PSB_59 Taneční terapie

Filozofická fakulta
podzim 2008
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Jaroslava Dosedlová, Dr. (přednášející)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Předpoklady
PSA_0SZ Souborná zkouška
složená souborná zkouška
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/16, pouze zareg.: 0/16
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Psychoterapie tancem využívá výrazový pohyb k dosažení fyzické i psychické integrace jedince. Předmět PSB_59 Taneční terapie je zážitkově orientovaný kurz, který klade důraz na osobní zkušenost a prožitek studentů. Cílem je představit studentům několik proudů soudobé taneční terapie jako součást psychoterapie zaměřené na tělo a arteterapie.
Osnova
  • 1. Vznik a vývoj taneční terapie v USA a v Evropě 2. Taneční rituály v průběhu dějin 3. Taneční terapie primitivním výrazem (F. Schott-Billmann) 4. Skupinové lidové tance různých národů a jejich význam pro duševní zdraví 5. Symbolická taneční terapie L. Sheleen, tančené archetypy 6. Americká taneční terapie (M. Berger) 7. Kubánský psychobalet (D. Cruzová) 8. Sebepojetí se zaměřením na vztah k vlastnímu tělu, kontaktní improvizace a relaxace
Literatura
  • PAYNE, Helen. Kreativní pohyb a tanec ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 239 s. ISBN 80-7178-213-0. info
  • CHODOROW, Joan. Taneční terapie a hlubinná psychologie : imaginace v pohybu. Translated by Lucie Bednářová. Vyd. 1. Praha: Triton, 2006, 203 s. ISBN 807254554X. info
  • BLÍŽKOVSKÁ, Jaroslava. Úvod do taneční terapie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1999, 103 s. ISBN 80-210-2100-4. info
  • ČÍŽKOVÁ, Klára. Tanečně-pohybová terapie. Vydání 1. V Praze: Triton, 2005, 119 stran. ISBN 8072545477. info
  • Schott-Billmann, F.: Quand la danse guerit. La recherche en danse, Paris 1994.
  • Payne, H.: Dance Movement Therapy: theory and practice. Tavistock/Routledge 1992.
  • Cruzová, D.: Psychobalet a možnosti aplikace metody aktivního sociálního učení při práci s tělesně postiženými dětmi na Kubě. Čs. psychologie č. 1, Praha 1985.
  • Graffová, CH.: Koncentrativní pohybová terapie. Albert, Boskovice, 1999.
  • Hochgerner, M., Pokorny, V.: Koncentratívna pohybová terapia (KPT) v teórii a praxi. F, Trenčín, 2003.
Metody hodnocení
Výuka je rozdělena do dvou celodenních bloků a probíhá v tělocvičně MU. Pro udělení kolokvia je vyžadována účast v obou blocích a vypracování domácího úkolu na zadané téma.
Informace učitele
Výuka TT proběhne na podzim r.2008 ve dvou blocích v sobotu 27.9. a 4.10. vždy od 9.30 do 18 hod v malé tělocvičně na Vinařské č.5. Vezměte si s sebou pohodlný oděv na převlečení a obuv, ve které budete moci tančit a která je zároveň vhodná i na parketovou podlahu. Nezapomeňte na dostatečný přísun tekutin a svačinu. S cca hodinovou obědovou pauzou počítám, v blízkosti je příjemná koliba, kde můžeme poobědvat.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 1999, podzim 1999, podzim 2000, podzim 2001, jaro 2002, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, jaro 2005, jaro 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.