FF:VH_552a Hudební topografie I. - Informace o předmětu
VH_552a Hudební topografie I.
Filozofická fakultapodzim 2004
- Rozsah
- 0/2. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. Mikuláš Bek, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Taranzová - Rozvrh
- Čt 18:20–19:55 5
- Předpoklady
- Předmět je určen především studentům vyšších ročníků, předpokládá se alespoň minimální znalost němčiny. Odvaha k luštění starých textů nutná!
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30 - Mateřské obory/plány
- předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
- Osnova
- Nabízený kurz by měl účastníky provést specifickými okruhy témat v časovém horizontu konce 16. do počátku 19. století. Jako hudebně topografický je předmět označen proto, se se bude soustředit na kulturněhistorickou problematiku raného novověku s přihlédnutím k regionálnímu bádání (vlastivědě). Výchozím tématem bude město jako modelová jednotka, v rámci výuky bude student proveden jednotlivými tématy a podtématy. Například: farní kostel - liturgický provoz - hudba v liturgii - výdaje na hudební složku liturgie - hudebně aktivní subjekty: literátská bratrstva, kostelní služebníci - tj. okruh školy (rektor, kantor, žáci) - varhaník - platy hudebníků a jejich sociální postavení. Předmět si tedy neklade za cíl systematicky představit jednotlivé lokality vymezeného regionu, ale spíše nabízet modelová témata, aplikovatelná v různých regionech. Exemplifikace však již bude vztažena pouze na území Moravy a českého Slezska, jednak na základě archivních materiálů, ale i studií prof. Sehnala. Paralelně s těmito malými přednáškovými tématy (cca 45 minut) bude v každé výuce věnován prostor aktivní práci s prameny, tedy kromě samotného úvodu do heuristiky (zejména archivní fondy a orientace v nich) půjde především o čtení dobových (rukopisných) textů, vztahujících se k jednotlivým tématům. Většina těchto archivních materiálů bude studentům k dispozici v digitální podobě (e-learning), důraz však bude kladen především na společné čtení ve výuce. Kromě tematické návaznosti budou texty uspořádány podle paleografické náročnosti. Předmět je vyučován dvousemestrálně. Výše uvedený popis náplně náleží prvnímu semestru, kdy kromě úkolů řešených během výuky budou mít studenti za úkol vypracovat také krátký referát k určitému tématu / lokalitě, spočívající především v sestavení speciální bibliografie. Teprve během druhého semestru, kdy výuka probíhá pouze formou individuálních kombinací, si studenti (sami) zvolí téma k seminární práci, v tomto případě by již měli pracovat s archivním materiálem.
- Literatura
- SEHNAL, Jiří a Jiří VYSLOUŽIL. Dějiny hudby na Moravě. Muzejní a vlastivědná společnost v Brně, 2001. Vlastivěda Moravská. Země a lid. Svazek 12. ISBN 80-7275-021-6. info
- TROJAN, Jan. Kantoři na Moravě a ve Slezsku v 17.-19. století :jejich sociální postavení, společenská funkce a význam ve vývoji národní hudební kultury. Brno: Muzejní a vlastivědná společnost, 2000, 671 s. ISBN 80-7275-006-2. info
- Slovník české hudební kultury. Edited by Jiří Fukač - Jiří Vysloužil - Petr Macek. 1. vyd. Praha: Editio Supraphon, 1997, 1035 s. ISBN 80-7058-462-9. info
- SEHNAL, Jiří. Hudba v olomoucké katedrále v 17. a 18. století. 1. vyd. V Brně: Moravské muzeum, 1988, 228 s. info
- Metody hodnocení
- během semestru si student zvolí téma referátu, spočívajícího především ve vypracování podrobné bibliografie k určitému tématu
- Další komentáře
- Předmět je vyučován jednorázově.
- Statistika zápisu (podzim 2004, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2004/VH_552a