PG11A16 Základy sociologie

Filozofická fakulta
podzim 2009
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Rozvrh
Út 18:20–19:55 zruseno D21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz seznamuje studenty s vědním oborem sociologie. Mapuje vznik a rozvoj této disciplíny, seznamuje s tématy, kterými se sociologie zabývá a se způsoby jejich nahlížení a vědeckého uchopení. Cílem kurzu je poskytnout studentům základní orientaci v tomto oboru. Na konci kurzu studenti chápou specifika jednotlivých sociologických paradigmat, směrů a škol, znají jejich hlavní představitele a základní výzkumné vědecké práce. Orientují se v základních tématech soudobé sociologie, jsou seznámeni s dostupnými zdroji dat o české společnosti.
Osnova
  • 11. Vznik a předmět sociologie 2. Konsenzuální sociologické teorie 3. Sociologická teorie konfliktu 4. Interpretativní sociologie 5. Postmoderna v sociologii 6. Kultura, společnost a jedinec 7. Socializace a sociální kontrola 8. Institucionalizované jednání 9. Sociální statifikace a sociální mobilita 10. Současná česká společnost. Výzkumná šetření a jejich metodologie.
Literatura
  • BAUMAN, Zygmunt. Myslet sociologicky :netradiční uvedení do sociologie. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství. 233 s. ISBN 80-85850-14-1. 1997. info
  • GIDDENS, Anthony. Sociologie. Edited by Jan Jařab. Vyd. 1. Praha: Argo. 595 s. ISBN 8072031244. 1999. info
  • HAVLÍK, Radomír a Jaroslav KOŤA. Sociologie výchovy a školy. Vyd. 1. Praha: Portál. 174 s. ISBN 80-7178-635-7. 2002. info
  • KELLER, Jan. Úvod do sociologie. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1992. info
  • LYOTARD, Jean François. O postmodernismu :postmoderno vysvětlované dětem : postmoderní situace. Translated by Jiří Pechar. Vyd. 1. Praha: Filosofia. 206 s. ISBN 80-7007-047-1. 1993. info
  • Sociologické školy, směry, paradigmata. Edited by Miloslav Petrusek - Alena Miltová - Alena Vodáková. Praha: Sociologické nakladatelství. 249 s. ISBN 80-85850-04-4. 1994. info
  • Velký sociologický slovník. Vyd. 1. Praha: Karolinum. s. 749-162. ISBN 80-7184-311-3. 1996. info
  • Velký sociologický slovník. 2, P - Ž. Vyd. 1. Praha: Karolinum. S. 749 - 1. ISBN 80-7184-310-51. 1996. info
Výukové metody
přednáška
Metody hodnocení
písemná zkouška
Informace učitele
Kurz Základy sociologie Podzim 2008 Mgr. Klára Šeďová, Ph.D. 23.9. Vznik a předmět sociologie. Četba: Keller, J.: Úvod do sociologie: Sociologie jako produkt krize (s. 8 - 19). Baumann, Z.: Myslet sociologicky: Sociologie? K čemu? (s. 7-23). 30.9. Sociologická paradigmata: Konsenzuální teorie. Četba: Keller, J.: Úvod do sociologie: Teorie konsenzuální (s. 88-104). Giddens, A.: Sociologie: Sociologické teorie (s.531-548). Sociologické školy, směry, paradigmata: Společnost jako systém, struktura a řád (s. 99-123). 7.10. Sociologická paradigmata: Teorie konfliktu. Četba: J. Keller: Úvod do sociologie: Teorie konfliktu (s. 105-117). Sociologické školy, směry, paradigmata: Společnost jako konflikt a rozpor (s. 124-153). 14.10. Sociologická paradigmata: Interpretativní sociologie. Četba: Keller, J.: Úvod do sociologie: Interpretativní sociologie (s. 118-130). Sociologické školy, směry, paradigmata: Společnost jako význam, interpretace a smysl (s. 154-173). 21.11. Sociologická paradigmata: Postmoderna v sociologii. Četba: Sociologické školy, směry, paradigmata: Postmoderní obrat ve společnosti a sociologii (s. 207-228). Lyotard, J.-F.: O postmodernismu: Postmoderno vysvětlované dětem (s. 15-43). 4.11. Písemný test I 11.11. Kultura, společnost a jedinec. Četba: Giddens, A.: Sociologie: Kultura, společnost a jedinec (s. 31-60), Typy společností (s. 61-84). Baumann, Z.: Myslet sociologicky: Příroda a kultura (s. 137-153). 18.11. Sociální kontrola a socializace. Četba: Keller, J.: Úvod do sociologie: Problém socializace a sociální kontroly (s.28-34). Havlík, R., Koťa, J.: Sociologie výchovy a školy: Životní etapy a socializace (s. 43-66). 25.11. Institucionalizované jednání. Četba: Keller, J.: Úvod do sociologie: Institucionalizace jednání (s. 54-70). Giddens, A.: Sociologie: Sociální interakce v běžném životě (s. 85-108) 2.12. Sociální stratifikace a mobilita. Četba: Keller, J.: Úvod do sociologie: Problém legitimace sociálních nerovností (s.24-28). Giddens, A.: Sociologie: Stratifikace a třídní struktura společnosti (s. 253-285). 9. 12. Současná česká společnost. Výzkumná šetření a jejich metodologie. Četba: Šafr, J.: Co je to kulturní všežroutství? Socioweb 6/2008. Dostupné na http://www.socioweb.cz/upl/editorial/download/153_socioweb_6_08.pdf Hrešanová, E., Hasmanová - Marhánková, J.: Nové trendy v českém porodnictví a sociální verovnosti mezi rodičkami. Sociologický časopis 1/2008. Dostupné na http://sreview.soc.cas.cz/upl/archiv/files/514_2008-1Hresanova.pdf 16.12. Písemný test II Literatura: Baumann, Z. Myslet sociologicky. Praha: SLON, 1997. ISBN 80-85850-14-1. Berger, P. B. pozvání do sociologie. Brno: Barriser and Principál, 2003. Giddens, A. Sociologie. Praha: Argo, 1999. ISBN 80-7203-124-4. Harrington, A. Moderní sociální teorie. Praha: Portál, 2006. Havlík, R., Koťa, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-335-7. Keller, J. Úvod do sociologie. Praha: SLON, 1992. ISBN 80-901059-7-1. Lyotard, J.-F. O postmodernismu. Praha: Filozofický ústav AV ČR, 1993. ISBN 80-7007-047-1. Jandourek, J. Úvod do sociologie. Praha: Portál, 2003. Montoussé, M., Renouard, G. Přehled sociologie. Praha: Portál, 2005. Petrusek, M. Společnosti pozdní doby. Praha: SLON, 2006. Sociologické školy, směry, paradigmata. Praha: SLON, 1994. ISBN 80-85850-04-4. Velký sociologický slovník A-O. Praha: Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-164-1. Velký sociologický slovník P-Ž. Praha: Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-310-5. Požadavky ke zkoušce: Závěrečné hodnocení vzniká jako součet výsledku z písemného testu I: Sociologická paradigmata (v průběhu semestru) a písemného testu II: Vybraná témata sociologické teorie (po skončení semestru). Pokud student nedosáhne bodového limitu, píše opravný test z látky celého semestru. Součástí testů je i znalost literatury předepsané k četbě.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, jaro 2003, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.