PB22PA31 Základy speciální pedagogiky

Filozofická fakulta
podzim 2008
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Vlastimil Čiháček, Ph.D. (přednášející), doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (zástupce)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Rozvrh
St 15:00–16:35 zruseno D51
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kurzu jsou: porozumění paradigmatům speciální pedagogicky v dnešní době i v minulosti, osvojení si struktury vědní disciplíny "speciální pedagogika", osvojení si problematiky jednotlivých speciálně pedagogických disciplín, analýza současné nabídky vzdělávacích možností dětí, žáků, studentů i dospělých lidí se speciálními potřebami.
Osnova
  • Speciální pedagogika – konstituovaná pedagogická vědní disciplína. Základní terminologie, kategorie a metody ve speciální pedagogice. Speciálně pedagogické disciplíny. Vývoj péče o lidi s postižením. První vzdělávací aktivity zaměřené na lidi s postižením. Dějinná role ústavní péče při vzdělávání lidí s postižením Vývoj speciálního vzdělávání. Současné pojetí speciální pedagogiky. Systém speciálního vzdělávání v České republice. Právní zakotvení speciálního vzdělávání. Přehled systémů speciálního vzdělávání v zahraničí. Trendy speciálního vzdělávání.
Literatura
  • Pipeková, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-65-6
  • Mönks, Franz J. - Ypenburg, Irene H. Nadané dítě. Praha : Grada Publishing, 2002. 98 s. ISBN 80-247-0445-5
  • Valenta, Milan. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého Olomouc, 2003. Učebnice. ISBN 80-244-0698-5.
  • Květoňová-Švecová Lea. Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. 1. vyd. Brno : Paido Brno, 2004. od s. 23 - 49, 27 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-063-8.
  • Valenta, Milan - Rádlová, Eva (eds.) IV.Mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci Pedagogická fakulta Katedra speciální pedagogiky, 2004. ISBN 80-244-0770-1.
  • Jesenský, Jan. Základy komprehenzivní rehabilitace. Brno: Gaudeamus, 2000. ISBN 80-7041-196-1
  • Valenta, Milan - Rádlová, Eva (eds.) III. Mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0547-4.
  • NOVOSAD, Libor a Dana ŠVINGALOVÁ. Problém tělesnosti u hendikepovaných osob z hlediska filozofie výchovy :příspěvky k filozofie výchovy v pomáhajících profesí. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2002, 125 s. ISBN 80-7290-091-9. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením III. 1. vyd. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2001, 43 s. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením I. Praha: IPP ČR, 2001, 50 s. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením II. Praha: IPPP ČR, 2001, 33 s. info
  • MONATOVÁ, Lili. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno: Paido, 1996, 77 s. ISBN 8085931206. info
  • JESENSKÝ, Jan. Uvedení do rehabilitace zdravotně postižených. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1995, 159 s. ISBN 80-7066-941-1. info
  • MONATOVÁ, Lili. Pedagogika speciální. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1994, 199 s. ISBN 8021010096. info
  • SOVÁK, Miloš. Nárys speciální pedagogiky. 5. upr. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 231 s. info
Metody hodnocení
Forma: přednáška, seminář. Během semestru je vyžadováno plnění průběžných seminárních úkolů, které se odevzdávají elektronicky v písemné podobě. Prezence je vyžadována v souladu s předpisy MU. Výukové metody: přednášky, diskuse v hodině, samostudium s využitím doporučené literatury, práce s informačními zdroji, kolegiální učení, samostatné ev. skupinové projekty. Využívá se možností elektronického kurzu v ELFu. Závěrečné hodnocení: na základě ověření znalostí písemným testem. Vyjádří-li studenti se speciálními potřebami zájem o ústní ověření znalostí, bude jim vyhověno.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2001, podzim 2002, jaro 2003, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.