PSA_025 Klinická psychologie I

Filozofická fakulta
podzim 2004
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Lubomír Vašina, CSc. (přednášející), doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Rozvrh
St 15:50–17:25 7
Předpoklady
PSA_0SZ SZ || PSA_SZ PSA_SZ
Absolvování základu neuroved (PSA_040) a biologických ved (PSA_001)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz klinické psychologie I vede na základe osvojených poznatku k rozvoji klinicko-psychologického usuzování, rozvíjí schopnost introspekce, posiluje vnímavost a citlivost v dialogu (práce s umením naslouchat, pozorovat, explorovat, klást otázky, interprteovat atd.). Dále inspiruje studenty k povzbuzení empatické schopnosti, kooperativního chování, reflexe a sebereflexe. Výse uvedené pak dává studentum sanci pregnantne popsat a kategorizovat pocity, prozitky, povahové rysy a prevazující osobnostní charakteristiky cloveka s cílem porozumet mu v jeho celistvosti, a to s jeho kulturními, vývojovými, sociálními a dalsími determinantami. Vyústením je kontext pro formulování klinicko-psychologického problému.
Osnova
  • 1.Filozofické, teoretické a praktické základy klinické psychologie. Základní paradigmata:a/energie -informace - adaptabilita b/maturace - ucení - rust /psych. hledisko/ c/symbióza - identita - role /tzv. stepení/ /separace/ /individualizace /Bazální já/ d/ já - ty - my - oni e/ osobnost- societa - transcendence 2.Definice a predmet klinické psychologie. Historie klin. psychologie. 3.clovek ve zdraví a nemoci, v procesu lécby a prevence. 4.Obrany "já" a komplexní obranné charakterové struktury. 5.Adherence, kongruence, kompliance, reaktance, placebo-efekt, nocebo- efekt, sugesce, sdílení, prenos a protiprenos, interakce a terapeut. vztah, empatie, prijetí, prevzetí, podpora, respektování a pochopení. Reflexe a sebereflexe. Zrání. Význam "zrcadlení" v terapii. Význam haptiky, pohybu, hudby, imaginací a slova v terapeutickém vztahu. 6.Introspekce. 7.Metodologické problémy v klinické psychologii. 8.Biologická terapie. 9.Základy psychofarmakoterapie. 10.Aktuální drogové závislosti. 11.Psychoterapie individuální, rodinná a skupinová. 12.Relaxace, imaginace a meditace v terapii.
Literatura
  • BALINT, Michael. Lékař, jeho pacient a nemoc. Translated by Vratislav Janda. Vyd. 1. české. Praha: Grada, 1999, 331 s. ISBN 8071697346. info
  • VAŠINA, Lubomír. Klinická psychologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1990, 80 s. ISBN 8021002093. info
  • VAŠINA, Lubomír. Sanoterapie. 1. vyd. Brno: Vydavatelství MU, 1999, 300 s. Řada psychologická. ISBN 80-210-2017-2. info
  • ŘÍČAN, Pavel a Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. Vyd. 3., přeprac. a dopl.,. Praha: Grada, 1997, 450 s. ISBN 8071695122. info
  • Garfielld, S. L.: Clinical psychology and psychotherapy. J.W. and Sons, New York, 1980.
Metody hodnocení
2/0, ZK - ústní (+ esej - zpracovaný klinicko-psychologický problém)
Navazující předměty
Informace učitele
http://www.phil.muni.cz/psych/index_cz.html
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, jaro 1999, podzim 2001, jaro 2002, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.