PG32B59 Environmentální výchova

Filozofická fakulta
podzim 2002
Rozsah
1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Kateřina Trnková, Ph.D. (přednášející), Mgr. Petra Rychecká (zástupce)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Rozvrh
Čt 16:40–17:25 9, Čt 17:30–18:15 9
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět "Environmentální výchova" poskytne studentům základní přehled o podmínkách života na Zemi, o fungování jednotlivých ekosystémů, vlivech člověka na ně a o hlavních ekologických problémech současnosti a jejich vývojových perspektivách. V oblasti ekologické výchovy nabídne studentům nejen teoretický přehled metod, obsahu a cílů předmětu, ale i řadu praktických cvičení, námětů a ekoher. Součástí programu bude i exkurze v CEV Lipka Brno.
Osnova
  • 1. Ekologie jako věda, její vznik, vymezení, obsah a metody 2. Podmínky života - biotické, abiotické 3. Ekosystémy a jejich fungování 4. Člověk a jeho vliv na biosféru 5. Hlavní ekologické problémy současnosti 6. Obsah a metody ekologické výchovy 7. Ekologická etika 8. Globální výchova 9. Ekohry 10. Exkurze v CEV Lipka Brno
Literatura
  • Ekologie [Berger, 1998] (Variant.) : Ekologie : [učebnice pro gymnázia a střední odborné školy]. info
  • KVASNIČKOVÁ, Danuše. Základy ekologie pro základní a střední školy (Variant.) : Základy ekologie : [učebnice pro 9. ročník základní školy a pro střední školy]. info
  • HORKÁ, Hana. Koncepce globální výchovy jako východisko při utváření profesionálních kompetencí budoucích učitelů. In Připravujeme učitele pro 21. století a vstup do Evropy? (Pregraduální a postgraduální příprava). Olomouc: UP v Olomouci, 1998, s. 98-102. ISBN 80-7067-871-2. info
  • HORKÁ, Hana. Pedagogické aspekty koncepce trvale udržitelného rozvoje. Brno, 1998, s. 179-188. ISBN 80-85931-61-3. info
  • HORKÁ, Hana a Alena HRDLIČKOVÁ. Výchova pro 21.století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido, 1998, 101 s. ISBN 80-85931-61-3. info
  • MÁCHAL, Aleš a Josef HUSTÁK. Malý ekologický a environmentální slovníček. Illustrated by Galina Slámová. 2. upravené a doplněné vy. Brno: Rezekvítek, 1997, 56 stran. info
  • HORKÁ, Hana. Mimoškolní ekologická výchova. In DÝTRTOVÁ, Radmila a Jitka PÁVKOVÁ. Ekologické vzdělávání a výchova pro vychovatele dětí a mládeže. Ostrava: VŠB Technická Universita, 1997, s. 38-47. ISBN 80-7078-513-6. info
  • HORKÁ, Hana. Teorie ekologické výchovy. In Ekologické vzdělávání a výchova pro učitele a mistry učňovské mládeže. Ostrava: VŠB Technická Univerzita, 1997, s. 38-47. ISBN 80-7078-514-4. info
  • MÁCHAL, Aleš a Mojmír VLAŠÍN. Desatero domácí ekologie :praktický rádce, jak se nejen doma chovat šetrněji k životnímu prostředí. 2., upr. vyd. Brno: EkoCentrum, 1996, 76 s. ISBN 80-902203-2-0. info
  • MÁCHAL, Aleš. Špetka dobromysli :kapitoly z praktické ekologické výchovy. 1. vyd. Brno: EkoCentrum, 1996, 153 s. ISBN 80-901668-6-5. info
  • HORKÁ, Hana. Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno: Paido, 1996, 75 s. ISBN 80-85931-33-8. info
  • HORKÁ, Hana a Květoslava SANTLEROVÁ. Motýlek : ekologická čítanka : pro děti od 7 do 11 let. Illustrated by Jana Potůčková. Vyd. 1. Brno: Učebnice a knihy Jitka Spiesová, 1995, 50 s. info
  • PIKE, Graham a David SELBY. Globální výchova :Nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. Praha: Grada, 1994, 322 s. ISBN 80-85623-98-6. info
  • FOUNTAIN, Susan. Místo na slunci : globální výchova pro děti 5-10 let. Translated by Monika Cahová, Illustrated by Miloslav Jágr. 1. vyd. Praha: Tereza, 1994, 111 s. info
  • LIBROVÁ, Hana. Pestří a zelení :(kapitoly o dobrovolné skromnosti). Vyd. 1. Brno: Veronica, 1994, 218 s. ISBN 80-85368-18-8. info
  • DOBRORUKOVÁ, Jana. Člověk a příroda : Ekologie v kostce. 1. vyd. Praha: Albatros, 1993, 32 s. ISBN 80-00-00242-6. info
  • HORKÁ, Hana. Ekologická výchova na 1. stupni základní školy. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1993, 78 s. ISBN 80-210-0742-71. info
  • Ekologie :poznání v otázkách a odpovědích. 1. vyd. Praha: Velryba, 1993, 151 s. ISBN 80-901322-4-3. info
  • Ekologie, demokracie, trh. Edited by Bedřich Moldan, Illustrated by Vladimír Jiránek. Praha: Nakladatelství Informatorium, 1992, 119 s. ISBN 80-85368-19-6. info
  • LORENZ, Konrad. Takzvané zlo. Translated by Alena Veselovská. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 1992, 237 s. ISBN 8020402640. info
  • KORVASOVÁ, Hana a Aleš MÁCHAL. Hrajeme si na přírodu :soubor her s ekologickou tematikou. 2., upr. a dopl. vyd. Praha: Institut dětí a mládeže, 1991, 80 s. ISBN 80-85105-33-0. info
  • LORENZ, Konrad. 8 smrtelných hříchů. Vyd. 1. Praha: Panorama, 1990, 99 s. ISBN 80-7038-212-0. info
Metody hodnocení
1 hod přednáška + 1 hod seminář Ukončeno zápočtovou prací.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2001, jaro 2003, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.