IM089 Kultura doby konvergence

Filozofická fakulta
podzim 2009
Rozsah
2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Jaroslav Švelch, PhD. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Rozvrh
každý sudý čtvrtek 11:40–14:55 N21
Předpoklady
Od studentů se bude vyžadovat solidní účast, živá a inteligentní aktivita v diskusích a schopnost číst odborné texty v angličtině.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Na konci kurzu bude student schopen: Definovat základní pojmy z oblasti nových médií shrnovaných pod pojem Web 2.0 a pojmy týkající se sociálně-kulturních vzorců s nimi souvisejícími. Vysvětlit vztahy mezi novými mediálními technologiemi a změnami v kultuře a participaci uživatelů. Formulovat názory týkající se společenských vztahů definovaných v síťové společnosti. Shrnout poznatky z oblasti kulturálních studií orientovaných na zkoumání nejnovějších mediálních technologií. Diskutovat o jejich přínosech a rizicích.
Osnova
  • Kurz se bude zabývat kulturními a sociálními aspekty mediálních technologií, které akcentují participaci uživatelů. Osvětlí, jakým způsobem se na Internetu prosazuje "kolektivní inteligence" (Lévy) a jak vznikají a zanikají komunity soustředěné kolem mediálních obsahů (Jenkins). Zaměří se na estetické důsledky změny recepce i produkce, včetně uživatelsky generovaných obsahů, internetových memů, fan fiction, moddingu, remixové kultury a trasmediálních obsahů. Bude se tázat po novém vztahu mezi producenty a konzumenty mediálních obsahů. Zhodnotí také možné přínosy zasíťované společnosti a jejích komunit pro fungování demokratické společnosti (Sunstein, Benkler).
Literatura
  • BRUNS, Axel. Blogs, Wikipedia, Second life, and Beyond : from production to produsage. New York: Peter Lang, 2008, x, 418. ISBN 9780820488677. info
  • JENKINS, Henry. Convergence culture : where old and new media collide. 1st published in paperback. London: New York University Press, 2008, xi, 353. ISBN 9780814742952. info
  • Fandom : identities and communities in a mediated world. Edited by Henry Jenkins - Jonathan Gray - Cornel Sandvoss - C. Lee Harrington. New York: New York University Press, 2007, ix, 406. ISBN 9780814731826. info
  • BENKLER, Yochai. The wealth of networks : how social production transforms markets and freedom. New Haven: Yale University Press, 2006, xii, 515. ISBN 0300110561. info
  • Rethinking media change : the aesthetics of transition. Edited by David Thorburn - Henry Jenkins - Brad Seawell. 1st MIT Press pbk. ed. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2004, x, 404. ISBN 0262701073. info
  • JENKINS, Henry. Textual poachers : television fans & participatory culture. New York: Routledge, 1992, viii, 343. ISBN 0415905729. info
  • BENJAMIN, Walter. Dílo a jeho zdroj. Translated by Věra Saudková. Vydání první. Praha: Odeon, 1979, 428 stran. URL info
Výukové metody
Kurz bude probíhat formou přednášky provázené diskusemi (seminář není oddělený od přednášky). Od studentů se bude vyžadovat solidní účast, živá a inteligentní aktivita v diskusích a schopnost číst odborné texty v angličtině.
Metody hodnocení
K úspěšnému ukončení předmětu je třeba 1. být připravený/a na diskusi četbou zadané literatury a interakcí se zadanými médii; 2. připravit krátký příspěvek na blog předmětu o zajímavém fenoménu, které souvisí s tématem konvergence; 3. napsat cca. 10-15 stran dlouhou práci na téma z týchž oblastí. (Místo práce je možné vypracovat praktický projekt plus krátkou teoretickou stať).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010.