FF:RLBcB517 Odborný styl - Informace o předmětu
RLBcB517 Psaní odborným stylem v humanitních studiích
Filozofická fakultajaro 2025
Předmět se v období jaro 2025 nevypisuje.
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Lucie Novotná, M.A. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Lucie Novotná, M.A.
Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Matouš Vencálek
Dodavatelské pracoviště: Ústav religionistiky – Filozofická fakulta - Předpoklady
- ! RLB517 Odborný styl
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50 - Mateřské obory/plány
- Religionistika (program FF, B-RL_) (4)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je připravit studenty na proces sestavení vlastního výzkumu a umožnit jim nabýt základní dovednosti, které potřebují k vlastní výzkumné činnosti. Kurz se zaměřuje na praktické osvojení těchto dovedností: vyhledání spolehlivých informačních zdrojů, porozumění odbornému textu a formální náležitosti práce s ním, formulace kvalitního odborného textu v souladu s pravidly vědecké práce.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování kurzu bude student schopen:
Vyhledat nejnovější a aktuální zdroje:- Pracovat s elektronickými databázemi vědeckých časopisů (vědět, jak a kde hledat)
- Nalézt a třídit zdroje dle relevance
- Samostatně pracovat s přístupem proxy či univerzitní knihovny
Porozumět odbornému textu:- Identifikovat základní argumenty autora a způsob, jakým byly vystavěny
- Rozeznat jednotlivé úhly pohledu v textu
- Rozlišit pouhé příklady od stěžejních bodů
Shrnout odborný text:- Formulovat hlavní myšlenku textu vlastními slovy
- Napsat shrnutí argumentu autora tak, že jednotlivé kroky budou na sebe logicky navazovat
- Rozlišit vlastní a autorův názor (zdržet se vlastního hodnocení)
Analyzovat odborný text:- S ohledem na vlastní zadání práce, schopnost nalézt a artikulovat širší kontext textu (věcný kontext, účel textu, implikovaného čtenáře, předpojatosti a předpoklady, na kterých autor staví)
Sestavit výzkum:- Jasně formulovat, co je cílem dané práce
- Sestavit text tak, aby odpovídal požadovanému žánru, plnil svůj účel a byl srozumitelný pro čtenáře
- Porozumět různým způsobům psaní esejů a seminárních prací (včetně náležitostí každého útvaru a způsobu sestavení samotného textu)
Rozlišit a srozumitelně formulovat vlastní názor- Sestavit vlastní argument na základě dostupného vědění
- Rozlišit limitace, možné problémy či nejasnosti plynoucí z komplexní povahy výzkumu a nebát se na ně upozornit
- Porozumět důležitosti revize
Uplatnit formální náležitosti:- Konzistence v užívání osob (singl., pl., pasiv)
- Schopnost označit citace, parafráze, shrnutí cizího textu apod.
- Užít správný formát citace
- „Neohýbat“ použité zdroje tak, aby podporovaly hlavní argument práce/eseje
- Porozumět implikacím jednotlivých výrazů s ohledem na kontext a téma textu
- Osnova
- 1. Úvod, vyhledávání zdrojů
- 2. Citace I
- 3. Citace II, analýza argumentu I
- 4. Analýza argumentu II
- 5. Psaní odstavce I - struktura odstavce, jednota a koherence
- 6. Psaní odstavce II - struktura odstavce, jednota a koherence
- 7. Psaní odstavce III - jednota a koherence; citování, odkazování
- 8. Psaní odstavce IV - jednota a koherence; citování, odkazování
- 9. Náležitosti návrhu projektu I
- 10. Náležitosti návrhu projektu II
- 11. Psaní esejů - schémata, základy; dodatečné dotazy a opravy
- Literatura
- KRATOCHVÍL, Jiří. Pravidla psaní odborného článku. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011. Elportál. ISBN 978-80-210-5922-1. URL info
- ŠANDEROVÁ, Jadwiga a Alena MILTOVÁ. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách : několik zásad pro začátečníky. Vydání první. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005, 209 stran. ISBN 9788086429403. info
- OSHIMA, Alice a Ann HOGUE. Writing academic English. 4th ed. White Plains, NY: Pearson/Longman, 2006, xi, 337. ISBN 0131523597. info
- MLA handbook for writers of research papers. Edited by David G. Nicholls. Seventh edition. New York: Modern Language Association of America, 2009, xxi, 292. ISBN 9781603290258. info
- Výukové metody
- přednášky, cvičení, četba, domácí úkoly
- Metody hodnocení
- krátké doplňovací úkoly (20%), slohové práce (30%), závěrečná práce (50% celkového hodnocení v kurzu).
- Informace učitele
- Očekávaná účast v kontaktní výuce: Povolena je jedna absence.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Doporučen souběžný zápis s RLBcA013, RLBcKA013.
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/RLBcB517