PG51B85 Didaktika pedagogiky

Filozofická fakulta
podzim 2009
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Aleš Pavelka (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Rozvrh
Po 18:20–19:55 L11
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je připravit budoucí učitele po stránce vědomostí a dovedností na zvládnutí přechodu do praxe a celého „kritického“ období začínajícího učitele. Předmět Vybrané problémy školní pedagogiky a didaktiky je zaměřen na propojení teoretické a praktické stránky vzdělávání a výchovy ve škole. Teorie vzdělávání a výchovy jsou spojeny s praktickými otázkami pedagogického procesu ve škole takovým způsobem, aby měl absolvent vytvořeny základní dovednosti pro řešení praktických otázek. Předmět věnuje zvláštní pozornost zvládání takových problémových okruhů, které pedagogika a didaktika považují za zásadní pro profesi učitele střední školy. Kurz posiluje spojení praxe a teorie tak, aby linie praktických kurzů (Pedagogická praxe, Didaktika předmětu) byly propojeny s linií teoretických kurzů (Pedagogika, Obecná didaktika, Psychologie). Předmět nejen poskytne důležitou poznatkovou a dovednostní základnu, ale umožní neustálý dialog učitele s jeho oborem a připraví jej na celoživotní profesní rozvoj učitele. Tvořivá práce studenta v kurzu je při přípravě jeho výstupu považována za klíčovou. Součástí vystoupení na semináři je kritický rozbor dosaženého výsledku (vystoupení) vyučujícím i ostatními studenty skupiny. Na konci tohoto kurzu bude student schopen předkládat odůvodněná (argumentačně promyšlená, racionální) rozhodnutí týkající se teorie i praxe výuky pedagogiky na středních školách.
Osnova
  • Řízení třídy a školy (praktické otázky školského managementu a legislativní otázky v práci učitele)
  • Plánování, příprava a realizace výuky s ohledem na začínajícího učitele (porozumění, transformace učiva, vlastní vyučování, hodnocení, reflexe)
  • Problémy začínajícího učitele (kázeň, přijetí kolektivem školy, specifika školy)
  • Alternativní metody ve výuce (způsoby využití metod alternativních směrů v současné škole)
  • Práce učitele se speciálně pedagogickou dokumentací (kazuistika, diagnostika, příklady z praxe)
  • Pedagogicko-psychologické poradenství v současné škole (spolupráce učitele s poradcem, s rodinou, se specializovanými poradenskými institucemi)
  • ICT ve škole: konkrétní možnosti využití na současné střední škole (multimédia, internet)
  • Práce s dokumentací a administrativou
  • Bezpečnost a ochrana zdraví při práci ve škole (v práci učitele, při organizaci výukových i mimovýukových aktivit, v chodu školy jako instituce) Duševní hygiena učitele
Literatura
  • ŠTURMA, Jaroslav. Didaktika pedagogiky. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 1993, 97 s. ISBN 80-7041-228-3. info
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Oborové didaktiky a pedagogická praxe. In Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu (CD ROM). Brno: MU, 2004, s. 1-3. ISBN 80-210-3474-2. info
  • PRŮCHA, Jan. Učitel :současné poznatky o profesi. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 154 s. ISBN 80-7178-621-7. info
  • Didaktika distančního vzdělávání v prostředí vysoké školy. Edited by Jaroslava Podškubková - Jiří Pospíšil. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, 151 s. ISBN 8024415410. info
  • MUŽÍK, Vladislav. Didaktika - základ učitelství? In JANÍK, Tomáš, Vladislav MUŽÍK a Oldřich ŠIMONÍK. Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu (CD ROM). Brno: MU, 2004, s. 1-3. ISBN 80-210-3474-2. info
  • ŘEZNÍČEK, Jan. Didaktika a učitelská etika v praxi. Praha: Univerzita Karlova, 2004, 26 s. ISBN 80-7290-149-4. info
  • ŠŤÁVA, Jan. Pedagogická praxe budoucích učitelů na PdF MU v Brně. Pedagogické spektrum. Bratislava, 2004, roč. 2004, 3/4, s. 58-62. ISSN 1335-5589. info
  • ČAPEK, Robert. Pedagogická praxe pro studenty :(alternativní vyučovací hodiny teoreticky i prakticky). 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002, 107 s. ISBN 80-7041-808-7. info
  • PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 139 s. ISBN 80-7178-584-9. info
  • PRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě :základní mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 319 s. ISBN 80-7178-290-4. info
  • MUŽÍK, Jaroslav. Andragogická didaktika. Vyd. 1. Praha: CODEX Bohemia, 1998, 271 s. ISBN 80-85963-52-3. info
  • PODLAHOVÁ, Libuše. Pedagogická praxe : průvodce pro současné studenty a budoucí učitele. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998, 66 s. ISBN 8070677937. info
  • PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 1998, 328 s. ISBN 80-7178-252-1. info
  • Moderní pedagogika. Edited by Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 495 s. ISBN 80-7178-170-3. info
  • PRŮCHA, Jan. Pedagogická evaluace : hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita, 1996, 166 s. ISBN 8021013338. info
  • PRŮCHA, Jan. Alternativní školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1994, 109 s. ISBN 80-7041-972-5. info
  • PRŮCHA, Jan. Učení z textu a didaktická informace. Praha: Academia, 1987, 91 s. info
Výukové metody
přednáška s podporou zpětného projektoru; studenti řeší úkoly individuálně nebo ve skupinách; diskuze se studenty;
Metody hodnocení
Seminární projekt v písemné podobě; Prezentace v hodině; Písemná zpráva;
Informace učitele
• Cangelosi, J. S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 2006. 289 s. ISBN 80-7367-118-2. • Gavora, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005. 166 s. ISBN 80-7315-104-9. • Hennig, C., Keller, G. Antistresový program pro učitele. Praha: Portál, 1996. 99 s. ISBN 80-7178-093-6. • Houška, T. Škola je hra. Praha: vlastní náklad 1993. 259 s. ISBN 80-9007-049-3. • Kalhous, Z., Obst, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. 447 s. ISBN 80-7178-253-X. • Kasíková, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997. 147 s. ISBN 80-7178-167-3. • Maňák, J. Alternativní metody a postupy. Brno: MU, 1997. 89 s. ISBN 80-2101-549-7. • Mareš, J., Křivohlavý, J. Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995. 212 s. ISBN 80-2101-070-3. • Novotný, P., Pol, M. (ed.). Vybrané kapitoly ze školní pedagogiky. Brno: MU, 2002. 84 s. ISBN 80-2103-020-8. • Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2004. 380 s. ISBN 80-7178-978-X. • Podlahová, L. První kroky učitele. Praha: TRITON 2004. 223 s. ISBN 80-7254-474-8. • Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. 495 s. ISBN 80-7178-170-3. • Schimunek, F. P. Slovní hodnocení žáků. Praha: Portál, 1995. 194 s. ISBN 80-8528-291-7. • Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. 322 s. ISBN 978-80-2471-821-7. • Švec, V. a kol. Praktikum didaktických dovedností. Brno: MU, 2003. 90 s. ISBN 80-2102-698-7.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2000, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.