IM060 Strukturovaný multimediální dokument A

Filozofická fakulta
podzim 2007
Rozsah
0/2. 4 kr. (plus 1 za zk). Ukončení: z.
Vyučující
Petr Francán (přednášející), doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (zástupce)
Tomáš Gruna (přednášející)
Rodrigo Morales (přednášející)
Aleš Záboj (přednášející)
Garance
PhDr. Petr Macek, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Rozvrh
Čt 10:00–11:35 JAMU, Čt 10:00–13:15 JAMU
Předpoklady
Předpoklady: Určitá úroveň gramotnosti při práci se záznamovými, postprodukčními a multimediálními technologickými řetězci. Schopnost aktivního řešení problémů. Souběžné studium předmětu Jazyk audiovizuálního díla. Podmínkou pro přijetí do předmětu jsou: nezbytná míra talentu, určitá vědomostní i zralostní úroveň, kvalita již dříve vytvořených prací. Počet účastníků cvičení je limitovaný – podmínkou je vstupní pohovor.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 5 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/5, pouze zareg.: 0/5, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/5
Mateřské obory/plány
předmět má 11 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vytvoření strukturovaného multimediálního dokumentu uměleckého výkonu, uměleckého díla, osobnosti nebo metody z oblasti umění. Výuka předmětu se zaměří na specifika strukturovaného multimediálního dokumentu, zvolení námětu, vytvoření scénáře, technického scénáře, volbu technologického řešení a produkce, realizaci projektu, prezentaci a teoretickou reflexi projektu. Kontaktní a interaktivní výuka, která předpokládá předchozí průpravu při práci s médii. Počet účastníků bude kapacitně omezený.
Osnova
  • Obsah předmětu: Praktické zvládnutí dostupných technologických řetězců: § technické prostředky pro snímání obrazu, zvuku – tvůrčím způsobem ovlivnitelné prvky, formáty, nosiče, kodeky, kompresní algoritmy – jejich vliv na kvalitu a možnosti užití § příprava audiovizuálních, grafických i verbálních informací pro další umělecké zpracování, technologické řetězce, rozhraní, nosiče, programy pro přípravu § užití běžných multimediální technologií, specializované postprodukční řetězce, specializovaný SW, HW pro tvorbu dynamických strukturovaných multimediálních dokumentů § archivní technologie, statické prezentační technologické řetězce, dynamické prezentační technologické řetězce Praktické zvládnutí tvůrčího užití skladebných prvků jazyka audiovizuálního díla, strukturovaného multimediálního dokumentu. Záběr – základní skladebný prvek: § technický, pracovní, skladebný, tvořený snímáním objektů, prostředí, světla, zvuků, jevů, dějů,... § determinovaný technickými prostředky – technologie, snímací prvky, objektiv, formát, zdroje světla, barevná teplota, tonalita, složky záběru,... § kompozice – zlatý řez, zákony symetrie, úhlopříček, průsečnic, spirál, využití linií, rovnováha tvořená velikostí, tvarem, tonalitou, dynamická kompozice, pohyb v kompozici, styly kompozice,... § kompozice – využití vlastností objektivů a světelných zdrojů, barevných tonalit, hloubka ostrosti, optických vlastností objektivů, opravné a efektové filtry,... § velikost záběru – obrazové pole (VC, C, PC, AP – AZ, PD, 2 PD, D, 2 D),... § postavení kamery – umístění objektů, horizontu, linií,... § změna velikosti obrazového pole, pohyb objektů, pohyb kamery,... § zvuk jako součást záběru, technické prostředky záznamu zvuku,... Vázání záběrů: § pravidlo plynulosti – vázání statických záběrů, střih do pohybu, střih v mrtvém bodě, střih při dynamickém vykrytí,... § orientace – pravidlo osy, pravidlo hlavního směru,... § rytmus – délka záběrů, křivka zrání záběru,... § prostřih § čas reálný, filmový, dramatický, čas subjektivní,... Širší skladebné celky: § vztah záběr, scéna, sekvence,... § dramaturgická skladba – lineární, paralelní (synchronní, retrospektivní), asociativní skladba (analogií, protikladem, polyfonií, skladba příznačného motivu), rapidmontáž, ... § syntéza zvuku jako skladebného prvku – řeč, ruchy, hudba, atmosféry, vertikální vnímání linií – zvukové stopy, synchron, postsynchron a asynchron, prolínání zvukových a obrazových rovin, akustické efeky,... § skladebná interpunkce,... § vázání sekvencí – vzhledem k jejich obsahu, podobnosti či totožnosti (analogií), na základě asociací,... § typy sekvencí – úvodní, expoziční, akční, popisné, objasňující, zhuštěné, závěrečné, titulky,... § stylistické formy – stupňování, opakování, refrén, elipsa, prodloužení napětí, litotes, antitéza, metonymie, synekdocha, eufemismus, metafora, symbol, alegorie,... Konstrukce vyprávěcích rovin, filmový a dramatický čas. Vytvoření audiovizuálního dokumentu uměleckého výkonu, uměleckého díla osobnosti, nebo metody z oblasti umění na základě vlastního technického scénáře (storyboard, break-down). Příprava audiovizuálního dokumentu pro další zpracování jako multimediální strukturovaný dokument: § vytvoření dalších verbálních, grafických, zvukových i dynamických podkladů (volba vhodných technologických postupů, HW i SW) § vytvoření projektu, zpracování podkladů, jak na volně šiřitelném, tak na specializovaném multimediálním SW § finální zpracování do běžných multimediálních formátů, finalizování Prezentace a archivace projektu.
Metody hodnocení
Vyučovací metody: § problémově orientovaná kontaktní a interaktivní výuka Metody hodnocení: § zápočet Termín výuky: § středa: 10.15 – 11.45 nebo 12.00 – 13.30 hod., DIFA JAMU, místnost č. 304 § začátek výuky: ZS – 8. 10. 2007; LS – 18. 2. 2008 Kapacita: § max. 3 studenti z každé fakulty; přijetí na základě pohovoru nad předloženými audiovozuálními pracemi Mgr. Petr Francán
Informace učitele
Název předmětu: Strukturovaný multimediální dokument Typ předmětu: cvičení – praktické cvičení Semestr: zimní, letní Počet přidělených kreditů: 4 + 4 Jméno vyučujícího: Mgr. Petr Francán, MgA. Tomáš Gruna, Mgr. Rodrigo Morales, Mgr. Aleš Záboj
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2009.