PSA_057 Psychoterapie dětí

Filozofická fakulta
podzim 2005
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Alena Slezáčková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Rozvrh
Út 10:00–11:35 C42 a každé liché úterý 7:30–9:55 C11
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSA_057/lichy: Rozvrh nebyl do ISu vložen. A. Slezáčková
PSA_057/sudy: Rozvrh nebyl do ISu vložen. A. Slezáčková
Předpoklady
PSA_0SZ SZ || PSA_SZ PSA_SZ
Aktivní úast na pednáškách a semináích.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem pedmtu je seznámit posluchae se základními teoretickými poznatky i praktickými zkušenostmi z oblasti psychoterapie dtí a dospívajících. Charakter výuky pedmtu je jednak pednáškový jednak seminární. Pednášky jsou orientovány na tzv. obecnou ást psychoterapie dtí a dospívajících, zatímco seminární výuka je zamena na otázky tzv. speciální psychoterapie dtí a dospívajících.
Osnova
  • Nápl a struktura jednotlivých pednášek je pizpsobována aktuální situaci a potebám student. Osnova pedmtu mže tedy vypadat napíklad takto: Úvod (psychoterapie vs. evidence based medicine, Syndrom YAVIS, Kontext interpersonální vs. intrapsychický, Rozdíly psychoterapie dtí vs. dosplých ad.) Cíle terapie Fáze terapeutického procesu Katalyzátory (nástroje) procesu terapie Terapie hrou Hra ve vybraných terapeutických pístupech i školách Technika vyprávní píbhu Rodinná terapie Historická a aktuální specifika jednotlivých psychoterapeutických pístup a škol, které se zamují na terapeutickou práci s dtmi, dospívajícími a rodinami Nápl a struktura jednotlivých seminá je pizpsobována aktuální situaci a potebám student. Osnova pedmtu mže tedy vypadat napíklad takto: Pehled teorií vývoje v období dtství a dospívání MR a dti s psychotickými projevy Sy ADD, ADHD versus LMD Psychosomatická a primárn somatická onemocnní u dtí možnosti a meze psychoterapie Sy CAN, PTSD Návykové látky a drogová závislost u dtí a dospívajících Obecne predmet zahrnuje tyto tematické okruhy: 1.Fáze terapie 2.Katalyzátory zmny 3.Teorie rodiny a rodinná terapie 4.Pístup z hlediska vývojové teorie (Erikson, Duvall) 5.Všeobecná teorie systém 6.Psychodynamická teorie (Freud, Wynne, Lidz) 7.Strukturální teorie (Minuchin) 8.Funkcionální teorie (Bowen, Toman) 9.Komunikaní teorie (Bateson, Jackson, Lederer, Haley, Satir)
Literatura
  • LANGMEIER, Josef, Karel BALCAR a Jan ŠPITZ. Dětská psychoterapie. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2000, 431 s. ISBN 80-7178-381-1. info
  • ŘÍČAN, Pavel. Dětská klinická psychologie [Říčan, 1991]. 1. vyd. Praha: Avicenum, 1991, 359 s. : i. info
  • HORT, Vladimír, Michal HRDLIČKA, Jana KOCOURKOVÁ a Eva MALÁ. Dětská a adolescentní psychiatrie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 492 s. ISBN 80-7178-472-9. info
  • KRATOCHVÍL, Stanislav. Základy psychoterapie. 4., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2002, 392 s. ISBN 80-7178-657-8. info
  • PROCHASKA, James O. a John C. NORCROSS. Psychoterapeutické systémy : průřez teoriemi. Praha: Grada, 1999, 479 s. ISBN 8071697664. info
Informace učitele
http://www.phil.muni.cz/~hump/psychoterapie/deti/
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, jaro 1999, podzim 2001, jaro 2002, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.