PSB_82 Specifické poruchy učení, diagnostika a náprava

Filozofická fakulta
podzim 2007
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Jarmila Burešová (přednášející), PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (zástupce)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Předpoklady
PSA_040 Neurovědy && PSB_05 Některé příčiny škol.neprosp. && PSA_0SZ Souborná zkouška
Seminá je uren studentm II. cyklu oboru psychologie. Navazuje na znalosti z obecné a vývojové psychologie, rozšiuje informace ze semináe Nkteré píiny školního neprospchu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/16, pouze zareg.: 0/16
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seminá poskytne studentm podrobnjší informace o problematice specifických poruch uení (dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie), konkrétní ukázky z poradenství, aktuáln používané baterie diagnostických metod i základní postupy pro nápravu obtíží.
Osnova
  • 1. Úvod, seznámení s obsahem semináe, se závažností problematiky SPU 2. Specifické poruchy uení definice, vymezení pojm, etiologie, výskyt poruch v populaci (základní informace Matjek 1995, Pokorná 1997) 3. Dyslexie - charakteristika poruchy (Matjek 1995, 87 142) - normální postup osvojování tení a zvláštnosti u dítte s dyslexií - nkteré používané diagnostické metody a práce s nimi (nap. reverzní test Edfeldové, Gestalt test Benderové, Matjkv test obkreslování, Zkouška tení Matjka a kol., Diagnostika specif.poruch uení J.Nováka ) - metody nápravy (Matjek 1995, 175 206, Pokorná 1997, 211 246) - kazuistiky 4. Dysgrafie - charakteristika poruchy (Matjek 1995, 90 - 92) - diagnostika, ukázky písma - metody nápravy (rozvíjení jemné a hrubé motoriky, držení psacího náiní, uvolovací cviky, prpravné cviky pro písmena) - zásady pro práci s dysgrafikem, pístup rodiny a školy - kazuistiky 5. Dysortografie charakteristika poruchy (Matjek 1995, 87 90) - diagnostika nkteré používané metody a práce s nimi (nap.zkoušky sluchové analýzy a syntézy, sluchové diferenciace, rytmu, diagnostické diktáty, pepisy, rozbor školních a domácích písemných prací) - vzájemný vztah motorické a pravopisné stránky psaní - nápravné metody a jejich použití - kazuistiky 6. Dyskalkulie charakteristika poruchy (Matjek 1995, 93 96, Novák 1997) - vývoj matem. schopností u dtí - diagnostika nkteré používané metody a práce s nimi (nap. Rey Osterriethova figura, íselný trojúhelník, Košova Kalkulie III, Novákv soubor Vyšetení matem.schopností u dtí) - nápravné metody - kazuistiky 7. Práce s dtmi se specifickými poruchami uení na školách, výchovné pístupy, prognóza. 8. Diskuse k problematice. (poznámka: obsáhlejší témata jsou rozdlena do nkolika lekcí)
Literatura
  • BALŠÍKOVÁ, Olga a Jiří DAN. Náprava čtení a psaní. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 41, 86. ISBN 8004250793. 1991. info
  • LANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Vyd. 2., dopl. Praha: Avicenum. 284 s. 1991. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Dyslexie : specifické poruchy čtení [Matějček, 1995]. Vyd. 3., upr. a rozš. Jinočany: H & H. 270 s. ISBN 80-85787-27-X. 1995. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 335 s. ISBN 8004245269. 1991. info
  • NOVÁK, Josef. Dyskalkulie :specifické poruchy počítání; metodika rozvíjení početních dovedností se souborem pracovních listů. Vyd. 1. Litomyšl: Augusta. 111 s. +. ISBN 80-86048-03-9. 1997. info
  • Novák, Josef, Kumorovitzová, Mária: Nauč mě počítat,Augusta, Litomyšl 1994
  • POKORNÁ, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Vyd. 1. Praha: Portál. 310 s. ISBN 80-7178-135-5. 1997. info
  • SERFONTEIN, Gordon. Potíže dětí s učením a chováním. Vyd. 1. Praha: Portál. 149 s. ISBN 80-7178-315-3. 1999. info
  • TRAIN, Alan. Specifické poruchy chování a pozornosti :jak jednat s velmi neklidnými dětmi. Vyd. 1. Praha: Portál. 164 s. ISBN 80-7178-131-2. 1997. info
  • Tymichová, Hana:Nauč mě číst a psát, SPN, Praha 1985
  • Poruchy učení. Edited by Olga Zelinková. 3. vyd. Praha: Portál. 196 s. ISBN 80-7178-242-4. 1998. info
Informace učitele
Výuka semináře bude probíhat v dopoledních hodinách dle domluvy s přihlášenými studenty (kterýkoli den kromě středy). Seminář se koná se v prostorách PPP Brno, Zachova 1 - v letním semestru. Vzhledem k charakteru semináře (demonstrace diagnostických a nápravných metod) a k prostorovým možnostem je počet účstníků omezen na 16 osob. Pro absolvování předmětu je nutná 80% účast na seminářích a splnění dalších požadavků přednášejícího pro udělení kolokvia. Poslední úprava provedena dne: 21.5.2007. PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, jaro 1999, jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, podzim 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010.