PSB_507 Interkulturní psychologie

Filozofická fakulta
podzim 2008
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Lucia Jurová (přednášející)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Rozvrh
každé sudé pondělí 16:40–18:15 C51
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSB_507/A: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
PSB_507/B: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
PSB_507/X: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámení se se základními teoretickými východisky interkulturní psychologie, interdisciplinárního oboru zkoumajícího psychické jevy v různých sociálních skupinách a kulturách. Jednotilvé přednášky a semináře budou zaměřeny na specifická témata týkající se kolektivismu a individualismu, hierarchii hodnot, životního stylu, náboženství, komunikaci, tradice a zvyky atd., které výrazně ovlivňují každodenní život v různých společnostech. Součásti kurzu bude také věnování se problematice předsudků a soužití různých etnik a národů.
Osnova
  • 1. Základní pojmy a oblasti aplikace interkulturní psychologie. Co je kultura.
  • 2. Kognitivní funkce, problematika inteligence a testování v kulturách. Etnické a kulturní rozdíly v testování.
  • 3. Začleňování imigrantů do hostitelské společnosti: problémy akulturace a integrace, problém etických postojů a stereotypů.
  • 4.Interkulturní rozdíly v hodnotách. Identita. Definování identity, sebepojetí jedince, vztah mezi jedincem a společností. Etnická identita, národní identita a meziskupinový konflikt.
  • 5.Hledání odpovědí na povahu vztahu kultury a osoby. Vývoj dítěte. Jakou roli při vývoji dítěte hrají kulturní vzorce, výchovné styly rodiny, vrozené dispozice a tendence dítěte.
  • 6. Interkulturalita a školní prostředí
Literatura
  • SHIRAEV, Eric. Cross-cultural psychology : critical thinking and contemporary applications. Edited by David A. Levy. 3rd ed. Boston, MA: Pearson/Allyn and Bacon, 2007, xiv, 394. ISBN 0205474322. info
  • MORGENSTERNOVÁ, Monika a Lenka ŠULOVÁ. Interkulturní psychologie : rozvoj interkulturní senzitivity. Vydání 1. Praha: Karolinum, 2007, 218 stran. ISBN 9788024613611. info
  • PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie. 1. vyd. Praha: Portál, 2004, 199 s. ISBN 8071788856. info
  • Antropologie multikulturních společností : rozumět identitě. Edited by Thomas Hylland Eriksen - Marek Jakoubek, Translated by Tereza Kuldová. Vyd. 1. Praha: Triton, 2007, 268 s. ISBN 9788072549252. info
  • LOVAŠ, Ladislav, Viera BAČOVÁ a Jozef VÝROST. Vybrané kapitoly zo sociálnej psychológie. Vyd. 1. V Bratislave: Veda, 1993, iv, 220. ISBN 8022403865. info
  • Psychology of intergroup relations. Edited by Stephen Worchel - William G. Austin. Chicago: Nelson-Hall, 1986. ISBN 0-8304-1075-9. info
  • Problém tolerance v dějinách a perspektivě. Edited by Michal Machovec. Vyd. 1. Praha: Academia, 1995, 279 s. ISBN 8020004149. info
Metody hodnocení
Výuka: semináře a přednášky, diskuse v hodině, rozvoj interkulturní senzibility. Ukončení: odevzdáni sminárni práce na zadané téma ke každé hodině. Povinná účast na výuce.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010.