučení z 20. pro 21. století. Pedagogika, 4, 1993. Mertin, Václav, Gillernová, Ilona. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-799-X Monatová, L.: Předškolní výchova. SPN, Praha 1985. Monatová, L.: Předškolní pedagogika. SPN, Praha 1988. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. Bílá kniha. MŠMT, Praha 2001. Národní zpráva o stavu předškolní výchovy, vzdělání a péče o děti předškolního věku v České republice. MŠMT, Praha 2000. Opravilová, E.: Dítě si hraje a poznává svět. SPN, Praha, 1988. Opravilová, E.: Otazníky předškolní výchovy. Pedagogika, 3, 1992. Předškolní výchova a primární vzdělávání v zemích Evropské unie. ÚIV, Praha 1996. Rabušicová, M: Péče o děti v mezinárodním srovnaní. Předškolní výchova, červen 1991-92, roč. 46, 10. Rámcový program pro předškolní vzdělávání. MŠMT (Výzkumný ústav pedagogický), Praha 2001. Starting Strong. Early Childhood Education and Care. OECD, Paris 2001. Strong foundations. Early childhood care and education. Summary. EFA Global Monitoring report 2007. Paris, UNESCO Publishing, 2006. Šeďová, K. Děti a rodiče před televizí. Rodinná socializace dětského televizního diváctví. Brno, Paido, 2007. Šulová, L., Zaouche-Gaudron, Ch. Předškolní dítě a jeho svět. (Pre-school Child and His/Her World) Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0752-2. Zelinková, O.: Pomoz mi, abych to dokázal. Pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. Portál, Praha 1997 Časopisy: Informatorium 3 – 8 (Praha) Predškolská výchova (Bratislava) International Journal of Early Childhood (Journal of OMEP)
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Informace k inovaci předmětu
Předmět byl inovován v rámci projektu „Filozofická fakulta jako pracoviště excelentního vzdělávání: Komplexní inovace studijních oborů a programů na FF MU s ohledem na požadavky znalostní ekonomiky (FIFA) – reg.č. CZ.1.07/2.2.00/28.0228, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

logo image
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, podzim 2024.