PSDDS2 Doktorský seminář II

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/0/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Marek Blatný, DrSc. (přednášející)
doc. PhDr. Iva Burešová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marek Blatný, DrSc.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům takové znalosti, dovednosti a kompetence z oblasti komunikace o výsledcích vědy a výzkumu, které jim pomohou v jejich další profesní kariéře a budou využitelné v praxi.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu studenti budou: znát základní principy komunikace o vědě a výsledcích výzkumu a vývoje; umět zvolit vhodné nástroje komunikace s ohledem na danou cílovou skupinu a schopni efektivně komunikovat o vlastních výsledcích výzkumu. Studenti budou po absolvování předmětu schopni efektivně pracovat s adekvátními elektronickými zdroji a literárními prameny, s cílem hladce syntetizovat získané poznatky do odborného textu, kriticky je zhodnotit a diskutovat jejich závěry. Dále si osvojí si stěžejní zásady psaní odborných příspěvků a publikací, včetně citačních norem a formulace limitů výzkumu, které budou schopni aplikovat ve vlastní práci, stejně jako budou schopni prezentovat hlavní výsledky vědeckých výstupů formou orálního příspěvku na odborné konferenci.
Osnova
  • Základní principy komunikace o vědě a výsledcích výzkumu a vývoje. Zásady přípravy orálních a posterových prezentací. Prezentační dovednosti, vystoupení na konferencích, vedení sympozií a workshopů. Psaní různých typů vědeckých textů (empirické studie, přehledové studie, meta-analýzy).
Literatura
    povinná literatura
  • Citační normy dle APA
    doporučená literatura
  • Mack, Ch., A. (2018). How to Write a Good Scientific Paper. SPIE, Bellingham, Washington, 108 pg
  • HIERHOLD, Emil. Rétorika a prezentace. Translated by Petr Kunst. 1. vyd. Praha: Grada, 2005. 392 s., [1. ISBN 80-247-0782-9.
  • BÉBR, Richard. Prezentace a mezilidská komunikace :jak psát/jak mluvit. 1. dotisk 1. vyd. V Praze: Vysoká škola ekonomická, 2002. 90 s. ISBN 80-7079-947-1.
  • WIEKE, Thomas. Prezentace :Jak překonat obvyklé problémy a působit přesvědčivě. 1. vyd. Praha: Grada, 2006. 112 s. ;. ISBN 80-247-1682-8.
  • Relevantní české i zahraniční elektronické zdroje a odborná periodika.
    neurčeno
  • MAGERA, Ivo. Prezentace v programu PowerPoint. Vyd. 1. Praha: Computer Press, 2002. 96 s. ISBN 80-7226-753-1.
Výukové metody
Přednáška, diskuse, prezentace.
Metody hodnocení
Zápočet. Podmínkou pro získání zápočtu je 80% aktivní účast studenta na semináři a prezentace dosavadních výsledků vlastní vědecké činnosti (uvedení přehledu současného poznání v oboru, teoretických východisek výzkumného záměru, prezentace vlastního výzkumného designu atpod.) dle zadání přednášejícího.
Navazující předměty
Informace učitele
Jako náhrada předmětu může být uznáno absolvování Kurzu základů vědecké práce (Akademie věd České republiky - viz http://www.avcr.cz/cs/veda-a-vyzkum/vzdelavani/kurz-zakladu-vedecke-prace). O uznání tohoto kurzu jako náhrady předmětu rozhoduje garant předmětu na základě předloženého potvrzení o absolvování kurzu. As a substitute object can be recognized graduation Course on scientific methods (Academy of Sciences of the Czech Republic - see http://www.avcr.cz/cs/veda-a-vyzkum/vzdelavani/kurz-zakladu-vedecke-prace). Recognition of this course as a substitute for the subject is decided by the guarantor of the subject on the basis of the submitted certificate of completion of the course.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: každý měsíc.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.