Vv3 Austroasijská jazykověda

Filozofická fakulta
jaro 2025

Předmět se v období jaro 2025 nevypisuje.

Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Michal Schwarz, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Michal Schwarz, Ph.D.
Ústav jazykovědy a baltistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Michal Schwarz, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav jazykovědy a baltistiky – Filozofická fakulta
Předpoklady
výhodou (ale ne povinností) je předchozí absolvování kurzů Vu3 Dějiny vietnamistiky nebo Vv7 Jazyky jihovýchodní Asie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámení s dějinami, hlavními autory a obsahem nejdůležitějších děl austroasijské jazykovědy a stavem aktuálních výzkumů. Poměrně nové pole srovnávacích výzkumů jazyků jihovýchodní Asie má značný význam pro poznáni historie vietnamštiny a je důležité pro vývoj oboru. Výzkum slovní zásoby menších a ohrožených austroasijských jazyků má praktické užití v etnologii a je přípravou na terénní výzkum.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu je student schopen:
- vysvětlit způsoby aplikace metod srovnávací jazykovědy na materiál austroasijských jazyků
- popsat historii a vývoj disciplíny (jména autorů a děl)
- uvést hlavní jazykové podskupiny austroasijských jazyků + popsat jejich rozšíření a sociolingvistický vývoj
- srovnat fonetické a morfologické odlišnosti jednotlivých podskupin
Osnova
  • 1. Pojmenování "austroasijský" a první zmínky termínu v literatuře
  • 2. Variantní jména a hierarchizace jazykové rodiny
  • 3.-4. Přehled a rozšíření větví (aslianská, bahnarská, katuická, khasianská, khmerská, khmu, monská, mundská, nikobarská, palaungská, pearská, vietská)
  • 5. První kritéria a varianty vnitřní klasifikace
  • 6. Členění neogramatiků a lexikostatistiků
  • 7. Přístup Paula Sidwella
  • 8. Nejnovější výzkumy srovnávací foneticky a studie k tonogenezi
  • 9. Nové výsledky etymologických postupů ve výzkumu jazykové rodiny
  • 10. Hlavní studie o gramatice a syntaxi vybraných členů některých větví
  • 11. Nová data z terénního výzkumu a sociolingvistické poznatky
  • 12. Identifikace nejvíce podstudovaných oblastí a perspektivních směrů výzkumu
Literatura
  • Pinnow, H.-J. 1959. Versuch einer historischen Lautlehre der Kharia-Sprache. Wiesbaden: Otto Harrassowitz.
  • Sidwell, Paul. 2015. The Austroasiatic language phylum. A typology of phonological restructuring. In: The Routledge Hanbook of Historical Linguistics. Ed. C. Bowern & B. Evans. London-New York: Routledge. 675-703.
  • Haudricourt, A. G. 1949. La Place du Vietnamien dans les langues austroasiatiques. Bull. de la Société de linguistique de Paris. Fasc. I., 122-128.
  • Ferlus, Michel. 1998. Les systèmes de tons dnas les langues viet-muong. Diachronica 15/1, 1-27.
  • Sidwell, Paul. 2009. Classifying the Austroasiatic languages: History and state of the art. Muenchen: Lincom Europa.
  • Diffloth, G. 2005. The contribution of linguistic palaeontology to the homeland of Austroasiatic. In. The Peopling of East Asia: Putting together Archaeology, Linguistics and Genetics. Ed. L. Sagart, R. Blench and A. Sanchez-Mazas. London-NY: Routledge.
  • Diffloth, G. 1975. Les langues Mon-Khmer de Malaisie: classification historique et innovations. Asemi 6(4), 1-19.
  • Xu, Shuhua et al. 2010. Genetic evidence supports linguistic affinity of Mlabri – a hunter-gatherer group in Thailand. BMC Genetics 11:18, 1-13.
  • Sidwell, Paul. 2013. Southeast Asian mainland: linguistic history. In: Immanuel Ness & Peter Bellwood (eds.). The Encyclopedia of Global Human Migration. Vol. I. Prehistory. Malden – Oxford – Chichester: Wiley-Blackwell. 259-268.
  • Shorto, Harry. 2006. A Mon-Khmer Comparative Dictionary. Eds. Paul Sidwell et al. Canberra: Australian National University – Pacific Linguistics.
Výukové metody
přednášky
Metody hodnocení
Písemný test s požadavkem alespoň 50 % správných odpovědí.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/Vv3