PG51B95 Diagnostika a reedukace poruch učení

Filozofická fakulta
podzim 2006
Rozsah
1/1. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Vlastimil Čiháček, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Rozvrh
St 16:40–18:15 A32 stara
Předpoklady
PG33B62 Zákl. spec. ped.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/12, pouze zareg.: 0/12, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/12
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz si klade za cíl obeznámit posluchače se závažností specifických vývojových poruch učení a představit jejich řešení jako interdiscipilnární záležitost. Studenti získlají přehled o všech druzích vývojových poruch učení, se kterými se mohou setkat u žáků ve školských zařízeních. Kurz seznámí studenty se speciálně pedagogickými metodami uplatnitelnými ve školách, strategickými zásadami a technikami pro nápravu specifických vývojových poruch učení.
Osnova
  • Semináře budou vedeny ve dvou rovinách. V první rovině se studenti budou zabývat teoretickými východisky specifických vývojových poruch (SVPU). Bude sledován historický vývoj výzkumu poruch učení a postup zavádění jeho výsledků do pedagogické praxe. Posluchači se obeznámí s organizací péče o žáky s SVPU. Obeznámí se s tréninkovými metodami dílčích specifických poruch učení, čemuž bude předcházet vhled do metodik předmětů, v nichž dochází k nejpatrnějším projevům poruch s důsledky na celkovou školní úspěšnost. Kurz se dotkne parciálních nedostatků, na jejichž pozadí se mohou SVPU objevovat. Seznámení s diagnostika si klade za cíl poskytnout dovednosti, s jejichž pomocí je možné realizovat depistáž jedinců s obtížemi na základě SVPU a zapojit se účelně do vnitroresortní a mezorezortní spolupráce na nápravných postupech. Podle aktuálních možností bude výuka vedena též v druhé rovině, kdy se studenti po úvodních hospitacích budou podílet na přímé pedagogické činnosti a teoretické postupy si ověří v prostředí pedagogické reality.
Literatura
  • MICHALOVÁ, Zdeňka. Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na školách středních :materiál určený učitelům a rodičům dětí s dyslexií, dysgrafií, dysortografií--. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2001, 102 s. ISBN 80-7311-000-8. info
  • ŽÁČKOVÁ, Hana a Hana SOVOVÁ. Specifické poruchy učení na 2. stupni základních škol (použitelné i pro střední školství). Edited by Drahomíra Jucovičová. 1. vyd. Praha: D + H, 2001, 83 s. info
  • DVOŘÁK, Josef. Vývojová verbální dyspraxie. 1. vyd. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum, 2003, 143 s. ISBN 80-902536-5-2. info
  • Specifické poruchy učení a chování :sborník 1999. Edited by Anna Kucharská. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 141 s. ISBN 80-7178-294-7. info
  • TRAIN, Alan. Specifické poruchy chování a pozornosti :jak jednat s velmi neklidnými dětmi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 164 s. ISBN 80-7178-131-2. info
  • POKORNÁ, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 310 s. ISBN 80-7178-135-5. info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. 2. vyd. Praha: Portál, 1996, 196 s. ISBN 80-7178-096-0. info
Informace učitele
V období podzim 2005 proběhne část výuky blokově - ve stanovené sudé pátky.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2001, jaro 2002, podzim 2002, jaro 2003, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2007.