IM037 Kultura remixu

Filozofická fakulta
podzim 2007
Rozsah
0/2. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Tomáš Dvořák, Ph.D. (přednášející), Mgr. Tomáš Dvořák, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Rozvrh
Pá 10:00–13:15 zruseno D22
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Anotace kursu: „Kultura remixu“ se věnuje rozmanitým podobám vytváření „nového ze starého“ v současné kultuře: předělávkám, výpůjčkám, krádežím, citacím, remixům, recyklacím, odkazům, odklonům a posunům, dekontextualizacím a rekontextualizacím, parodiím, pastiším, archívům, databázím, manipulacím, remediacím, reprodukcím a postprodukcím. Zkrátka těm tvůrčím postupům (v hudbě, literatuře, výtvarných uměních, ale i sférách mimo umění), v nichž nejde primárně o vytvoření něčeho radikálně nového, jako spíše o využití a transformaci již existujících artefaktů. Úvodní přednáška představí historii těchto strategií, jež byly tradičně spíše marginalizovány či přímo odsuzovány, dnes se však stávají stále více normou. Další setkání (a průběžná komunikace prostřednictvím informačního servisu MU) budou mít formu semináře a věnovat se konkrétním případům těchto praktik. Během semestru studenti vystoupí se dvěma krátkými prezentacemi (nebo napíší dvě seminární práce – bude upřesněno na začátku semestru s ohledem na počet přihlášených).
Osnova
  • termíny: 12.10. + 16.11. + 21.12., vždy 10-13.15 Doporučená literatura: (*označené tituly budou k dispozici na začátku semestru) Roland Barthes, „Smrt autora“ Aluze 10, 2006, č. 3, s. 75-77. *Roland Barthes, “From Work to Text.” Image-Music-Text. London: Fontana Press 1977, pp. 155-164. *Jean Baudrillard, “A Marginal System: Collecting” in: The System of Objects. London: Verso 1996, pp. 85-106. Walter Benjamin, „Autor jako producent“ in: Agesilaus Santander. Praha: Herrmann & synové 1998, s. 151-173. Walter Benjamin, „Prekladateľova úloha“ Iluminácie. Bratislava: Kalligram 1999, s. 73-83. *Steven Best – Douglas Kellner, “Debord, Cybersituations, and the Interactive Spectacle.” Substance 1999, No. 90, pp. 129-156. *Ann Blair, „Dělání poznámek jako umění přenosu.“ Teorie vědy 27, 2005, č. 2, s. 105-133. *Jay David Bolter – Richard Grusin, „Imediace, hypermediace, remediace“ Teorie vědy 27, 2005, č. 2, s. 5-40. *Richard Bolton, “Enlightened Self-Interest” in: Grant H. Kester (ed.), Art, Activism, and Oppositionality. Duke UP 1998, pp. 23-50. Nicolas Bourriaud, Postprodukce. Praha: Tranzit 2004. *William S. Burroughs, “The Cut-Up Method of Brion Gysin” in: Noah Wardrip-Fruin – Nick Montfort (eds.), The New Media Reader. Cambridge – London: The MIT Press 2003, pp. 90-91. *Michael Cahn. „Váhání mezi odpadem a hodnotou: ke kulturní hermeneutice sběratele“ Teorie vědy 26, 2004, č. 2, s. 107-129. *Vince Carducci, “Culture Jamming: A Sociological Perspective.” Journal of Consumer Culture 6, 2002, No. 1, pp. 116-138. Francoise Coblencová, Dandysmus: Povinnost pochybnosti. Praha: Prostor 2003. *Claire Colebrook, “The Politics and Potential of Everyday Life.” New Literary History 2002, vol. 33, no. 4, pp. 687-706. *Douglas Crimp, “Appropriating Appropriation.” On the Museum Ruins. ambridge – London: The MIT Press 1993, pp. 126-137. *Chris Cutler, „Plundrofonie.“ Teorie vědy 27, 2005, č. 2, s. 73-104. *Guy Debord, “Report on the Construction of Situations and on the Terms of Organization and Action of the International Situationist Tendency.” in: Tom McDonough (ed.), Guy Debord and the Situationist International. Cambridge – London: The MIT Press 2002, pp. 29-50. *Michel de Certeau, “«Making Do»: Uses and Tactics” in: The Practice of Everyday Life. Berkeley, Unoversity of California Press 1984, pp. 29-42. *Michel de Certeau, „Čtení jako pytlačení“ Teorie vědy 26, 2004, č. 2, s. 89-106. Michel de Certeau, „Procházka městem“, Labyrint, 1999, č. 5-6, s. 170-172. *Marcel Duchamp, “Apropos of «Readymades»” in: The Writings of Marcel Duchamp. New York: Da Capo 1973, pp. 141-142. *Umberto Eco, “The Poetics of the Open Work.” The Open Work. Cambridge: Harvard UP 1989, pp. 1-23. *Elena Esposito, “The Arts of Contingency.” Critical Inquiry 31, Autumn 2004, pp. 7-25. *John L. Flood, “Varieties of Vandalism” Common Knowledge 8, 2002, No. 2, pp. 366-386. Michel Foucault, „Co je to autor?“ in: Diskurs, autor, genealogie. Praha: Svoboda 1994. *Elen Gruber Garvey, “Scissorizing and Scrapbooks: Nineteenth-Century Reading, Remaking and Recirculating.” in: Lisa Gitelman – Geoffrey B. Pingree (eds.), New Media, 1740-1915. Camridge – London: The MIT Press 2003, pp. 207-227. *Anke Gleber, “Passages of Flanerie: Kracauer and Benjamin.” The Art of Taking a Walk: Flanerie, Literature, and Film in Weimar Culture. Princeton UP 1999, pp. 43-60. *Stuart Hall, „Kódování/dekódování.“ Teorie vědy 27, 2005, č. 2, s. 41-58. *Henry Jenkins, Textual Poachers. Television Fans & Participatory Culture. New York – London: Routledge 1992, s 9-49. Claude Lévi-Strauss, Myšlení přírodních národů. Praha: Dauphin 1996, s. 13-52. Michel Maffesoli, O nomádství. Praha: Prostor 2002. *Jan Michl, „Vidět design jako redesign.“ Teorie vědy 27, 2005, č. 2, s. 135-178. *Achile Bonito Oliva, The Ideology of the Traitor: Art, Manner and Mannerism. Milan: Electa 1998, s. 9-18. *Kaja Silverman, “The Author as Receiver” October 96, Spring 2001, pp. 17-34. *Michael Warner, “Publics and Counterpublics.” Public Culture 2002, vol. 14, no. 1, pp. 49-90. *Raymond Williams, “From Medium to Social Practice” Marxism and Literature. Oxford UP 1977, pp. 158-164.
Metody hodnocení
Hodnocení: Připravenost a participace na seminářích: 40% Prezentace v semináři (2): 60%
Informace učitele
Tomáš Dvořák, Ph.D. (konzultace: po přednáškách a na tomdvorak@flu.cas.cz)

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2007/IM037