US_70 Sociologie umění

Filozofická fakulta
podzim 2005
Rozsah
2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mikuláš Bek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Alena Matějková (pomocník)
Garance
PhDr. Petr Macek, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Petr Macek, Ph.D.
Rozvrh
Po 10:00–11:35 C34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 130 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/130, pouze zareg.: 0/130, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/130
Mateřské obory/plány
předmět má 21 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Přednáška uvede studenty do problematiky fungování umění a širší umělecké kultury v současné společnosti. Pozornost bude věnována jak teoretickým pokusům o uchopení této problematiky, tak základům empirického sociologického výzkumu v oblasti umění a kultury. Absolventi by tak měli získat základní předpoklady pro práci v oblasti marketingu a řízení kultury a umění.
Osnova
  • P1 Umění jako sociální jev, sociální funkce umění. P2 Sociologie umění jako žánr uměnovědného výzkumu: hlavní teoretické koncepty. P3 Ekonomické aspekty uměleckého provozu od mecenátu ke sponsoringu. P4 Sociální role umělce ve společnosti. P5 Recepce umění (autonomie umění, umělecký konzum, typologie konzumentů, preference) P6 Vývoj kulturního průmyslu dějiny masových a elektronických médií P7 Fungování současného kulturního průmyslu (produkce, promotion, marketing, cílové skupiny, nové způsoby distribuce) P8 Struktura kulturního průmyslu (koncentrace médií, segmentace trhu, formáty) P9 Kritika masové kultury a kulturního průmyslu P10 Základy empirického výzkumy v sociologii umění a kultury P11 Základy statistického zpracování dat ve výzkumu P12 Současná česká umělecká kultura ve světle empirických výzkumů
Literatura
  • BEK, Mikuláš. Konzervatoř Evropy? K sociologii české hudebnosti. Praha: KLP - Koniasch Latin Press, 2003, 278 s. musicologica.cz, sv. 1. ISBN 80-85917-99-8. info
  • MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Translated by Jan Jirák - Marcel Kabát. Vyd. 2. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-714-0. info
  • Úvod do sociologie. Edited by Jan Keller. 4. rozš. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1997, 181 s. ISBN 80-85850-25-7. info
  • ECO, Umberto. Skeptikové a těšitelé. Translated by Zdeněk Frýbort. Vydání první. Praha: Svoboda, 1995, 417 stran. ISBN 8020504729. info
  • BEK, Mikuláš. Vybrané problémy hudební sociologie. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1993, 96 s. ISBN 80-7067-318-4. info
  • LUHAN MAC, Marshall. Jak rozumět médiím. 1. vyd. Praha: Odeon, 1991, 349 s. info
Metody hodnocení
Zkouška: Student může přistoupit ke zkoušce po vypracování eseje přijatého učitelem. Esej v délce 9 000 znaků včetně mezer (povolená odchylka 1 000 znaků) musí přinášet sociologickou interpretaci zvoleného estetického či uměleckého fenoménu. Eseje je třeba odevzdat elektronicky prostřednictvím IS nejpozději 2.1. 2006. Zkouška se skládá písemnou formou.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2010, podzim 2012, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.