VIKMA11 Informační průmysl

Filozofická fakulta
podzim 2008
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Břetislav Šimral (přednášející)
Mgr. Petr Šmejkal (přednášející)
Garance
Ing. Zdeněk Kadlec, Dr.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Dušová
Rozvrh
Pá 10:00–11:35 C128
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Smyslem přednášek je uvést posluchače do problematiky soudobého světového dění na úseku produkce a archivace informací, jejich vyhledávání a distribuce konečným "zákazníkům". Cílem semináře je seznámit posluchače s prací informačních profesionálů, a to od začátku celého procesu (referenční interview), přes vyhledávání a vyhledávací metody a nástroje, až po konečné doručení informačního balíčku (s přidanou hodnotou) klientovi.
Osnova
  • 1) Úvod do problematiky, informační overload 2) Bibliografický software, DMS 3) Referenční interview, hodnocení a verifikace informací 4) Zprostředkování inf. služeb (legislativa) 5) Přední hráči (Google a "ti další"), metavyhledávače, utility, zajímavé SE 6) Pokročilé metody vyhledávání (tipy a triky), vizuální reprezentace 7) Neviditelný web (deep, invisible web), šedá literatura, patentové inf. 8) Competitive Intelligence (nástroje, metody a databáze pro CI) 9) Informační chování a informační audit 10) Informační zdroje pro HR, PES 11) Informační zdroje pro inf. profesionály, profesní asociace a organizace 12) Nové inf. profese (konzultanti, brokeři, CIO)
Literatura
  • Proven Strategies in Competitive Intelligence: Lessons from the Trenches John E. Prescott (Editor), Stephen H. Miller (Editor), Society of Competitive Intelligence Professionals ISBN: 978-0-471-40178-0
  • Strategic intelligence : business intelligence, competitive intelligence, and knowledge management. Edited by Jay Liebowitz. Boca Raton, FL: Auerbach Publications, 2006, xviii, 223. ISBN 0849398681. URL info
  • FULD, Leonard M. The secret language of competitive intelligence : how to see through and stay ahead of business disruptions, distortions, rumors, and smoke screens. 1st ed. New York: Crown Business, 2006, viii, 309. ISBN 0609610899. URL info
Metody hodnocení
K úspěšnému ukončení předmětu studenti vypracují oborovou průmyslovou analýzu, kde použijí získaných poznatků z přednášek. Dokument by měl obsahovat základní ekonomické informace, určitou míru analýzy a také jistou míru přidané hodnoty, tak aby se naučili práci s informacemi a jejich zpracování v oblasti obchodu a průmyslu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013.