PGB106 Pedagogická komunikace

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jakub Vlček (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Adéla Zajíčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty s tématem pedagogické komunikace. První část se zaměřuje na obecné teorie mezilidské komunikace, zatímco druhá část se soustředí na komunikaci mezi učitelem a žáky ve třídě. Kurz klade důraz na propojení komunikace, myšlení a učení, přičemž komunikace je vnímána jako klíčový nástroj ovlivňující žákovské myšlení a vzdělávání. Zohledňuje také vztahové aspekty komunikace v rámci třídního prostředí. Studenti během kurzu analyzují reálné záznamy výukové komunikace, které ilustrují různé komunikační jevy. Pracují individuálně i ve skupinách, přičemž splní jeden individuální a tři skupinové úkoly. Každá skupina si vybere výzkumnou otázku, na jejímž základě vypracuje projekt simulující pozorování vybraného komunikačního fenoménu během virtuálních hospitací. Výstupem kurzu je vypracování krátké výzkumné zprávy z tohoto pozorování a její obhajoba na závěrečném semináři na konci semestru.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu budou studenti schopni: (1) Rozebrat vyučovací hodinu a posoudit kvalitu komunikace mezi učitelem a žáky s použitím odborné terminologie, relevantních konceptů a teorií; (2) Rozumět vztahu mezi komunikací, myšlením a učením; (3) Popsat strukturu běžné výukové komunikace, tak jak je identifikována v aktuálních výzkumech; (4) Vyložit teoretický koncept dialogického vyučování a výzkumy mapující jeho zavádění a efekty; (5) Rozumět vztahové dynamice školní třídy, především mocenským vztahům mezi učitelem a žáky; (6) Rozumět tomu, jak se provádí výzkum pedagogické komunikace; (7) Navrhnout a vyhodnotit jednoduchou sondu založenou na pozorování videozáznamů výuky.
Osnova
  • 1. Uvedení do kurzu. Základní terminologie, sociální komunikace, pedagogická komunikace.
  • 2. Komunikační situace ve školní třídě.
  • 3. Učitelské otázky.
  • 4. Žákovské promluvy a zpětná vazba a evaluace ve výukové komunikaci.
  • 5. Žákovské participační vzorce.
  • 6. Interakční styl učitele.
  • 7. Dialogické vyučování.
  • 8. Výzkum pedagogické komunikace.
  • 9. Komunikace a učení.
  • 10. Prezentace semestrálních úkolů.
Literatura
Výukové metody
Přednáška, seminář, diskuse se studenty, skupinová práce, analýza transkriptů výukové komunikace, studium literatury
Metody hodnocení
Pro úspěšné absolvování předmětu je nutné splnit následující podmínky: 1. účast na seminářích (možnost dvakrát chybět); 2. vypracování 1 individuálního a 3 skupinových úkolů; 3. odevzdání skupinové výzkumné zprávy a 4. její obhajoba na poslední lekci.
Informace učitele
Všechny základní informace o průběhu kurzu jsou k dispozici v prostředí ELF, do něhož mají studenti přístup. Základní informace obsahují sylabus kurzu, podmínky pro ukončení, materiály k jednotlivým tématům, zadání úkolů, požadavky na jejich zpracování. Studenti jsou povinni se s těmito podmínkami seznámit.
Studijní opora
https://elf.phil.muni.cz/24-25/course/view.php?id=734
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, jaro 2023, jaro 2024.