UZB002 Pedagogika

Filozofická fakulta
podzim 2004
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Vlastimil Čiháček, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Karel Ouroda (přednášející)
Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petra Rychecká (přednášející)
Mgr. Kateřina Trnková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Rozvrh
Po 15:00–16:35 49, St 15:00–16:35 49
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UZB002/01: Rozvrh nebyl do ISu vložen. V. Čiháček
UZB002/02: Rozvrh nebyl do ISu vložen. V. Čiháček
UZB002/03: Čt 17:30–19:05 7, K. Ouroda
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 120 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/120, pouze zareg.: 0/120, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/120
Cíle předmětu
Předmět "Základy pedagogiky" se bude zabývat metodami, cíli, formami a obsahem výchovně-vzdělávacího působení na žáka. Poskytne přehled o základních tématech školní pedagogiky. V úvodních částech kurzu bude věnována pozornost teoretickým tématům pedagogiky a postupně se přejde k tématům úzce souvisejícím s denní praxí škol, např.pedagogické komunikaci, postavení učitele a žáka,kurikulu. systému současného školství v ČR a o nejnovějším trendům a problémům pedagogiky. Důraz bude kladen na formy aktivního a otevřeného učení.
Osnova
  • 1. Pedagogika - její cíl,předmět, postavení, metody. 2. Struktura vědního oboru pedagogika - pedagogické discíplíny a jejich aktuální a naléhavé problémy 3. Základní pojmy výchovy a vzdělání 4. Učitel - ústřední činitel výchovně-vzdělávacích procesů? 5. Žák - subjekt výchovy a vzdělávání, učební styly studentů, nerovnosti ve vzdělávání 6. Kurikulum - jeho vymezení a typologie 7. Škola - proměny vnímání instituce školy, vnitřní rozvoj školy 8. Výchovně - vzdělávací soustava v České republice. 9. Ped. myšlení 20. století u nás i ve světě. 10. Informační prostředí školy současnosti. 11. Alternativní školství. 12. Problémy současné školy.
Literatura
  • PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 1998, 328 s. ISBN 80-7178-252-1. info
  • KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 147 s. ISBN 80-7178-167-3. info
  • Moderní pedagogika. Edited by Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 495 s. ISBN 80-7178-170-3. info
  • JŮVA, Vladimír a Vladimír JŮVA. Úvod do pedagogiky. 3. dopl. vyd. Brno: Paido, 1997, 108 s. ISBN 80-85931-39-7. info
  • PRŮCHA, Jan. Alternativní školy. 2. upr. vyd. Praha: Portál, 1996, 106 s. ISBN 80-7178-072-3. info
  • Moderní vyučování. Edited by Geoffrey Petty, Translated by Štěpán Kovařík. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 380 s. ISBN 80-7178-070-7. info
  • JŮVA, Vladimír. Úvod do pedagogiky. 2., rozš. vyd. Brno: Paido, 1995, 95 s. ISBN 8085931060. info
  • PAŘÍZEK, Vlastimil. Obecná pedagogika. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1994, 71 s. ISBN 80-7066-339-1. info
  • Otevřené učení ve 28 krocích. Edited by Bernd Badegruber, Translated by Pavel Kouba. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 118 s. ISBN 80-85282-76-3. info
  • VORLÍČEK, Chrudoš. Úvod do pedagogiky [Vorlíček, 1994]. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1994, 115 s. ISBN 80-7066-982-8. info
Metody hodnocení
1 hod přednáška + 1 hod seminář. Podmínkou pro získání 3 kreditů je vykonání zkoušky. Její formu a rozsah určí každý přednášející. Rovněž další požadavky týkající se zakončení kurzu budou specifikovány v konkrétních skupinách.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.