PG14B9 Soudobá témata ekologické výchovy

Filozofická fakulta
podzim 2008
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Michal Medek (cvičící), Mgr. Jan Kolář, Ph.D. (zástupce)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Rozvrh
Po 15:00–18:15 ?
Předpoklady
VÝUKA SE KONÁ V UČEBNĚ ACORu: Akademické centrum osobnostního rozvoje, Údolní 53,Brno, areál VUT, budova U2, 3. patro V PONDĚLÍ OD 15:00 DO 18:30 přibližně 1x za 14 dní - viz osnova níže rozvrh učebny naleznete na http://www.acor.cz/files/podzim%202008.pdf
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/12, pouze zareg.: 0/12
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz je koncipován jako prerekvizita kurzu PB32JB83 Praktika ekologické a globální výchovy, který se zabývá pouze metodikou výchovného zpracováním ekologických témat a nikoliv tématy samými. Frekventanti se seznámí se soudobými ekologickými tématy z různých úhlů pohledu. Kurz postupuje od globálních k národním ekologickým problémům a prozkoumává možnosti řešení na úrovni jednotlivce. Kromě faktické části kurzu, kterou tvoří úvod do jednotlivých témat, si studenti vyzkouší i zpracování ekologických témat formou aktivit a her. Kurz je vedený interaktivní formou a vyžaduje aktivní participaci studentů.
Osnova
  • 1. 15.9.2008 Úvod, Etická východiska a Globální problémy I – struktura kurzu, podmínky ukončení – seznámení s literaturou – základní etická východiska přístupu k ekologickým tématům 2. 22.9.2008 Globální problémy II – kdo vytvořil globální problémy, globální problémy v globálním světě – klimatická změna, klimatické modely – názory tzv. skeptických ekologů – jak učit o klimatické změně 3. 6.10.2008 Globální problémy III – přelidnění a nedostatek půdy – úbytek biodiverzity – vyčerpání přírodních zdrojů – globální iniciativy – globální problémy a ČR 4. 20.10.2008 Environmentální témata ČR I – VYUŽIJEME STUDIJNÍ CESTY JULIET ROBERTSON DO ČR: vzdělávací systém ve Skotsku, role environmentální výchovy – debata s manažerkou a ředitelkou školy Juliet Robertson – územní ochrana a vývoj vztahu ke krajině – ochrana vod, ovzduší a půdy 5. 3.11.2008 Environmentální témata ČR II – certifikace ekologického hospodaření a řízení – spotřeba energie a obnovitelné zdroje energie, lokální energetická soběstačnost – ČR a politiky EU v environmentální oblasti – municipální iniciativy a ekologické NNO 6. 1.12.2008 Domácí ekologie I – dobrovolná skromnost a výběrová náročnost – měkká turistika – individuální mobilita 7. 15.12.2008 Domácí ekologie II – ekologická etika II – ekologický podnik a ekologický spotřebitel – uzavření kurzu
Literatura
  • MÁCHAL, Aleš, Mojmír VLAŠÍN a Dagmar SMOLÍKOVÁ. Desatero domácí ekologie. 3. vyd. Brno: Rezekvítek, 2002, 159 s. info
  • MÁCHAL, Aleš a Josef HUSTÁK. Malý ekologický a environmentální slovníček. Illustrated by Galina Slámová. 3. vyd. Brno: Rezekvítek, 2001, 55 s. ISBN 809029541X. info
  • MÁCHAL, Aleš. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek Brno, 2000, 205 s. ISBN 80-902954-0-1. info
  • MÁCHAL, Aleš a Mojmír VLAŠÍN. Desatero domácí ekologie :praktický rádce, jak se nejen doma chovat šetrněji k životnímu prostředí. 2., upr. vyd. Brno: EkoCentrum, 1996, 76 s. ISBN 80-902203-2-0. info
  • MÁCHAL, Aleš. Špetka dobromysli :kapitoly z praktické ekologické výchovy. 1. vyd. Brno: EkoCentrum, 1996, 153 s. ISBN 80-901668-6-5. info
  • KORVASOVÁ, Hana a Aleš MÁCHAL. Hrajeme si na přírodu :soubor her s ekologickou tematikou. 2., upr. a dopl. vyd. Praha: Institut dětí a mládeže, 1991, 80 s. ISBN 80-85105-33-0. info
Metody hodnocení
Typ výuky: Interaktivní semináře Podmínky zdárného ukončení kurzu jsou: 75% účast, četba 2 vybraných knih.
Navazující předměty
Informace učitele
http://www.acor.cz
Literatura: KELLER, J. Až na dno blahobytu. 3. vyd. Praha: Earth Save CZ, 2005. 132 s. ISBN 80-903085-7-0
KOHÁK, E. Zelená svatozář – Kapitoly z ekologické etiky. 2. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2000. 204s. ISBN 80-85850-86-9
KOLÁŘOVÁ, H. Udržitelný rozvoj: hledání cest, které nekončí. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Centrum pro otázky životního prostředí, 2006. 186s. ISBN 80-87076-02-8.
LIBROVÁ, H. Pestří a zelení. Kapitoly o dobrovolné skromnosti. 1. vyd. Brno: Veronica, 1994. ISBN 80-85368-18-8.
LIBROVÁ, H.: Vlažní a váhaví. Kapitoly o ekologickém luxusu. Brno: Doplněk, 2003. 320 s. ISBN 80-7239-149-6
MÁCHAL, A., VLAŠÍN, M., SMOLÍKOVÁ, D. Desatero domácí ekologie. 2. vyd. Brno: Rezekvítek, 2003. 159s. ISBN
Weizsäcker, E., U., Lovins, A.,B.: Faktor 4. Praha: Ministerstvo životního prostředí, 1996. 248 s. ISBN 80-85368-85-4.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011.